Direct naar artikelinhoud

Nieuwe zijderoute per vrachttrein start in Amsterdam

Woensdag vertrok de eerste vrachttrein vanuit Amsterdam naar China. Het markeert de revival van de containeroverslag in de Amsterdamse haven.

Met een traditionele leeuwendans werd de eerste trein naar China gezegend.Beeld Carly Wollaert

Gezegend door een traditionele Chinese leeuwendans begon gisteren voor het eerst een vrachttrein in de Amsterdamse haven aan de 11.000 kilometer lange reis naar China.

Zeventien containers vertrokken voor de treinrit die via Rusland en Kazachstan over een dag of zestien eindigt in de Oost-Chinese stad Yiwu.

Het enthousiasme bij transporteurs is groot, merkt Erwin Cootjans, directeur van logistiekbedrijf Nunner. Voortaan gaan er 41 containers op de trein. Nog dit voorjaar wordt de frequentie waarschijnlijk opgevoerd naar drie treinen per week, heen en terug.

Vanuit China zullen vooral elektronica per spoor naar Europa komen. Vanuit Amsterdam mikt Nunner vooral op chemieproducten en voedingswaren, zegt Erik Groot Wassink, directeur special products bij Nunner.

Eenvoudige overslag
De spoorverbinding is mogelijk geworden door de 'nieuwe zijderoute', een Chinees investeringsprogramma met de bedoeling zestig landen en twee derde van de wereldbevolking beter te ontsluiten als afzetmarkt.

De afgelopen jaren werden al meer steden in Europa en Centraal-Azië de eindbestemming van vrachttreinen uit Yiwu - van Madrid tot Praag en van Teheran tot Mazar-i-Sharif in Afghanistan.

Tussen Yiwu en Amsterdam is de trein ongeveer de helft sneller dan containerschepen. Luchtvracht is drie tot vijf dagen onderweg, maar dat is dan weer stukken duurder en veel minder duurzaam.

De Amsterdamse haven heeft nog als extra voordeel dat de containers hier gemakkelijk van de trein overgezet kunnen worden op kustvaarders naar Scandinavië, Engeland en de Franse westkust.

Daarmee markeert de directe treinverbinding met China ook de voorzichtige opleving van het containertransport.

Het aantal containers dat in Amsterdam werd overgeslagen zakte ver weg na het echec met de duurbetaalde Ceresterminal, precies de plek in de Amerikahaven vanwaar nu de trein naar China vertrekt.

Havenkranen en megaschepen
Toen als gevolg van de financiële crisis van 2008 de wereldhandel inzakte, moest Amsterdam erkennen dat de ambitie om grote containerrederijen binnen te halen tot mislukken gedoemd was.

Grote havenkranen verdwenen, de megaschepen die in een keer tienduizend containers afleveren moest Amsterdam aan grote broer Rotterdam laten. Dat blijft ook zo, maar op een veel lager niveau groeit de overslag in containers nu ook in de Amsterdamse haven.

Nog deze maand start transportbedrijf Samskip een nieuwe lijndienst voor containerschepen tussen het Britse Hull en het uitgestrekte terrein in de Amerikahaven, dat nu de Holland Cargo Terminal heet. Met drie containerschepen per week gaat straks wekelijks duizend TEU heen en weer, wat gelijk staat aan duizend containers van twintig voet.

Netwerk met aantrekkingskracht
Als dat aantal wordt gehaald zou de containervaart in de Amsterdamse haven in een klap bijna verdubbelen, want in 2016 en 2017 werd hier een kleine zestigduizend TEU aan containers overgeslagen. Door andere nieuwe verbindingen houdt de haven in vijf jaar een groei naar 500.000 TEU per jaar voor mogelijk.

Door Hutchison hebben we gelijk verbinding met de rest van de wereld
Michael van Toledo

TMA Logistics, het Amsterdamse havenbedrijf dat zowel voor Samskip als voor de trein naar China de vracht en de opslag afhandelt, is bovendien eind vorig jaar een joint-venture aangegaan met de Chinese containergigant Hutchison.

"Een van de grootste terminaloperators van de wereld die dus nu in Amsterdam zit met hun netwerk en hun aantrekkingskracht," zegt Femke Brenninkmeijer, hoofd van het Energy, Cargo & Offshoreteam van het havenbedrijf. "Door Hutchison hebben we gelijk verbinding met de rest van de wereld, " zegt TMA-directeur Michael van Toledo.

Luxeproducten
Juist voor de luxueuze consumentenproducten die met de trein uit China komen is een centraal gelegen, welvarende regio al Amsterdam aantrekkelijk als vestigingslocatie voor een distributiecentrum. Fabrikanten willen die immers snel kunnen leveren. Ook wil de haven zich opwerpen als poort naar Noord-Nederland. 

Daarbij gaat het niet om miljoenen containers, maar wel om waardevolle overslag voor de regionale economie. "Wij zien het ook als een opleving," zegt Van Toledo over de containermarkt. "De strategie is wel veranderd. Waar het vroeger sterk gericht was op het binnenhalen van grote containerrederijen, kijken we nu naar business dichterbij huis."