Direct naar artikelinhoud

330 miljoen euro voor openbaar vervoer Zeeburg en IJburg

Meer capaciteit van tram 26, een extra tramlijn en twee busverbindingen moeten de groeiende oostkant van Amsterdam bereikbaar houden.

330 miljoen euro voor openbaar vervoer Zeeburg en IJburg
Beeld Floris Lok

Nu is besloten dat IJburg er een eiland en 8000 nieuwbouwwoningen bij krijgt, zijn er ook maatregelen nodig om al die nieuwe bewoners te blijven vervoeren. Het college komt daarom met een plan voor verbetering van het openbaar vervoer. Kosten: minimaal 330 miljoen. 

De helft daarvan is al door de gemeente apart gezet, voor de rest wordt een beroep gedaan op de Vervoerregio en het Rijk. 

Tram 26
Een van de onderdelen van het ov-programma is het verlengen van tramlijn 26 naar Centrumeiland en Strandeiland. Het eerste deel daarvan moet klaar zijn in 2023, de tweede fase in 2028. 

Maar ook op korte termijn wordt de IJlijn aangepakt. Vanaf juli zullen er in de ochtend- en avondspits al meer trams gaan rijden, 15 per uur. Vanaf begin 2020 wordt bovendien de capaciteit van de trams verdubbeld. 

Extra lijn
Om tram 26 te ontlasten zijn er ook plannen voor een extra verbinding naar Zeeburgereiland en IJburg, die moet rijden over de Amsterdamsebrug. Er wordt nog onderzocht of dit een bus of tram moet zijn. Een tram zou de eilanden moeten verbinden met de oostelijke binnenring, een bus zou naar stations Muiderpoort en Amstel moeten gaan rijden. 

Duidelijk is wel dat de huidige Amsterdamsebrug niet sterk en breed genoeg is voor de extra lijn. Er wordt daarom gedacht aan een nieuwe brug.

Verder zijn er buslijnen naar stations Bijlmer Arena en Weesp nodig. Vanaf daar kunnen reizigers dan overstappen op de trein.

Lees ook: IJburg breidt uit met nieuw eiland voor 20.000 bewoners