Direct naar artikelinhoud

Ombudsman steunt bromfietser die 8 bekeuringen kreeg

Pedro Lobaton kreeg acht bonnen op rij, omdat hij met z'n scooter onder het Rijks door was gereden. De Ombudsman helpt hem met een rechtszaak tegen de gemeente.

Pedro Lobaton kreeg acht boetes omdat hij keer op keer onder het Rijksmuseum door reed ¿ hij wist dat alleen nietBeeld Ivo van der Bent

"Waarom de gemeentelijke Ombudsman zo veel liefde en aandacht heeft voor een man die acht boetes op een rij kreeg, omdat hij evenzo vaak met zijn snorfiets door de onderdoorgang van het Rijksmuseum reed? Omdat er meer aan de hand is, deze zaak staat niet op zichzelf. Wat misgaat bij het Rijksmuseum, kan ook op andere plekken fout gaan. Sterker nog, als straks de milieuzone voor oude brommers van kracht wordt, zouden we weleens een hausse aan bekeuringen kunnen krijgen."

Toen Ombudsman Arre Zuurmond in juni ­vorig jaar het relaas las van Pedro Lobaton, de man die ondanks een verbod twee weken achter elkaar doodgemoedereerd met zijn scooter door de passage bleef tuffen, twijfelde hij geen moment. Want dáár zijn dergelijke boetes natuurlijk niet voor bedoeld, aldus de Ombudsman.

"Een boete moet je zien als feedback, als signaal dat je iets fout doet. Maar deze bekeuringen waren zo lang onderweg, dat Pedro helemaal niet in staat is gesteld om zijn gedrag aan te passen. Eén boete? Prima. Maar acht keer een bon voor dezelfde fout, dat is zinloos."

Lobaton knikt. Hij heeft vanmiddag met Zuurmond afgesproken om de rechtszaak voor te bereiden, die op de rol staat voor dinsdag. De jonge vader, die werkt op de bagageafdeling van Schiphol, kan de acht bekeuringen à 104 euro per stuk helemaal niet betalen. Vandaar de zaak. Maar ook omdat hij vindt dat hem onrecht is aangedaan. "Het mocht niet, wat ik deed, maar de bebording daar is heel, héél slecht. Ik wist niet dat de passage verboden was voor mij."

Onoverzichtelijk
En daarin heeft Lobaton gelijk. Daags na het verschijnen van het artikel, besloot stadsdeel Zuid de borden aan te passen en ook werd gepoogd de verkeerssituatie te verbeteren door de tegels een andere kleur te geven. Het is nog steeds niet het toonbeeld van overzichtelijkheid, hooguit een beetje beter, maar daar heeft Lobaton niets aan: zijn boetes bleven staan.

Om die reden heeft hij ervoor gekozen de gang naar de rechter te maken, daarbij ondersteund door de Ombudsman. "Zodra de eerste boetes binnenkwamen, ben ik natuurlijk nooit meer door de onderdoorgang gereden. Maar waarom moet ik ácht keer gestraft worden?"

Zodra de eerste boetes binnenkwamen, ben ik natuurlijk nooit meer door de onderdoorgang gereden

De Ombudsman en zijn mensen hebben zich in de zaak vastgebeten. Alleen al de maand die zat tussen het begaan van de eerste overtreding en de ontvangst van de eerste bekeuring, roept vragen op, zegt Zuurmond. "Bijna dértig dagen. We zijn aan het reconstrueren hoe zoiets gaat. Het Centraal Justitieel Incassobureau claimt tien dagen, dus de gemeente zou twintig dagen nodig hebben gehad om de overtreding te verwerken."

Dat moet beter. En de gemeente belooft ook beterschap, zegt Zuurmond. "Het is een kwestie van organisatie, er wordt te veel in bureaucratische stapeltjes gedacht. Nu is het zo dat er één keer per week een stapel overtredingen naar Leeuwarden wordt gestuurd, waar justitie aan de beurt komt. Waarom niet iedere dag? En waarom is het met de moderne technieken niet mogelijk iemand die door de passage rijdt ogenblikkelijk een berichtje te sturen: je hebt een overtreding begaan."

Eerste overwinning
De eerste overwinning is binnen, vertelt Zuurmond aan Lobaton. De helft van de boetes is kwijtgescholden. Maar dat is niet genoeg, zegt de Ombudsman, er staan nog altijd vier boetes. "Vandaar dat ik de op zichzelf ongebruikelijk stap neem om Pedro komende week hoogstpersoonlijk bij te staan in de rechtszaal."

Lees ook: Al 17.000 boetes uitgedeeld voor scooterrijden onder Rijksmuseum

De gemeente had twintig dagen nodig om één overtreding te verwerken. Veel te bureaucratisch