Direct naar artikelinhoud
Fotoserie

Déjà vu: Hartveldseweg in ca 1935 en in 2020

Groot-Amsterdam is altijd in beweging. We gaan terug naar een plek van toen. Deze week: Hartveldseweg.

Hartveldseweg, ca 1935.Beeld Stadsarchief
Hartveldseweg, ca 2020.Beeld Erik Klein Wolterink

Hartveldseweg, ca 1935 en 2020

Hartveldseweg, Diemen, ca 1935. Aan het begin van de 20ste eeuw was de Hartveldseweg nog een nauwe straat met een spoor van de Gooische Tramweg Maatschappij. Met de toename van het autoverkeer werden winkels met bovenwoningen en het eeuwenoude café Vervetjes in 1938 afgebroken voor de aanleg van Rijksweg A1. 

Stadion De Meer, 1995 en 2020

Stadion De Meer, 1995. In 1934 nam Ajax het stadion in gebruik met een vriendschappelijke wedstrijd tegen het Franse Stade Français: 5-1. In 1996 won Ajax er de laatste wedstrijd van Willem II met exact dezelfde uitslag. Sinds 2002 is hier woonwijk Park de Meer.

Stadion De Meer, 1995 en 2020
Beeld Stadsarchief/Ton van Rijn
Stadion De Meer, 1995 en 2020
Beeld Erik Klein Wolterink

NDSM-terrein, 1947 en 2020

NDSM-terrein, 1947. Al in 1915 waren hier scheepswerven. In 1946 fuseerden zij tot de Nederlandsche Dok en Scheepsbouw Maatschappij (NDSM). In 1970 braken er voor het bedrijf zware tijden aan. Het resulteerde in de sluiting in 1984. Nu is het gebied het domein van ateliers, galerieën, festivals en allerlei culturele evenementen.

-Beeld Stadsarchief
-Beeld Erik Klein Wolterink

Zaagmolenbuurt, 1861 en in 2020

Zaagmolenbuurt, 1861. Vanaf molen De Steur, kijkend over de Kattensloot, zag je de buurt met links De Star, rechts De Buis en daarachter onder andere De Vergulde Haring, De Wip, De Dommekracht, Het Anker, De Jager en De Oranjeboom. Met de komst van de stoommachine verschenen hier vanaf 1870 woningen.

Zaagmolenbuurt, 1861 en in 2020
Beeld Stadsarchief
Zaagmolenbuurt, 1861 en in 2020
Beeld Erik Klein Wolterink

Geldersekade, ca 1870 en 2020

Toen de oude vishal van de Dam moest verdwijnen, nam men in 1862 deze vishal in gebruik. De hal werd in 1901 gesloten en daarna, tot de sloop in 1938, als opslagruimte gebruikt. De dubbele watertrap ligt er nog steeds, maar is afgetimmerd.

Geldersekade, ca 1870 en 2020
Beeld Stadsarchief/A. Jager
Geldersekade, ca 1870 en 2020
Beeld Erik Klein Wolterink

Postjeswetering in 1925 en 2020

Postjeswetering, 1925. Vanaf daar had men zicht op de Vierde Ambachtsschool, een scheepslift, de toren van de Sint-Vincentiuskerk en een brandstoffenopslag (vlnr). Alleen de school is er nog – nu rijksmonument Het Sieraad, in gebruik als evenementenlocatie.

Postjeswetering, 1925.Beeld Stadsarchief
Postjeswetering, 2020.Beeld Erik Klein Wolterink

De Stadsschouwburg in 1885 en 2019

Stadsschouwburg, ca. 1885. Op 19 februari 1890 veroorzaakte vuurwerk brand in de Stadsschouwburg op het Leidseplein. In de jaren daarna zijn de geblakerde classicistische gevels vervangen. In 1894 werd de nieuwe Stadsschouwburg geopend. 

Stadsschouwburg, ca 1885.Beeld Stadsarchief
Stadsschouwburg, 2019.Beeld Erik Klein Wolterink

De Overtoomse Sluis in 1938 en 2019

Deze sluis verbond de Kostverlorenvaart ter hoogte van de Surinamestraat met de Schinkel. Het hoogteverschil was er circa 15 centimeter. De 144 meter lange en 7,75 meter brede sluis werd in 1942 vervangen door de Schinkelsluis bij de Nieuwe Meer.

