Direct naar artikelinhoud

'Lloyd Hotel wordt plek van nooit meer naar huis'

Twee jaar geleden kocht Rocco Veenboer, de man achter Awakenings, de bakstenen van het Lloyd Hotel. Nu neemt hij ook de exploitatie over. 'Feestjes geven, dat ken ik onderhand wel.'

Lloyd Hotel: designhotel gebouwd op het Lloydcomplex in het Oostelijk Havengebied.Beeld Elmer van der Marel

Rocco Veenboer: "Toen ik het Lloyd twee jaar geleden kocht met de opbrengst van de verkoop van technofestival Awakenings, wist ik dat die exploitatie ook wel een keertje zou komen. Het komt wel sneller dan verwacht. Maar ik ben er klaar voor."

"Ik blijk niet iemand te zijn die een beetje huisbaas is. Ik moest me de afgelopen jaren schikken in die rol. Ik heb de dingen gedaan die je moet doen: de voegen helemaal vernieuwd, het dak gedaan. Maar ja, na een jaar was ik wel klaar."

"Ik miste de binding met het hotel. Ik heb ook  tegen de exploitanten gezegd: gun me 5 procent om die afstand kleiner te krijgen. Maar ze hadden al vijf aandeelhouders. Vorig jaar werd dat anders. Was het opeens 50 procent, misschien wel 100. Na de zomer zijn we echt gaan praten. Afgelopen woensdag hebben we getekend."

Zingeving
"Ik heb Awakenings opgezet, verkocht en samen met m'n personeel weer een stuk teruggekocht, en dit is de tweede fase van mijn leven. Ik ben vorige week 50 jaar geworden."

"Dat is een mooi moment voor iets ánders, niet om het rustiger aan te doen. Ik ben zo gewend van evenement naar evenement te leven. Dan weer rennen, dan weer rustig. Het is altijd up and down. Nu stap ik ergens in dat 24 uur doorgaat."

"Ik ben niet gedreven door geld. Ik zit er echt in voor de long run. Daarom zijn ook mijn dochters mede-eigenaar. Natuurlijk, geld in bakstenen levert meer op dan geld op de bank."

"Sinds ik het gebouw heb gekocht, word ik voortdurend benaderd, laatst nog door een Arabier met een grote zak geld. Ik had al een mooie winst kunnen pakken. Maar het gaat ook om diepgang, invulling en zingeving."

"Ik heb een bredere interesse dan techno alleen, alhoewel ik Awakenings en een nieuw festival als Drumcode er naast blijf doen. Ik heb gemerkt dat, als ik echt wil, ik best afstand kan nemen. Die feesten zijn zo'n geoliede machine. Dat komt wel goed."

"Nu moet ik even vol op het Lloyd. Ik zie het hotel als een andere vorm van amusement. Het hele gebouw moet naar mijn zin worden vormgegeven en daar ga ik veel mensen een plezier mee doen. Het moet een plek worden van nooit meer naar huis; muziek, eten en slapen."

Restyling
"Als ik er nu ben, jeuken mijn handen. Er moet meer beleving komen. Het moet warmer, comfortabeler. Ik ben bezig met een restyling richting art deco, meer in lijn met de buitenkant. Na vijftien jaar kom je niet meer weg met een likje verf. Het terras moet deze zomer beter zijn, voor de herfst gaan we het restaurant verbeteren."

"Er zit er een klein, prachtig houten zaaltje in voor een man of 200. Daar kun je leuke dingen doen voor een wat ouder publiek; elektronisch, reggae, disco, dance. En het Lloyd wordt ook de plek waar ik veel bevriende dj's ga ontvangen."

"De kamers komen later wel. Maar dat 'van één tot vijf sterren' gaat er wel af. Die douches op de gang, dat vind ik helemaal niks. Maar het wordt geen slaaphok. Alle kamers blijven uniek."

"Misschien romantiseer ik het nu, maar het is ook echt een ontdekkingstocht. Natuurlijk ben ik geen hotelman. Ik wilde ooit naar de hotelschool, maar toen kwamen de housefeesten en ging de Roxy open. Deze stad heeft me alles gegeven. En nu geef ik wat terug."

"Er is een heleboel dat ik niet weet. Maar met feesten lukte het ook, ik twijfel er niet aan dat dit ook gaat lukken. Ik verkoop mijn appartement op het Bickerseiland en ga deels in het Lloyd wonen. Dát is ook de link met die houseparty's: mijn huis wordt jouw huis. Ik ga mijn best doen het Lloyd nog meer te laten shinen."

Twee jaar geleden kocht Rocco Veenboer, de man van technofestival Awakenings, de stenen van het Lloyd Hotel voor 18 miljoen euro. Nu gaat hij het ook exploiteren.Beeld Harmen de Jong

Hotel Holland

"We zijn 20 jaar geleden met een extreem idee begonnen," zegt Suzanne Oxenaar van Lloyd Hotel & Culturele Ambassade.

"Een hotel van 1 tot 5 sterren waar we  internationale gasten in aanraking brengen met Nederlandse cultuur. Dat concept functioneert, het is meer geworden dan we hadden gehoopt en gedacht. Het kunstwerk staat er."

Oxenaar en zakenpartner Otto Nan, die niet kwijt willen wat de verkoop van het Lloyd Hotel heeft opgebracht, willen zich concentreren op nieuwe projecten, zoals de opening van hotelkamers in 28 Amsterdamse brugwachtershuisjes.

"De eerst twaalf  gaan volgende maand open; we zijn nu aan het proefslapen. Het zijn 28 echt ­verschillende huisjes geworden."

Daarnaast werken de twee aan Hotel Holland, een serie hotels in leegstaande spoorgebouwen, waarvan 'het moederschip' bij het Muiderpoortstation moet komen. "De gemeente is nu bezig met haar visie op de omgeving," zegt Nan, "hopelijk weten we deze zomer meer."

Vervolgens moeten in de rest van het land ook Hotels Holland komen. "Zodat we toerisme spreiden en we tegen gasten kunnen zeggen: ­Amsterdam is mooi. Maar waarom ga je de volgende nacht niet in Zandvoort slapen?"

Het Lloyd Hotel loslaten wordt moeilijk. "We zijn benieuwd naar hoe iemand ­anders  energie in het Lloyd Hotel stopt," zegt Nan. "Dit geeft ons ook ruimte om nieuwe projecten te kunnen doen."