Direct naar artikelinhoud

De taxioorlog laait op, en Uber is doelwit

De taxiwereld in Amsterdam stevent af op gewelddadigheden. Door een groot overschot aan chauffeurs en de vrijheid die taxidienst Uber krijgt, raken reguliere rijders gefrustreerd. Er wordt zelfs gesproken over brandbommen tegen Uber.

Een aantal organisaties pleit sinds enige tijd voor een limiet aan het aantal taxi's in de stad.Beeld anp

In een appgroep voor taxichauffeurs is opgeroepen om op 20 maart om 16.00 uur bij Uber binnen te stormen.

'Alles en iedereen is welkom. Neem je bakstenen, vuurwerk en molotovs mee.'

Volgens ingewijden zijn er onder de chauffeurs in de appgroep 'enkele jongens die tot serieus geweld in staat zijn'.

Volgens een chauffeur, die niet met zijn naam in Het Parool wil, bestaat de groep waarin de oproep tot geweld circuleert grotendeels uit 'meelopers die van gekkigheid ook niet meer weten wat ze moeten'.

"Het is idioot dat mensen met zoiets dreigen, maar ik begrijp wel waar de frustratie vandaan komt: ze hebben nauwelijks werk en zien dat de Uberchauffeurs alle vrijheid krijgen."

Te veel slechte beoordelingen
Een andere chauffeur zegt te vermoeden dat het zou kunnen gaan om mannen die uit Uber zijn gegooid omdat ze te veel slechte beoordelingen hadden gekregen. "Ze hebben het aan zichzelf te wijten, maar ze worden bozer en bozer."

De politie doet onderzoek naar de dreigementen. "Mogelijk is sprake van meerdere strafbare feiten."

Eerder legde de politie al een verband tussen criminaliteit en de sterke toename van het aantal chauffeurs.

De politie stelde toen dat chauffeurs steeds langere dagen draaien en dat de tarieven door de komst van Uber onder druk staan. 

Bij Uber weten ze ook van het bestaan van de oproep. "Wij zijn op deze oproep gewezen en staan in nauw contact met de politie in Amsterdam," laat het bedrijf weten.

Ongelijk speelveld
Het aantal taxi's in Amsterdam is de afgelopen jaren onstuimig gegroeid, terwijl de markt niet navenant meebeweegt.

Chauffeurs moeten soms uren wachten voordat ze een ritje hebben. Volgens de politie zijn er gevallen bekend waarin chauffeurs soms 16 uur achtereen werkten.

Het aantal taxi's in Amsterdam is de afgelopen jaren onstuimig gegroeid, terwijl de markt niet navenant meebeweegt

Ook wordt er geklaagd over een ongelijk speelveld. Reguliere chauffeurs stellen dat ze streng worden gecontroleerd, terwijl Uberchauffeurs ongemoeid worden gelaten.

Naar schatting zijn er 6000 taxi's in de stad. Dat zijn er al 1000 meer dan anderhalf jaar geleden.

Het aantal taxi's beperken is een zaak van de landelijke overheid, Amsterdam is hierover al langer in overleg met het ministerie van Infrastructuur.

Een aantal organisaties pleit sinds enige tijd voor een limiet aan het aantal taxi's in de stad, maar daarmee heeft Amsterdam slechte ervaringen.

Door een beperkt aantal vergunningen uit te geven, ontstond in de jaren negentig een gesloten markt met hoge ritprijzen en slechte service. Dit leidde tot een taxioorlog.

Reguliere chauffeurs stellen dat ze streng worden gecontroleerd, terwijl Uberchauffeurs ongemoeid worden gelaten