Overtoomse Sluis, 1938.Beeld Stadsarchief
Overtoomse Sluis, 2019.Beeld Erik Klein Wolterink

De IJhaven in 1961 en in 2019

IJhaven, 1961. Schepen liggen in het Oostelijk Havengebied voor de oude koffie- en cacaoloods Brazilië uit 1915. In 1998 kwam onder het oorspronkelijke dak van dat gebouw een winkelcentrum voor de nieuwe woonwijk die er werd gebouwd. 

IJhaven, 1961.Beeld Bert Sprenkeling / MAI
De IJhaven in 2019.Beeld Foto en research: Erik Klein Wolterink

Weesperzijde in 1939 en 2019 

Tot de opening van de Utrechtsebrug in 1954 was de Weesperzijde de uitvalsweg richting Utrecht. Op bedrijfsterrein de Omval stond tot 1964 de cacao­fabriek van Blooker. Het portiershuisje uit 1886 is in 2003 opnieuw opgebouwd en doet nu dienst als café.

De Weesperzijde, 1939.Beeld Stadsarchief
De Weesperzijde, 2019.Beeld Erik Klein Wolterink

Delflandplein in 1969 en 2019

De objecten van kunstenaar Jos Wong Lun Hing (1928-2009) zijn speeltoestellen voor kinderen. Bij de herinrichting van het Delflandplein kwamen de negentien kunstobjecten in de opslag terecht. Na restauratie maken ze sinds 2015 deel uit van een kunstroute langs de Etnastraat op het Business Park Amsterdam Osdorp.

Delflandplein in 1969 en 2019
Beeld Nationaal Archief, CC0
Delflandplein in 1969 en 2019
Beeld Erik Klein Wolterink

Station Willemspoort in 1870 en 2019

Dit station lag van 1842 tot 1878 net buiten Amsterdam op het grondgebied van Sloten. Met de verlegging van het spoor noordwaarts en de aanleg van het Centraal Station werd dit station overbodig.

Station Willemspoort in 1870 en 2019
Beeld Pieter Oosterhuis/Stadsarchief
Station Willemspoort in 1870 en 2019
Beeld Erik Klein Wolterink

Leprozengracht ca. 1875 en 2019

Het Waterlooplein ontstond nadat in 1882 de Leprozen­gracht en de Houtgracht waren gedempt. Behalve de Mozes en Aäronkerk, het Oudezijds Huiszittenhuis en het Arsenaal heeft bijna alle oude bebouwing plaatsgemaakt voor nieuwbouw, waaronder de Stopera.

Leprozengracht ca. 1875 en 2019
Beeld Erik Klein Wolterink
Leprozengracht ca. 1875 en 2019
Beeld Erik Klein Wolterink

Het Rechthuis in 1891 en 2019

Het huis staat aan het begin van de Middenweg, nabij de Ringvaart. Gebouwd in 1777 behield het zijn functie totdat de gemeente Watergraafsmeer in 1921 door Amsterdam werd geannexeerd. Nu zit er restaurant Jacobsz.

Het Rechthuis in 1891 en 2019
Beeld Stadsarchief
Het Rechthuis in 1891 en 2019
Beeld Erik Klein Wolterink

Het Jan Postmahof in 1956 en 2019

Jan Postmahof, september 1956. De eerste speelplaats aan het plein, genoemd naar een verzetsstrijder uit de Tweede Wereldoorlog, werd snel na de bouw van de wijk in 1953 aangelegd. Vorig jaar werd de speelplaats vernieuwd.

Jan Postmahof, 1956.Beeld Stadsarchief
Jan Postmahof, 2019.Beeld Erik Klein Wolterink

De Linnaeuskade in 1982 en 2019

In 1931 werd de eerste telefooncel in Nederland geplaatst op het Valeriusplein in Amsterdam. De PTT, later KPN, was lange tijd verplicht één cel op iedere vijfduizend inwoners te leveren. Daaraan kwam in 2008 een eind.

Linnaeuskade, 1982Beeld Stadsarchief
Linnaeuskade, 2019Beeld Erik Klein Wolterink

De Oostergasfabriek in 1941 en 2019

Vanaf 1887 werd in de Oostergasfabriek gas geproduceerd uit steenkool, dat werd opgeslagen in de naastgelegen hoge, ronde gashouders. Later verrees hier de Oranje-Vrijstaatkade, nu deel van de nieuwe wijk Oostpoort.

