Direct naar artikelinhoud

'Extra kilometers' in rekening gebracht door het GVB

In het betaalsysteem van het GVB zit een rare fout, geeft ook het GVB zelf toe. 'Als dit vaker fout gaat, krijgt het vervoerbedrijf een heleboel geld binnen waar het geen recht op heeft.'

'Extra kilometers' in rekening gebracht door het GVB
Beeld ANP

Het is dat zijn oog er toevallig op viel toen hij op het Frederik Hendrikplantsoen uitcheckte, zegt Rikus Spithorst. "Het bleek dat ik voor 2,05 euro had gereisd. Ik dacht: dat lijkt mij wel een beetje veel voor een relatief kort ritje met lijn 3 vanaf de Van Woustraat."

Spithorst, niet alleen een gewone passagier in lijn 3, maar ook opperhoofd van reizigersorganisatie Maatschappij voor Beter OV, kon het zich bijna niet voorstellen. Zó duur is het ov in de stad toch niet geworden?

Nader onderzoek leerde hem dat deze 4,5 kilometer in de tram normaal 1,59 euro kost. "Je zou misschien zeggen: waar maak je je druk om, het scheelt nog geen halve euro. Maar als dit vaker fout gaat, krijgt het vervoerbedrijf een heleboel geld binnen waar het geen recht op heeft."

Ingekorte route
Dat een dergelijke fout vaker is voorgekomen, en misschien ook wel voorkomt, lijkt welhaast onvermijdelijk: er zit een rare fout in het betaalsysteem, geeft ook het GVB toe. Volgens een woordvoerder raakt het systeem soms in de war wanneer een tram niet de volledige route rijdt.

"In dit geval reed de 3 niet door bij het Frederik Hendrikplantsoen, richting eindpunt Zoutkeetsgracht, maar werd er gekeerd wegens werkzaamheden op het Marnixplein."

Bij navraag blijkt de boordcomputer bij ingekorte routes in sommige gevallen de tijdelijke eindhalte niet goed te herkennen.

Gevolg is dat het systeem er in dit geval van uitgaat dat de reiziger naar het oorspronkelijke eindpunt op de Zoutkeetsgracht is gereden en vervolgens de tram terug heeft gepakt naar het Frederik Hendrikplantsoen. Die zogenaamde extra kilometers worden daardoor ook in rekening gebracht.

Oplossing
Hoe dat precies komt is nog niet helemaal duidelijk, aldus de woordvoerder. "We vinden het heel vervelend, want onze reizigers moeten ervan op aan kunnen dat de afrekening klopt. We zijn in kaart aan het brengen in welke gevallen we te veel hebben gerekend en dan zorgen we dat mensen hun geld terugkrijgen. Daarnaast proberen we natuurlijk te zorgen dat het niet nog een keer fout gaat."

Daar neemt Spithorst maar nauwelijks genoegen mee: het stoort hem dat hij pas achter het bestaan van dit probleem kwam op het moment dat hij zelf aan de bel trok.

"Dit speelt kennelijk al geruime tijd, waarom hebben ze gewacht tot er iemand toevallig achter kwam? Veel reizigers zal dit helemaal niet opvallen, mensen laten het saldo op hun ov-chipkaart vaak automatisch opladen." Het GVB buigt het hoofd. "Wij schamen hier ons best een beetje over, maar we gaan het oplossen."

Wij schamen hier ons best een beetje over, maar we gaan het oplossen
Woordvoerder GVB

Tip Het Parool

Heb je een nieuwstip of nieuwsfoto? Voeg ons toe op Whatsapp. Liever mailen of anoniem tippen? Bekijk hier hoe dat kan.