Direct naar artikelinhoud

Uber spreekt van 'zorgelijke' situatie na weer dodelijk ongeluk

Na het vierde dodelijke ongeval in korte tijd spreekt ook taxibedrijf Uber van een 'zorgelijke' situatie. Bij het ongeluk in de nacht van zaterdag op zondag, waarbij een fietser om het leven kwam, was wéér een jonge chauffeur betrokken.

Onbekend hoeveel uur Uber chauffeur actief wasBeeld Remko de Waal/ANP EXTRA

Bij de aanrijding, rond vier uur 's nachts op de kruising van de Heemstedestraat en de Poeldijkstraat, kwam een 24-jarige vrouw om het leven. De politie onderzoekt nog wat er precies is gebeurd: of de vrouw vanaf het vrijliggende fietspad is overgestoken zonder op te letten of dat de taxi te hard reed, is nog niet duidelijk.

Wel is sprake van een onoverzichtelijk kruispunt waar vaker ongelukken gebeuren. Het ongeluk in de nacht van zaterdag op zondag is het vierde ongeval in korte tijd waarbij een jonge taxichauffeur van Uber is betrokken. Thijs Emondts, General Manager voor Uber in Nederland, België en Luxemburg, zegt de serie dodelijke ongevallen serieus te nemen.

"We vinden het zorgelijk dat er in korte tijd meerdere verkeersongevallen zijn geweest en willen de uitkomsten van de politieonderzoeken met de autoriteiten bespreken. Veiligheid is prioriteit, daarom bekijken wij of we nog meer kunnen doen om de verkeersveiligheid te vergroten."

Jonge chauffeur
De chauffeur van het dodelijk ongeval op de Heemstedestraat is 21 jaar. Uber bevestigt dat hij ten tijde van het ongeluk namens Uber reed. Hoeveel uur de man al actief was, is onderwerp van onderzoek.

Juist de rijtijden van Uberchauffeurs baren zorgen: bij het ongeval in maart 2017 waarbij de 22-jarige Mare Welkers om het leven kwam, werd de chauffeur vrijgesproken, maar kwam wel naar voren dat de man in de 24 uur voorafgaand aan het ongeluk nog geen acht uur rust had genomen.

Uit recent Amerikaans onderzoek bleek dat het aantal dodelijke ongevallen voor het eerst sinds decennia is toegenomen sinds Uber en het vergelijkbare Lyft hun intrede hebben gedaan. Volgens de onderzoekers is de stijging van 2 tot 3 procent van het aantal verkeersdoden rechtstreeks in verband te brengen met het begin van de deelbedrijven.

Maatregelen
Voor Amsterdam bestaan geen duidelijke cijfers over het aantal dodelijke ongevallen waarbij taxichauffeurs betrokken zijn. Uit een inventarisatie komt naar voren dat taxi's hooguit sporadisch bij zulke fatale ongelukken betrokken zijn: gemiddeld gebeurt dit eens per drie jaar. Nu hebben zich er dus vier voorgedaan in relatief korte tijd.

In de VS linkt men de stijging van het aantal verkeersdoden direct aan de komst van Uber en Lyft

Uber zegt maatregelen te hebben genomen om de verkeersveiligheid te bevorderen. Zo ontvangen chauffeurs 'feedback' op hun rijgedrag, waaronder snelheidsmeldingen.

Ook wordt spraaktechnologie in de app geïntegreerd waarmee chauffeurs de app handsfree kunnen bedienen. Verder heeft het bedrijf rijtijdlimieten ingesteld waarmee chauffeurs niet meer dan 12 uur onafgebroken kunnen rijden binnen 24 uur.
  
Vanuit de taxibranche wordt hier korte metten mee gemaakt: chauffeurs zeggen dat alle maatregelen gemakkelijk kunnen worden omzeild door mensen die langer willen rijden.

Dodelijk ongevalBeeld LVDB/HET PAROOL