De Oostergasfabriek in 1941.Beeld Stadsarchief
De nieuwe wijk Oostpoort.Beeld Erik Klein Wolterink

De Zuidergasfabriek in 1912 en 2019

De eerste gebouwen van de Zuidergasfabriek verrezen in 1907 aan de Korte Ouderkerkerdijk. Het huidige terrein met Rijksmonumenten, de watertoren en ophaalbrug wordt opgenomen in het nieuwe Park Somerlust. 

De Zuidergasfabriek in 1912 en 2019
Beeld Stadsarchief
De Zuidergasfabriek in 1912 en 2019
Beeld Erik Klein Wolterink

De 1100 Roe in 1953 en 2019

De naam van deze poldermolen, die aan de Haarlemmerweg stond, is gebaseerd op de afstand in roeden tot de Haarlemmerpoort, bijna 4 kilometer. In 1961 werd hij gedemonteerd en in 1965 weer opgebouwd bij Sportpark Ookmeer. 

De 1100 Roe, 1953.Beeld Stadsarchief
De 1100 Roe, 2019.Beeld Erik Klein Wolterink

Spaarndammerstraat in 1965 en 2019

De in 1891 opengestelde Maria Magdalenakerk van architect P.J.H. Cuypers werd vanwege de slechte fundering in 1967 gesloopt. In het Domela Nieuwenhuisplantsoen zijn de contouren nog zichtbaar.

Maria Magdalenakerk, ca. 1965.Beeld Stadsarchief
Maria Magdalenakerk, nu.Beeld en research Erik Klein Wolterink

Leidseplein in 1968 en 2019

Leidseplein in 1968 en 2019
Beeld Stadsarchief

De Koepelkerk en het Persilhuis werden in 1972 gesloopt. Op de kerk hing een plaquette die op het nieuwe Marriott Hotel werd geplaatst: ‘De koster H.F. Westerveld huisvestte hier met voortdurend levensgevaar voor zich en zijn gezin van 25-3-1943 tot 5-5-1945 het Algemeen Hoofdkwartier van den O.D.’. 

Leidseplein, 2019.Beeld Erik Klein Wolterink

Meerpad in 1916 en 2019

De stormvloed of Zuiderzeevloed van 1916 was een watersnoodramp die zich in de nacht van 13 op 14 januari 1916 in Nederland rond de Zuiderzee voltrok. Deze was ook de aanleiding voor het opgeven van de zelfstandigheid van het dorp Nieuwendam, in 1921 werd het bij Amsterdam gevoegd. 

Meerpad, 1916.Beeld Stadsarchief
Meerpad, 2019.Beeld Erik Klein Wolterink

Weesperpoortstation in 1901 en 2019

Het Weesperpoortstation was een kopstation, dat tot 1939 in gebruik was voor de verbinding met Utrecht. Het stond op het huidige Rhijnspoorplein en had een seinhuis op de kruising Wibautstraat en Eerste Oosterparkstraat

Weesperpoortstation, 1901.Beeld Stadsarchief
Weesperpoortstation, 2019.Beeld Erik Klein Wolterink

De Dam circa 1890 en in 2019

De Beurs van Zocher met de kolossale ionische zuilen was in 1845 af, naar ontwerp van architect Jan David Zocher. Na voltooiing van de Beurs van Berlage werd het gebouw in 1903 gesloopt en verrees hier in 1915 de Bijenkorf. 

De Dam, circa 1890.Beeld Stadsarchief
De Dam, 2019.Beeld Erik Klein Wolterink

Sint-Willibrordus buiten de Veste in 1967 en 2019

De kerk op de kruising van de Ceintuurbaan en Amsteldijk werd ontworpen door Pierre Cuypers, bekend van het Rijksmuseum. De bouw was in 1899 klaar, de koepel pas in 1924. Niet lang na het nemen van deze foto in 1967 werd de kerk gesloopt; nu staat er een woon- en zorgcentrum, Amstelhuis.

Sint-Willibrordus buiten de Veste, 1967.Beeld Stadsarchief
Woon- en zorgcentrum Amstelhuis, 2019.Beeld Erik Klein Wolterink

Het Paleis voor Volksvlijt in 1929 en 2019

Een dag na de verwoestende brand stroomde publiek via de Utrechtsestraat toe om de ravage te bekijken. Het paleis is nooit herbouwd. In 1967 verrees hier het hoofdkantoor van De Nederlandsche Bank. 

