Direct naar artikelinhoud

Thuisbezorgd gaat lunch aanbieden: 'Kantine is achterhaald'

Nederlanders kunnen nu ook hun lunch aan de deur laten bezorgen, zelfs al is die deur van de baas. Thuisbezorgd.nl komt binnenkort met een bezorgalternatief voor de middaghap op het werk.

Jitse Groen, oprichter van Thuisbezorgd: 'Dat we nu met bedrijven in zee gaan, is omschakelen.'Beeld Daniel Cohen

Filevorming bij de liften die naar de kantoorverdiepingen van Takeaway.com leiden. In het hoofdkantoor op het Oosterdokseiland wordt momenteel druk verbouwd. De snelgroeiende moeder van Thuisbezorgd.nl heeft zich met een gelukje kunnen ontfermen over nog meer verdiepingen, die zijn vrijgekomen.

Maar de werklui ontfermen zich graag over de beschikbare liften. Dat betekent dat tientallen medewerkers hun lunch nog eventjes moeten uitstellen, net gehaald bij de Abert Heijn om de hoek.

Ook topman en oprichter Jitse Groen vindt het best merkwaardig dat personeel van het grootste bezorgplatform ter wereld zelf op pad gaat om eten te kopen. "Elke middag lopen onze mensen naar de AH to Go verderop. Staan ze daar in de rij om eten te kopen om het hier in de kantine op te eten. Verbazingwekkend. Waarom doen ze dat? Waarom niet laten bezorgen?"

Verrassen
Groen, die als student in 2000 Thuisbezorgd met honderd gulden startkapitaal opzette en nu een bedrijf leidt dat op de beurs 2,5 miljard euro waard is, laat zich na negentien jaar niet vaak meer verrassen. 

En dus zet Thuisbezorgd de komende maanden in op de bedrijfslunch. Niet alleen bij de 1100 eigen medewerkers, maar voor alle werknemers van Nederland. Thuisbezorgd gaat binnenkort werklunches aan de deur bezorgen, op basis van de technologie van het in de zomer van vorig jaar voor 135 miljoen euro overgenomen Israëlische bezorgplatform 10bis.

"Dat we ergens komen waar ze het beter voor elkaar hebben dan wij, waar we nog verbaasd over zijn, dat komt echt niet vaak voor. Maar we kwamen bij 10bis in Tel Aviv en zagen dingen waar wij niet over hebben nagedacht, zoals het bundelen van orders. Wij doen tien bestellingen per klant per jaar, daar gaat het om tien per maand. Dat is ongehoord veel."

"Ze sluiten contracten met bedrijven zodat werknemers op basis daarvan lunch bestellen. Het is geen bedrijfscatering. Ook als je niet op kantoor bent maar thuiswerkt of op een flexplek kun je er als werknemer gebruik van maken. Het gaat om individuele bestellingen, iedereen kan kiezen wat hij wil."

Binnen een paar maanden start Thuisbezorgd ook in Nederland met zijn bedrijfsaanbod. "Dat valt niet mee. Wij hebben ons altijd op de consument gericht. Maar nu moeten we met bedrijven in zee en die willen een vertegenwoordiger en een contract. Dat is even omschakelen."

Lunchbestellingen
Zo kan Thuisbezorgd ook zijn eigen vastebezorgers - actief in 38 Europese steden - beter op de weg houden. "We doen nu lunchbestellingen voor twee vestigingen van AH to Go, waaronder die op het Waterlooplein. Dat loopt fantastisch, zeker voor de zakelijke markt."

"Ga eens na wat dat betekent. Er wordt veel geklaagd over bezorgwagentjes die door de stad rijden, maar wat denk je van al die werknemers die rond lunchtijd naar de winkel gaan om iets op te halen. Wij bezorgen dat graag, met de elektrische fiets."

Groen (40) ziet het niet als een aanval op het bedrijfsrestaurant, een verschijnsel dat in complete bedrijfstakken - zoals de techsector - al geen voet meer aan de grond krijgt. "Wie zit nog te wachten op dingen die je worden voorgezet. Laat ze maar bezorgen, voor elk wat wils."

Er is nog een wereld te winnen; 12,5 miljoen Europeanen bestellen via de bezorgplatforms van Takeaway, Nederlanders, Duitsers en Polen voorop. En die bestellen gemiddeld tien keer per jaar. "Ik neem aan dat ze drie keer per dag eten, dus dat is wel weinig."

Pakje brood
"We moeten ze dus verleiden vaker te bestellen, met beter aanbod. Als je alleen pizza biedt, dan lukt dat niet. Daarom vinden we het ook leuk dat AH en Ikea gaan bezorgen en dat poké bowls zo populair zijn. Dan word je ook op andere momenten relevant dan alleen bij het avondeten."

"We doen hamburgers voor Burger King, broodjes voor Subway; dat kon je een paar jaar geleden niet bedenken. Als je mij had gevraagd: gaan Nederlanders buitenshuis lunchen of stappen ze af van het pakje brood, had ik voor het tweede gekozen. Dat Albert Heijn sinds gisteren zelf warme maaltijden is gaan koken, die wij dan bezorgen, is ook een heel interessante ontwikkeling."

"Het aantal bestellingen zal niet meteen naar twintig per persoon gaan, maar laten we eerst proberen het eens naar twaalf te krijgen. Met 12,5 miljoen klanten gaat het dan best hard."

We doen hamburgers voor Burger King, broodjes voor Subway; dat kon je een paar jaar geleden niet bedenken
Jitse Groen