Direct naar artikelinhoud

Nieuwe brandstof van het GVB is niet supergroen

Na veel geharrewar is de gemeente overstag: in Nieuw-West rijden de vuilniswagens goeddeels op biobrandstoffen.

Nieuwe brandstof van het GVB is niet supergroen
Beeld Rink Hof

Maar bij een aanbesteding van het GVB staan biobrandstoffen toch weer op achterstand, omdat het aan diesel voor bussen geen extra duurzaamheidseisen stelt.

De trams en metro's van het GVB rijden de komende tien jaar op stroom van Nuon. "Niet zomaar groene stroom, maar supergroene stroom," volgens GVB-directeur Alexandra van Huffelen. Speciaal voor het GVB worden extra windparken gebouwd in Nederland.

"We willen reizigers vervoeren op een manier die ook goed is voor onze planeet," zei Van Huffelen bij de ondertekening van het stroomcontract. Na 2025 wil GVB klimaatneutraal zijn, als ook alle bussen elektrisch zijn.

Op achterstand
Maar in de dieselbussen die tot in 2025 door de stad rijden, gaat GVB niet voor supergroen. Bij de aanbesteding voor 25 miljoen liter diesel tot 2022 kijkt GVB alleen naar de prijs.

Dat doet denken aan de aanbesteding van de gemeente vorig jaar voor brandstof in vuilniswagens en veegauto's. Ook dat contract voor 3,8 miljoen liter per jaar dreigde erop uit te draaien dat gemeentevoertuigen nog jaren op goedkopere fossiele diesel bleven rijden.

Pas na vragen van de gemeenteraad werd de aanbesteding stilgelegd. Eerder wilde de gemeente brandstoffen die de CO2-uitstoot terugdringen juist een streepje voor geven.

Nu blijkt dat een deel van de 366 gemeentevoertuigen vanaf november toch op biobrandstoffen rijdt. De aanbesteding is gesplitst, met in het ene perceel brandstof waarin ruim de helft biodiesel is bijgemengd. Deze brandstof, voor de stadsdeelwerf in Nieuw-West om te beginnen, geeft 60 procent minder CO2-uitstoot.

Daarbij gaat het om HVO - biobrandstof uit afval, dus zonder dat voedselgewassen worden gebruikt of ontbossing in de hand wordt gewerkt. In de rest van de stad rijden veeg­auto's en vuilniswagens op brandstof uit het andere perceel. Daarin is een veel kleiner deel biodiesel bijgemengd, maar die leidt altijd nog tot 20 procent minder CO2 dan fossiele diesel.

Het is de bedoeling dat de brandstof met het hoge percentage biodiesel zoveel mogelijk wordt gebruikt, zegt een woordvoerder. Geleidelijk worden meer voertuigen geschikt gemaakt voor de duurzaamste variant.

Bij de GVB-aanbesteding zijn biobrandstoffen weinig kansrijk, al belooft Van Huffelen niet alleen naar de prijs te kijken. "De belangrijkste stap die we zetten is die naar groene stroom." Anders dan met biobrandstof is met elektrische bussen ook grote winst te halen op het gebied van de luchtkwaliteit. "Verder vinden we de prijs wel degelijk relevant voor Amsterdammers die een kaartje kopen."

In het duister tasten
Het GVB vraagt zich ook hardop af of oudere motoren overweg kunnen met biobrandstoffen. Het GVB zit krap in zijn bussen. "We kunnen ons niet permitteren dat bussen stil komen te staan." Dat was overigens ook een argument dat de gemeente vorig jaar gebruikte. Pas toen autofabrikanten de gemeente op een briefje gaven dat bio­brandstof geen probleem zou geven, viel die zorg weg.

Het geharrewar - verschillende maatstaven, aanbestedingen die abrupt stopgezet en gesplitst worden - zorgt voor opgetrokken wenkbrauwen in de gemeenteraad. D66 dringt aan op meer duidelijkheid.

Het zint D66-raadslid Dehlia Timman maar niks dat ze nu totaal in het duister tast als het gaat om de bijdrage die biobrandstoffen kunnen leveren aan de verduurzaming van de stad. "Ik zou willen dat er een gemeentebrede visie komt op duurzaamheid bij de aanbesteding voor brandstoffen, zodat wij daarop vanuit de raad kunnen sturen."

60%

Brandstof met voor de helft bio-diesel stoot 60 procent minder Co2 uit. Deze wordt maar voor relatief weinig voertuigen gebruikt.