Utrechtsestraat in 1929.Beeld Stadsarchief
Utrechtsestraat in 2019.Beeld Erik Klein Wolterink

De Boerenwetering in 1953 en in 2019

Bij deze overhaal werden (groente)schuiten van het polderpeil naar het hogere stadspeil getrokken. Nadat de tuinders uit het nabijgelegen poldergebied vertrokken, werd de overhaal als een van de laatste in de stad in 1960 gesloopt.

De Boerenwetering in 1953.Beeld Stadsarchief
De Boerenwetering in 2019.Beeld Erik Klein Wolterink

De Hekkepoort in 1885 en in 2019

De Hekkepoort aan de westkant van het Flevopark stamt uit 1770. Voordat die oude toegangspoort in 1938 bij de ingang van het park werd herbouwd met de originele stenen, stond de poort aan de stadsgrens bij de Muiderpoort.

De Hekkepoort, ca 1885.Beeld Stadsarchief
De Hekkepoort, 2019.Beeld Erik Klein Wolterink

Het Weteringcircuit in 1902 en in 2019

Bij de stadsuitbreiding werd in 1877 een park aangelegd tussen de Singelgracht en de Wetering: het Eerste en Tweede Weteringplantsoen, gescheiden door de weg op deze oude foto. In 1953 werd de kruising in verband met het toenemende verkeer vervangen door een rotonde: het Weteringcircuit. 

Deze weg scheidde het Eerste en Tweede Weteringplantsoen.Beeld Stadsarchief
Het Weteringcircuit nu.Beeld Erik Klein Wolterink

Plein 40-45 in 1976 en 2019

Het bekendste gebouw aan dit plein is het Tuinstadhuis, waarin de FNV sinds de oprichting in 1976 huisde. Mogelijk worden de drie letters juist op deze foto bevestigd door een man op een ladder. Sinds 2010 is in het gebouw het kantoor van stadsdeel Nieuw-West.

Plein 40-45 op 27 juli 1976.Beeld Stadsarchief
Plein 40-45, 2019.Beeld Erik Klein Wolterink

Vondelpark in 1896 en 2019

In 1893 werd fietsen in het park toegestaan, na veel discussie en alleen in de ochtenduren. Omdat het stadspark destijds nog in handen was van 34 particulieren, konden mensen er niet worden bekeurd voor bijvoorbeeld rijden zonder licht.

Vondelpark, ingang Stadhouderskade, 1896.Beeld Stadsarchief
Vondelpark, 2019.Beeld Erik Klein Wolterink

Weesperzijde in 1932 en 2019

Amsterdammers genieten van een dagje stadsstrand op het ­opgespoten zand langs de Weesperzijde. Op de achtergrond de nagelnieuwe Berlagebrug, waarin zich twee jaar later Roeicentrum Berlagebrug vestigde.

Weesperzijde in 1932.Beeld Stadsarchief
Weesperzijde in 2019.Beeld Erik Klein Wolterink

Hoofddorpweg in 1929 en 2019

Aan het Hoofddorpplein stond een hoge slanke toren, ontworpen door Berlage. Het uurwerk in de top was 45 graden gedraaid, met een wijzerplaat aan vier zijden. De toren werd in de jaren zeventig wegens bouwvalligheid afgebroken.

Hoofddorpweg, 1929. Aan het Hoofddorpplein stond een hoge slanke toren. Het uurwerk in de top was 45 graden gedraaid, met een wijzerplaat aan vier zijden. De toren werd in de jaren zeventig wegens bouwvalligheid afgebroken.Beeld Erik Klein Wolterink
De Hoofddorpweg in 2019.Beeld Erik Klein Wolterink

Aalsmeerplein in 1942 en 2019

In de oorlog was dit plein een soort toegangspoort van de stad, die door de Duitsers werd bewaakt. Er was een tankstation voor de Wehrmacht en soldaten werden ondergebracht in huizen aan de Westlandgracht.

