Direct naar artikelinhoud

Directeur Eurosport: 'Dit zijn de meest digitale Spelen ooit'

Eurosport zendt tijdens de Olympische Winterspelen alle wedstrijden live uit - al zijn de grote events ook te zien bij de NOS. 'Wij zijn er voor de sportfan die meer wil dan alleen schaatsen.'

Het vrouwen-ijshockeyteam van de VS traint in Pyeongchang. 'Een iconische sport, met veel historie'Beeld Getty Images

Een historisch moment noemt Alco de Jong, directeur Discovery Networks Benelux, het.

Eurosport, onderdeel van de zendergroep, zendt tijdens de Olympische Winterspelen die morgen in Pyeongchang beginnen, liefst 900 uur live sport uit.

In 48 landen wordt elke seconde van de Spelen uitgezonden - verdeeld over Eurosport 1, Eurosport 2 en de online Eurosport Player (99 cent voor een olympisch abonnement).

Het is het resultaat van de aankoop van de rechten van het sportevenement in 2015. Destijds werden de exclusieve uitzendrechten door het IOC voor het eerst verkocht aan één partij. Kosten voor 2018, 2020, 2022 en 2024: 1,3 miljard euro.

NOS
Dat wil niet zeggen dat de NOS er bekaaid vanaf komt: de omroep zendt tijdens de Spelen zo'n 230 uur televisie uit (waarvan 150 uur live) en 100 uur radio.

Eurosport heeft de streamingrechten van de diverse sportevenementen wel exclusief gehouden, net als de live-uitzendrechten van het ijshockey en de snowboard- en skicross.

De Jong: "Eurosport is de gatekeeper geworden. Daar zijn we trots op. Als sportzender wil je, om het in sporttermen te houden, van voren zitten. Dat doen we. IJshockey vonden we goed passen bij wat we willen. Een iconische sport, met veel historie. Het is een toernooi dat op dag 1 begint, met op de laatste dag de finale.  Daar kun je een mooi verhaal omheen bouwen."

De 10 km van Sven
Het volledig uitvlakken van de NOS is nooit aan de orde geweest. Dat Nederland waarschijnlijk toch massaal afstemt op NPO 1 als Sven Kramer aan zijn 10 kilometer begint, vindt De Jong ook niet het grootste probleem.

"Dat realiseren we ons. We vinden dat de NOS een historisch belangrijke rol heeft gespeeld bij de Olympische Spelen, zeker rondom het schaatsen. Het is de publieke omroep, het is belangrijk dat zij hun nieuwsfunctie kunnen uitvoeren. Met het IOC hebben we afgesproken dat het ons doel is de Spelen bij zo veel mogelijk mensen te brengen. Daar draagt de NOS aan bij. Wij zijn er voor de sportfan die meer wil dan alleen schaatsen."

In Pyeongchang werken meer dan 900 mensen aan de internationale Eurosportproductie - het Nederlandse team onder leiding van Nicolien Sauerbreij. Ook Ron Berteling, Mister IJshockey, is namens het Nederlandse team aanwezig. De bewegingsruimte voor de lokale, Nederlandse productie, is groot, zegt De Jong.

Wij zijn er voor de sportfan die meer wil dan alleen schaatsen

"Het raamwerk staat, daarbij kunnen we gebruikmaken van het enorme team. We hebben oud-sporters als ijshockeyer Peter Forsberg, skiër Bode Miller en schaatsster Anni Friesinger als analisten. Het zou raar zijn van hen geen gebruik van te maken."

Winterspelen vandaag
Vanuit Hilversum produceert Eurosport dagelijks een studioprogramma, waarbij het om livesport draait.

Neal Petersen, bekend van het Amsterdamse sportproductiebedrijfje FC Afkicken, presenteert dagelijks tussen 07.00 en 16.30 uur Winterspelen vandaag, een schakelprogramma tussen hoogtepunten, van bobsleeën via skeleton naar ijshockey. Een soort NOS langs de lijn met beelden.

Om 8.00 uur praat Jean-Paul Rison, ook bekend van FC Afkicken als Serie A-watcher, op Facebook de kijker in 20 minuten bij.

Alles om een jonger en meer divers publiek te bereiken, zegt De Jong.

"Dit zijn de meest digitale Spelen ooit. We hebben een volledig virtuele studio gebouwd, er is een partnership met Snap, dat korte stukjes content voor ons online zet, en vanuit de Player kun je als kijker de Spelen volledig zelf samenstellen - van medaille-uitreikingen tot achtergrondinterviews. Dat is hoe we de echte sportfanaten denken te bereiken. Het is een feit dat veel sport normaal gesproken op een vergelijkbare manier wordt gebracht. Wij gaan het anders doen."

Alco de Jong, algemeen directeur van Discovery Networks ­Benelux. Eurosport is ­onderdeel van de ­zendergroepBeeld Eurosport