Direct naar artikelinhoud

Plots is ook D66 tegen de drukte

Michiel CouzyBeeld Wolff

De U-bocht die D66 neemt in het debat over de drukte in Amsterdam is opmerkelijk. Bewonderenswaardig eigenlijk, als je beseft hoeveel stuurkracht nodig is om zo'n ommekeer te maken.

Neem Jan Paternotte, voor­malig fractievoorzitter van D66 in de gemeenteraad en nu ­Kamerlid. Vorige week bepleitte hij vanuit zijn nieuwe werk­kamer in Den Haag dat geen ­belastinggeld meer mag gaan naar de promotie van Amsterdam.

Andere steden zijn nu aan de beurt, vindt hij, steden die best wat meer toerisme kunnen gebruiken.

Op zich een begrijpelijk standpunt, maar niet uit de mond van Paternotte. Als raadslid gaf hij namelijk geen sjoege als de promotie van Amsterdam ter sprake kwam. Hij stemde tegen de motie van Partij van de Ouderen, die letterlijk verzocht dat er 'geen belastinggeld opgesoupeerd mag worden aan het werven van meer toeristen richting het overvolle Amsterdam'. Alle uitgaven aan stadsmarketing moesten worden stopgezet.

Wie verschillen ziet tussen ­deze motie en het plan van Paternotte, mag het zeggen.

Paternotte stemde begin dit jaar evenmin in met het voorstel van PvdA en GroenLinks om afspraken te maken met het landelijke toerismebureau over de 'branding van Amsterdam binnen de Nederlandse marketing', terwijl die toch aansluit op het voorstel dat de D66'er onlangs deed in de Kamer.

Liever streed hij voor een 24 uursopening van winkels in de binnenstad, een plan dat louter de Nutellawinkels en wafel­salons ten goede zou komen en daarom door partijgenoot Kajsa Ollongren bij het grof vuil is ­gezet.

Dan Airbnb. De aanpak van ­vakantieverhuur moest zich ­volgens D66 altijd beperken tot de 'vastgoedhufters' en hun illegale hotels.

Maar in het verkiezingsprogramma staat ineens dat de maximale termijn voor vakantieverhuur teruggaat van zestig naar dertig dagen, waarmee ook Amsterdammers worden gepakt die een centje bij willen verdienen. Een draai van 180 graden, want D66 stemde eerder tegen moties die een limiet van dertig dagen bepleitten.

D66 heeft lang de voordelen van het massatoerisme benadrukt; goed voor de economie en de winkeliers. In het zicht van de verkiezingen verandert dit geluid. Zo ook in de discussie, afgelopen week, over de verplaatsing van de cruiseterminal.

De verhuizing naar de Coen­haven moet niet leiden tot ­'ongebreidelde groei' van de cruisevaart, zei lijsttrekker Reinier van Dantzig, die voor de ­zekerheid ook een persbericht deed uitgaan. En de economie dan? Kennelijk zijn cruiseschepen  geen varende goudmijnen meer.

Op zich een logische gedachte, want uit onderzoek van SEO blijkt dat cruisepassagiers gemiddeld slechts 90 euro uitgeven in de stad, omdat ze vaak eten en overnachten op de boot.

Paternotte streed liever voor een 24 uursopening van winkels in de binnenstad

De eerste de beste dronken Brit op een bierfiets is veel belangrijker voor de lokale economie; die geeft meer dan 240 euro uit in de stad.

Door de omwenteling bij D66 verdwijnt zo ongeveer elke steun voor de toeristenindustrie in de Amsterdamse politiek. VVD pruttelt nog een beetje na, onder leiding van fractievoorzitter Marja Ruigrok, die ook oog heeft voor de economische belangen.

Maar lijsttrekker Eric van der Burg volgt een andere lijn, met hogere toeristenbelasting, maximaal dertig dagen vakantieverhuur, minder touringcars vanuit de gedachte dat de stad geen pretpark mag worden.

In vier jaar is veel veranderd.

Door het gebrek aan tegenkrachten kan het snel gaan met maatregelen tegen toerisme, een behouden koers is nergens meer voor nodig. En dan kunnen we op onze vingers natellen dat na de bierfiets, de wafelwinkels en de touringcar straks de cruiseschepen aan de beurt zijn.

Politiek verslaggevers Michiel Couzy en Ruben Koops belichten beurtelings op zaterdag in 'Republiek Amsterdam' een politiek onderwerp uit de stad.

Reageren? m.couzy@parool.nl

Door de omwenteling bij D66 verdwijnt zo ongeveer elke steun voor de toeristenindustrie in de Amsterdamse politiek
Plots is ook D66 tegen de drukte
Beeld Steen