Aalsmeerplein in 1942 en in 2019.Beeld Erik Klein Wolterink

Hoek Spiegelgracht en Tweede Weteringdwarsstraat in 1958 en 2019

Hoek Spiegelgracht en Tweede Weteringdwarsstraat in 1958.Beeld Overbeek, J.A.
Hoek Spiegelgracht en Tweede Weteringdwarsstraat in 2019.Beeld Maarten Steenvoort

De Amstel in 1925 en 2019

Amstel, 1925. In 1982 begon onder luid protest de bouw van de Stopera: het stadhuis en het Muziektheater (nu Nationale Opera & Ballet). De buurt sprak van geldverspilling en eiste dat er woningen werden gebouwd. Ook was er kritiek op het ontwerp.

Amstel, 1925.
Stop de Opera was de slogan van het protest tegen de bouw. Een groot deel van de Jodenbuurt moest worden gesloopt voor de realisatie van het nieuwe stadhuis en opera.Beeld Maarten Steenvoort

Plantage Middenlaan in 1982 en 2019

Plantage Middenlaan, 1982. Het verzorgingshuis Sint Jacob wordt nu deels ­gesloopt; de vleugels maken plaats voor ruim 300 seniorenwoningen.

Plantage Middenlaan in 1982. Het rooms-katholieke bejaardenhuis Sint Jacob.Beeld Roël Ino
Plantage Middenlaan in 2019. Het rooms-katholieke bejaardenhuis Sint Jacob wordt gesloopt.Beeld Maarten Steenvoort

Roetersstraat in 1959 en 2019

Roetersstraat, 21 april 1959. Boven de Nieuwe Achtergracht staat tegenwoordig een ­gebouw van de UvA-campus Roeterseiland. 

Roetersstraat in 1959.Beeld Arsath Ro'is, J.M.
Roetersstraat in 2019.Beeld Maarten Steenvoort

Weesperplein in 1977 en 2019

Weesperplein, 1977. Metrohalte Weesperplein was juist geopend. De lift naar het perron kwam later. Op een houten bekisting hing nog een poster met de tekst: Hier komt een lift voor u. Bij de renovatie in 2012 werd de lift vernieuwd en voorzien van glas. 

Weesperplein in 1977.Beeld Arsath Ro'is, J.M.
Weesperplein in 2019.Beeld Maarten Steenvoort

Petemayenbrug in 1983 en in 2019

Petemayenbrug, maart 1983. De gemeente besloot in 1974 de bruggen in deze buurt, zoals deze over de Zoutkeetsgracht, in hun oude staat terug te brengen. In 1985 was de brug vernieuwd.

De Petemayenbrug in maart 1983.Beeld Ino Roël
De Petemayenbrug in 2019.Beeld Maarten Steenvoort

Beukenplein in 1967 en 2019

Beukenplein, eind jaren zestig. Deze foto is op zijn vroegst in 1967 gemaakt.

Beukenplein eind jaren 60.Beeld Archief van de Gemeentelijke Dienst Volkshuisvesting
Beukenplein in 2019.Beeld Maarten Steenvoort

Elandsgracht in 1884 en 2019

Elandsgracht (1884). Twee gevelstenen op nummer 73 herinneren aan het Fort van Sjako, dat tot het in 1886 werd gesloopt de huisnummers 71-77 besloeg. Het was vermoedelijk het rovershol van de 17de-eeuwse 'Nederlandse Robin Hood' Sjako.

Elandsgracht in 1884.Beeld Greiner, Albert
Elandsgracht in 2019.Beeld Maarten Steenvoort

Het hoofdkantoor van de Rijkspostspaarbank in 1913 en 2019

Het hoofdkantoor van de Rijkspostspaarbank (1913), hoek Van Baerlestraat/Paulus Potterstraat. In 1985 betrok het Sweelinck Conservatorium (later: Conservatorium van ­Amsterdam) het gebouw. Nu zit hier het luxe Conservatorium Hotel.

1913.Beeld Merkelbach, Atelier J./Stadsarchief
2019.Beeld Maarten Steenvoort

Eerste Constantijn Huygensstraat

Eerste Constantijn Huygensstraat, jaren zestig. Op de plek van het in 2004 gesloopte Jan Swammerdam Instituut zijn woningen en de psychiatrische kliniek Mentrum gebouwd. Het gevelkunstwerk How to meet an angel werd in 2009 onthuld.

Eind jaren zestig.Beeld -
2019.Beeld Maarten Steenvoort

Tweede Kostverlorenkade (1917) en in 2019

Tweede Kostverlorenkade (1917), gezien in oostelijke richting. Ter hoogte van de huidige huisnummers 81-83 stonden bedrijfspanden van de N.V. Loonstoomhoutzagerij en -schaverij Zeldenrust.

