Direct naar artikelinhoud

Automobilisten in Amsterdam betalen keurig parkeergeld

Onder druk van de toegenomen pakkans proberen Amsterdammers en bezoekers aan de stad steeds minder vaak te parkeren zonder te betalen. Hierdoor namen de opbrengsten van bezoekersparkeren ook afgelopen jaar weer toe.

Parkeercontrole-auto van de gemeenteBeeld Gemeente Amsterdam

De gemiddelde betalingsbereidheid in de stad is gestegen van 81 procent in 2016 naar 86 procent het afgelopen jaar. De bereidheid om te betalen voor een parkeerplaats is het hoogst in stadsdeel Zuid, waar afgelopen jaar bijna negen op de tien gecontroleerde auto's had betaald.

Ook succesvol lijkt de proef waarbij parkeerbeheerders auto's bekeuren die bijvoorbeeld op de stoep staan. Voorheen mochten zij alleen controleren of er voor de parkeerplaats was betaald, waardoor veel mensen die niet wilden betalen hun auto verkeerd parkeerden: dan was de kans op een bon aanmerkelijk kleiner. Tijdens de eerste elf weken van de proef zijn ruim 600 boetes en waarschuwingen uitgedeeld.

Verder levert het innen van buitenlandse boetes de stad meer geld op. Van 56 procent geïnde bonnen in 2016 ging dit naar 63 procent in het afgelopen jaar. Buitenlandse auto's die langdurig niet hebben betaald krijgen bovendien vaker een wielklem doordat er meer handhavers met dat gereedschap rondrijden.

Spookvoertuigen
De rondrijdende scanauto's hebben een behoorlijke bijvangst doordat zij auto's tegenkomen die geregistreerd staan als gestolen, zogenoemde 'spookvoertuigen'. Wethouder Pieter Litjens (Verkeer) schrijft aan de gemeenteraad dat 85 gestolen voertuigen zijn waargenomen sinds het voorjaar van 2017. 'De politie heeft de waarnemingen kunnen gebruiken voor recherchedoeleinden en een aantal verdachten kunnen aanhouden.'

Pontveren en het Oosterpark
De gestegen inkomsten uit parkeren ziet de gemeente niet als doel, maar ze leveren ook na aftrek van de kosten een belangrijke bijdrage aan de kas van de stad. Met het parkeergeld, dat vorig jaar voor 32 procent binnenkwam uit automaten en voor 68 procent uit betalingen met apps en telefoons, worden doelstellingen op het gebied van mobiliteit en openbare ruimte betaald. De bouw van fietsenstallingen en parkeergarages en deels ook de veren over het IJ kunnen met deze inkomsten worden bekostigd.

Verder gaat er parkeergeld naar de vernieuwing van het Leidseplein, de transformatie van het Stationseiland en de renovatie en de vernieuwing van het Oosterpark. Ook worden parkeerinkomsten besteed aan het verbeteren van de verkeersveiligheid.

88%

In stadsdeel Zuid is de bereidheid om te betalen voor parkeren het hoogst: 88 procent van de gecontroleerde auto’s rekende af.

Parkeeropbrengst AmsterdamBeeld Gemeente Amsterdam/Laura van der Bijl