Direct naar artikelinhoud

Zijn alle problemen verholpen na herindeling Van Woustraat?

De fietser en voetganger hebben meer ruimte gekregen in het middendeel van de Van Woustraat, die acht maanden op de schop ging en afgelopen zaterdag is heropend. "Het is een stuk veiliger geworden," zegt omgevingsmanager Hans Groot.

De herinrichting van de Van Woustraat.Beeld anp

De Van Woustraat was geen veilige straat, zegt omgevingsmanager Hans Groot van de gemeente Amsterdam. Er gebeurden relatief veel ongelukken met, wat Groot noemt, langzaam verkeer. De Lutmastraat, hoek Van Woustraat was een beruchte blackspot.

Twee jaar terug botste een automobiliste die vanaf de Lutmastraat linksaf de Van Woustraat in wilde slaan tegen een overstekende voetganger op. Deze 50-jarige vrouw overleed acht dagen later in het ziekenhuis.

"Auto's moesten vroeger over de niet afgebakende fietsstrook rijden om hun auto in een van de parkeervakken neer te zetten. Sommige automobilisten gooiden zonder te kijken hun deur open om uit te stappen. Fietsers kwamen bij het uitwijken dan in de tramrails terecht. De straat was te smal voor auto's, fietsers, voetgangers, trams én parkeervakken," aldus Groot, die verantwoordelijk was voor de bereikbaarheid, leefbaarheid, het ondernemersklimaat en veiligheid tijdens de uitvoering van de acht maanden durende herinrichting.

Niet alleen de vele ongelukken op het middendeel van de straat, zo'n driehonderd meter tussen de Ceintuurbaan en Lutmastraat, waren de aanleiding voor de herinrichting, ook de tramrails en de ondergrond met de gas- en elektriciteitsleidingen waren dringend aan vervanging toe.

De ongeveer veertig parkeervakken zijn nu verdwenen. Er zijn enkel laad- en losplaatsen waar de omwonenden en bezoekers tijdelijk - 's avonds en 's nachts - mogen parkeren totdat de Willibrordusgarage gereed is.

Niet te gast
Het riool is vervangen en er zijn brede fietsstroken gemaakt. Auto's en trams rijden voortaan over hetzelfde weggedeelte. De trottoirs zijn aan beide kanten twee keer zo breed geworden. "Het is nu een mooie winkelstraat," zegt Groot. Het deel tussen de Ceintuurbaan en Lutmastraat is roodgekleurd, maar het is geen fietsstraat.

Automobilisten zijn er dus niet te gast, maar mogen er ook weer niet harder dan 30 kilometer per uur rijden. "Die rode kleur heeft een signaalfunctie. We laten ermee zien dat het wenselijk is dat er op dit stuk langzaam wordt gereden. Op zwart asfalt rijdt men doorgaans harder."

Die rode kleur heeft een signaalfunctie. We laten ermee zien dat het wenselijk is dat er op dit stuk langzaam wordt gereden
Hans Groot

De gemeente nam eind 2017 het besluit om het noordelijke deel van de Van Woustraat - tussen de Stadhouderskade en de Ceintuurbaan - autovrij te maken. "Het is de bedoeling dat het autoverkeer over de Amsteldijk rijdt en de Van Woustraat meer een fietsstraat wordt. Dat vergt nog meer studie."

Tijdens de feestelijke opening afgelopen zaterdag staan Ko en Annie Munnik, die al 48 jaar in de Van Woustraat wonen, een beetje cynisch te kijken. Ze hebben er een hard hoofd in dat de veiligheid nu beter wordt.

In hemelsnaam
"De auto's scheren langs het fietspad. Daarom vluchten de fietsers nog steeds naar de stoep. Ze hadden hier meer stoplichten moeten plaatsen. Maar het ergste is nog dat de parkeervakken weg zijn. Waar moeten we in hemelsnaam onze auto kwijt? Daar denkt dit gemeentebestuur niet aan. Alle aandacht gaat naar de fietser."

Ondernemer Jelle Maijer van De Stadskantine, die in het heringerichte deel van de Van Woustraat huist, is wel blij met de herinrichting. "Ik ben een voorstander van een autoluwe stad. De Van Woustraat maakt daar nu een stapje in. Vroeger was het hier één grote file. Als ik aan het einde van de dag mijn vinger over de vensterbank haalde, was die pikzwart. Het was een van de smerigste straten van Amsterdam."

Waar moeten we in hemelsnaam onze auto kwijt?
Familie Munnik