1917.Beeld Jacobus van Eck
2019.Beeld Maarten Steenvoort

Rembrandtplein in 1888-1889 en in 2019

Rembrandtplein (1888-1889), in de richting van de Reguliersbreestraat. Blikvanger ­is ­café ­Mille Colonnes, dat in 1920 sloot. Het gebouw werd gesloopt en vervangen door eerst een muziekzaal en later een bioscoop. Sinds 1987 zit hier discotheek Escape.

1888-1889.Beeld Hans Meesters/Stadsarchief Amsterdam
2019.Beeld Eva Plevier

Reguliersdwarsstraat in de jaren zestig en in 2019

Reguliersdwarsstraat met rechts de Geelvinckssteeg, vlak voor de sloop in de jaren zestig van de twee historische panden op de hoek. In de jaren tachtig kwam er een futuristisch gebouw voor in de plaats.

Jaren '60.Beeld Stadsarchief
2019.Beeld Maarten Steenvoort.

Jozef Israëlskade in 1970 en in 2019

Jozef Israëlskade, gezien vanaf de Ferdinand Bolstraat, 1970. Hotel Okura in aanbouw. Het 78 meter hoge gebouw was bij de opening in 1971 het op een na hoogste in de stad; alleen Toren Overhoeks - nu de A'DAM Toren - in Noord was hoger.

1970.Beeld Arsath Ro'is, J.M.
2019.Beeld Maarten Steenvoort

Weesperzijde in 1927 en in 2019

Weesperzijde, 1927. De reclames voor REO Automobielen en Minerva op de hoek van de Blasiusstraat zijn nog altijd zichtbaar. Ooit waren hier ook reclames voor onder andere Clysma Egyptian Cigarettes en Banketbakkerij H.Peskens te zien.

1927.Beeld Dienst Bouw- en Woningtoezicht, afdeling Reclametoezicht
2019.Beeld Maarten Steenvoort

Baarsjesweg in 1956 en in 2019

Baarsjesweg, 1956. Op de hoek met de Slatuinenweg staan de voormalige politiepost en de brandspuitbergplaats. In de jaren zeventig voorkwam buurtprotest dat er op deze plek grootschalig werd gebouwd.

1956.Beeld Collectie G.L.W. Oppenheim
2019.Beeld Maarten Steenvoort

Kerkstraat in 1927 en in 2019

Kerkstraat, ca. 1927. Onderdoorgang aan de kant van de Vijzelstraat. De oorspronkelijke bakstenen overbouwing, bekend als 'de Vijzelstraatflat', werd begin jaren zestig afgebroken wegens instortingsgevaar.  

2019.Beeld Maarten Steenvoort
1927.Beeld Vereenigde Fotobureaux N.V.

Marnixstraat in 1898 en in 2019

Marnixstraat, gezien vanaf de Lijnbaansgracht, 1898. Molen De Victor, gebouwd in 1685, moest in het jaar dat de foto werd genomen plaatsmaken voor woningbouw. Hij was vernoemd naar Sint Victor, beschermheilige van het korenmolenaarsgilde.

1898.Beeld Stadsarchief Amsterdam
2019.Beeld Maarten Steenvoort

Tasmanstraat in 1959 en in 2019

In de voormalige Houthaven is de afgelopen jaren flink gebouwd, met als blikvanger de in 2018 opgeleverde Pontsteiger. De veerpont naar de Distelweg vertrekt sinds 1957 vanaf deze plek, tot in 2007 werden ook auto's overgezet.

Oude Houthaven met de steiger voor het gemeenteveer Houthaven-Distelweg Links het gebouwtje van de Bonte Swaen, gezien vanaf de Tasmanstraat. 11 mei 1959.Beeld J.M. Arsath Ro'is
Tasmanstraat gezien richting de Pontsteiger in 2019.Beeld Maarten Steenvoort

De Hogesluis in 1868 en in 2019

De Hogesluis, 1868. De 17de-eeuwse brug over de Amstel werd in 1883 vervangen door de huidige, naar voorbeeld van de beroemde Parijse Pont Neuf. Links is nog het Paleis voor Volksvlijt te zien. In 1929 is dat in vlammen opgegaan.

