Direct naar artikelinhoud

De geschiedenis van het Damrak vanuit de Bijenkorf

Met hun nieuwe korte animatiefilm Passing By laat het voor een Oscar genomineerde trio Job Roggeveen, Joris Oprins en Marieke Blaauw de moderne geschiedenis van het Damrak zien vanuit de etalage van de Bijenkorf.

Beeld uit Passing By: 1988, Nederland is Europees kampioen voetballenBeeld Passing By

Aan de hand van historische gebeurtenissen die bijna allemaal op het Damrak plaatsvonden laten ze per decennium zien hoe de locatie er toen uit zag.

"Niet elk decennium gebeurde er iets bijzonders. We hebben er de meest typerende en herkenbare aspecten uitgekozen," zegt Marieke Blaauw (38). "We beelden dus ook de tijdgeest uit van een bepaald decennium en wat er op straat gebeurde."

De opening van de Bijenkorf in 1914, de Tweede Wereldoorlog in de jaren veertig, de nozems in de jaren zestig, de krakersrellen in de jaren tachtig en het EK-kampioenschap van Nederland in 1988; de kijkers worden in een minuut door de geschiedenis van het Damrak geloodst.

"Niet alle historische gebeurtenissen die wij hebben gekozen vonden per se plaats op het Damrak," zegt Blaauw. "Maar we kunnen ons voorstellen dat tijdens de Gay Pride de Dam een fijne plek is om even tot rust te komen. We vonden het sowieso heel mooi om de Gay Pride te belichten, omdat Amsterdam als zo'n progressieve stad wordt gezien."

Vader als inspiratiebron
De film is gemaakt in het kader van Room On the Roof, waarbij artiesten in de gelegenheid worden gesteld vanuit het torentje boven op de Bijenkorf nieuw werk te maken. Die werken worden vervolgens op verschillende plaatsen in het winkelgebouw getoond.

Het Damrak halverwege de vorige eeuw, zoals het te zien in Passing ByBeeld Passing By

Het uitzicht vanuit het torentje over de stad is prachtig vindt Blaauw, maar voor de film waren echter de verhalen van de vader van Job Roggeveen de belangrijkste inspiratie.

"Hij heeft gewerkt bij de Bijenkorf. Mensen kwamen vroeger echt als uitje naar Amsterdam om de etalage van de Bijenkorf te bekijken," zegt Blaauw. "Die verhalen vonden wij heel intrigerend. Werk van Karel Appel hing bijvoorbeeld eerder in de Bijenkorf­etalage dan in een museum."

Het trio vroeg zich af wat je van de historische gebeurtenissen in de stad had kunnen zien als je in de etalage had gezeten, hoe het straatbeeld eruit zag en wat voor soort mensen liepen er langs de etalage liepen.

"We hebben heel erg gezocht naar hoe wij de tijd konden laten verstrijken vanaf de opening van de Bijenkorf tot nu en hoe we dat konden uitbeelden," zegt Blaauw.

Vast punt
Het trio koos ervoor telkens andere hoofdpersoon te nemen. "De kijker heeft een vast punt om te volgen. Dat was voor ons een leuke uitdaging tijdens het maken van de film," zegt Blaauw. "De overgang van het ene naar het andere personage moest perfect zijn."

Passing By is tot en met 13/2 te zien in de etalage van de Bijenkorf.

Werk van Karel Appel hing eerder in de Bijenkorf­etalage dan in een museum