Direct naar artikelinhoud

NS maakt zich zorgen over verbouwing Amsterdam CS

De NS voorziet grote problemen tijdens de verbouwing van Amsterdam Centraal en is geen voorstander van het plan om het aantal sporen terug te brengen tot negen.

NS maakt zich zorgen over verbouwing Amsterdam CS
Beeld anp

Dat schrijft NS-topman Roger van Boxtel in een brief aan staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur). 

Amsterdam Centraal moet grootschalig worden verbouwd, om het groeiend aantal reizigers en de hogere frequentie van treinen aan te kunnen. Zo moeten de perrons worden verbreed, waardoor het aantal sporen wordt teruggebracht.

100 miljoen
Aanvankelijk was het plan het aantal sporen terug te brengen van vijftien naar tien, maar nu ligt er een voorstel op tafel waarin gesproken wordt over negen sporen, wat een besparing van 100 miljoen zou opleveren.

Een slecht idee, zegt Van Boxtel. De keuze voor negen sporen is volgens hem een maatregel die zinvol is op de korte termijn, maar zorgt er op lange termijn voor dat het spoor 'op slot wordt gezet'. 

Hij spreekt van grote gevolgen voor de bereikbaarheid van Amsterdam. Zo zouden een aantal treinen niet meer door kunnen rijden naar Amsterdam Centraal, maar al eerder moeten keren op bijvoorbeeld Sloterdijk. 

Internationale treinen
Maar ook tijdens de verbouwing voorziet het spoorbedrijf problemen. Het is volgens Van Boxtel de vraag of er nog wel plek is voor internationale treinen als de Thalys, Eurostar en de IC Brussel. 

Die zouden moeten uitwijken naar Amsterdam Zuid, zodat binnenlandse lijnen niet in de knel komen. De vraag is alleen of op station Zuid wel genoeg plek is voor de internationale treinen. 

Op 15 maart wordt er door het ministerie definitief besloten over het al dan niet schrappen van dat tiende spoor.

Tip Het Parool

Heb je een nieuwstip of nieuwsfoto? Voeg ons toe op Whatsapp. Liever mailen of anoniem tippen? Bekijk hier hoe dat kan.