Direct naar artikelinhoud

GroenLinks stelt voorwaarden aan doortrekken N/Z-Lijn

GroenLinks stelt voorwaarden bij het doortrekken van de Noord-Zuidlijn naar Schiphol. Raadslid Zeeger Ernsting eist minder uitstoot, geluidsoverlast en vliegbewegingen in ruil voor gemeentelijke investeringen.

GroenLinks stelt voorwaarden aan doortrekken N/Z-Lijn
Beeld anp

Dat zei Ernsting donderdagochtend tijdens een debat. De roep om het doortrekken van de Noord-Zuidlijn naar Schiphol klinkt al jaren en wordt breed gedragen door het bedrijfsleven, KLM en de luchthaven zelf. Ook in het coalitieakkoord dat GroenLinks, PvdA, D66 en SP in juni sloten, staat het verlengen van de pas geopende lijn als een serieuze optie.

In de begroting voor 2019 is een post opgenomen die vooronderzoek financiert naar het doortrekken van de lijn, als onderdeel van het project 'internationale entree van Nederland'. Dit is een ambitieus plan om de Zuidas te verlengen in de richting van Schiphol, infrastructurele voorzieningen incluis.

Te snel
Maar dat gaat Ernsting, namens de grootste partij in de gemeenteraad, iets te snel. Het raadslid wijst op andere metroprojecten, zoals uitbreiding naar Haven-stad, het sluiten van de ringlijn, of de Oost-Westlijn, waar Amsterdamse reizigers veel meer baat bij zouden hebben.

"Is er een bereikbaarheidsprobleem op dit moment tussen Amsterdam en Schiphol?" vraagt Ernsting zich af. "Niet echt: er gaan tientallen treinen per dag heen vanaf Zuid of CS. Je bent er in een vloek en een zucht."

Ernsting wil een besluit over het verbinden van het metronetwerk met de luchthaven gebruiken als een breekijzer in de richting van Schiphol. Investeren in ruil voor minder groei van het aantal vliegbewegingen, minder geluidsoverlast en minder uitstoot. "Als die zaken gerealiseerd kunnen worden met een doorgetrokken Noord-Zuidlijn, dan hebben we een ander gesprek."

Hefboom
Het raadslid wees er terloops ook op dat de geschatte kosten (2,1 miljard euro) voor het doortrekken van de lijn, deels door het bedrijfsleven moet worden opgebracht via een publiek-private samenwerking. Daar is wethouder Sharon Dijksma (infrastructuur) het mee eens.

Bij de hefboom die Ernsting voorstelt, heeft zij meer bedenkingen. Dijksma wees Ernsting er op dat het doortrekken van de metro ook bijdraagt aan de doelen die GroenLinks voor ogen heeft. Door de verlengde Noord-Zuidlijn zijn er minder lokale treinen nodig. Die ruimte op het spoor kan gebruikt worden voor internationale HSL-treinen die op hun beurt een alternatief zijn voor vluchten tot 500 kilometer.

Aandelenbelang
Ernsting heeft nog geen meerderheid voor zijn strategie, maar schetst hiermee wel de veranderende verhouding tussen de stad en de luchthaven. Die is bij tijd en wijle ingewikkeld. In 2006 wilde de Rijksoverheid de luchthaven privatiseren, maar daar stak toenmalig wethouder Lodewijk Asscher een stokje voor. Die vond dat de lokale overheid een vinger aan de pols moest kunnen houden bij de koers van Schiphol.

Het aandelenbelang van Amsterdam in de luchthaven, rond de 20 procent, bleek sindsdien niet altijd een oplossing voor wat de stad wil veranderen. Zo lukt het nog niet om de groei tegen te houden, of betere arbeidsvoorwaarden voor het grondpersoneel af te dwingen, zoals in afgelopen jaren vanuit de raad is geprobeerd. Door nu de door Schiphol gewenste investeringen in de luchthaven te omkleden met voorwaarden, test Ernsting een alternatieve vorm van invloed.