Direct naar artikelinhoud

Rechter: Biro moet van het fietspad

Slecht nieuws voor de Biro. De elektrische vierwieler die in Amsterdam geldt als gehandicaptenvoertuig, is volgens de rechter een brommobiel. Dat zou betekenen dat er een einde komt aan de Biro op het fietspad.

Rechter: Biro moet van het fietspad
Beeld Eva Plevier

De rechterlijke uitspraak wordt vermeld in een tweet van het ministerie van Infrastructuur, waar men zich al langer ergert aan het stempel gehandicaptenvoertuig in Amsterdam. Amsterdam heeft als uitgangspunt dat Biro's overal mogen rijden en parkeren. De voertuigen maken daar tot nu toe uitbundig gebruik van.

De Biro is een elektrisch voertuig dat te vergelijken is met de Canta, die wel echt bedoeld is voor mensen met een handicap. Het karretje heeft zich het afgelopen jaar ontwikkeld tot steen des aanstoots voor Amsterdammers die zich eraan ergeren dat het de doorgang op de stoep soms belemmert.

Vooralsnog lijkt het vooral een probleem in wording: de meeste Biro's bevinden zich in Zuid en er zijn er nog relatief weinig.

Autoparkeerplek
Pascal van den Noort van fietsadviesbureau VeloMondial is verheugd over het nieuws. "Dit betekent feitelijk dat de Biro een auto is. Hij mag niet meer op de stoep parkeren en niet meer op het fietspad rijden. Wel op de rijweg. Parkeren mag dan op een autoparkeerplek en daar moet dan voor worden betaald."

Het ministerie en ook de gemeente vinden het nog te vroeg om inhoudelijk te reageren op de rechterlijke uitspraak. Een woordvoerder van verkeerswethouder Sharon Dijksma zegt 'te hopen dat deze uitspraak een doorbraak oplevert om beter te gaan handhaven'.

"Maar er is nog veel onduidelijk. Dit is een uitspraak van de politierechter die niet op schrift staat. We kunnen dus niet nalezen wat de overwegingen precies waren. Daarom willen we eerst in gesprek met het OM om meer duidelijkheid te krijgen. We gaan binnenkort ook in gesprek met de staatssecretaris."

Twitter bericht wordt geladen...