1868.Beeld Jager, A.
2019.Beeld Maarten Steenvoort

De Oudezijds Achterburgwal tussen 1894 en 1898 en in 2018

Oudezijds Achterburgwal, tussen 1894 en 1898, aan de Oudezijds Kolk - van oudsher 'Het Kolkje'. Rechts de achterzijde van de huizen aan de Zeedijk.

Tussen 1894 en 1898.Beeld Breitner, G.H. George
2018.Beeld Maarten Steenvoort

De Amstel rond 1890 en in 2018

De Amstel rond 1890, gezien vanaf de Halvemaansbrug. In 1895 werd het Rondeel - een bolwerk in de vijftiende-eeuwse stadsmuur - gesloopt en vervangen door een herberg met dezelfde naam. Die is uitgegroeid tot het huidige hotel De L'Europe.

Rond 1890.Beeld Römmler und Jonas
In 2018.Beeld Maarten Steenvoort

Spaarndammerdijk midden jaren vijftig en in 2018

Spaarndammerdijk, midden jaren vijftig, met op de achtergrond de net in gebruik genomen elektriciteitscentrale Hemweg, die nu grotendeels aan het zicht wordt onttrokken door gebouw Einstein op de Condensatorweg in Sloterdijk.

Jaren vijftig.Beeld Collectie Stadsarchief Amsterdam
2018.Beeld Maarten Steenvoort

Baanbrugsteeg in 1900-1915 en in 2018

Baanbrugsteeg, tussen 1900 en 1915. Gezien richting kruising Vinkenstraat, in het verschiet van de Brouwersgracht.

1900-1915.Beeld Collectie G.H. Breitner
2018.Beeld Maarten Steenvoort

P.C. Hooftstraat in 1981 en in 2018

P.C. Hooftstraat, 1981. Een rustige koopavond voor sinterklaas.

1981.Beeld Frans Busselman
2018.Beeld Maarten Steenvoort

I amsterdamletters op het Museumplein op 2 en 3 december 2018

Veertien jaar stonden ze er. De I amsterdamletters, die volgens critici symbool stonden voor massatoerisme en individualisme, zijn maandagochtend in een half uurtje weggehaald van het Museumplein. 

Lees ook: Zelfs weghalen I amsterdam is een marketingstunt

Het Museumplein, 2 december 2018 om 10.40 uur.Beeld Eva Plevier
Het Museumplein, 3 december 2018 om 09.09 uur.Beeld Eva Plevier

Banstraat in 1967 en in 2018

De Banstraat, gezien vanuit de Valeriusstraat, 1967. Op de plek van de voormalige nonnenschool Sint Jacobus, die tot 1949 in gebruik was, staat nu een appartementencomplex.

Banstraat 5-9, St. Jacobusscholen, gezien van Valeriusstraat.Beeld J.M Arsath Ro'is
Banstraat gezien vanuit de Valeriusstraat, in de voormalige nonnen school de Sint Jacobus, zit nu een modern appartementencomplex.Beeld Maarten Steenvoort

Oostenburgergracht in 1969 en in 2018

Oostenburgergracht, 1969. De woningen aan de even kant van de Oostenburgervoorstraat werden in de jaren zeventig vervangen door nieuwbouw. Veertig jaar later werden aan de andere kant de panden van machinefabriek Wiener & Co. gesloopt.

Oostenburgergracht 41-47I.Beeld J.M. Arsath Ro'is
Amsterdam, 08-10-2018, Oostenburgergracht, ingang Oostenburgervoorstraat.Beeld Maarten Steenvoort

Koninginneweg in 1893 en in 2018

Koninginneweg, 1893. De nieuwe tramremise, met een stal voor acht paarden, van de Amsterdamsche Omnibus Maatschappij naar een ontwerp van de broers A.L. en J.G. Van Gendt. Tien jaar later werd een elektrische tramlijn in gebruik genomen.  

1893.Beeld Vervaardiger Olie, Jacob
2018.Beeld Maarten Steenvoort

Zeeburgerkade in 1962 en in 2018

Het cacaopakhuis Koning Willem 1, gebouwd in 1961, moest tijdens de herontwikkeling van het Oostelijk Havengebied aan het eind van de jaren tachtig plaatsmaken voor het Internationaal Instituut voor Sociale Geschiedenis.

1962.Beeld Stadsarchief Amsterdam
2018.Beeld Maarten Steenvoort

Bekijk hier eerdere afleveringen van Déjà Vu