Direct naar artikelinhoud

Vrij Nederland publiceert nog maar één verhaal per dag

Het oude logo keert terug en online verschijnt nog maar één productie per dag. De strategie van Vrij Nederland gaat een jaar na de entree van hoofdredacteur Ward Wijndelts radi­caal om. In 2020 moeten (eindelijk) zwarte cijfers volgen.

Ward WijndeltsBeeld Mats van Soolingen

Er is al een jaar geen ruzie bij Vrij Nederland. "Dat is al nieuws op zich."

Hoofdredacteur Ward Wijndelts (42) zegt het met een glimlach. Ruim een jaar geleden trad hij aan bij Vrij Nederland, met als opdracht het blad - dat net een maandblad was geworden - na de onrustige tijd sinds het vertrek van Frits van Exter in 2015 in rustig vaarwater te brengen.

En ook: de continue oplagedaling en bijbehorende rode cijfers moeten een halt worden toegeroepen door (meer) digitaal te gaan denken. Geen toeval dat Wijndelts afkomstig is van Mindshakes, een online journalistiek platform van Mediahuis Nederland voor millennials.

Dinsdag presenteert Vrij Nederland een gerestyled maandblad. Met, een tikje provacatief, YouTuber en artieste Famke Louise (19) op de cover. Ook het oude, rode logo van VN keert terug. "Dat foutje hebben we recht­gezet," zegt Wijndelts.

Hij vergelijkt het Vrij Nederland van het moment dat hij aantrad met een aquarel.

"Er was een krantenstructuur: redacteuren en correspondenten die knokken tegen media als Het Parool en de Volkskrant. Online werd gefocust op het laatste nieuws. Met de redactie heb ik geprobeerd scherpe lijnen aan te brengen. Dat begint met de vraag: waarom bestaan we? Uiteindelijk moet je onderscheidend zijn ten opzichte van andere media."

Whatsapp
In het kort: Vrij Nederland gaat dagelijks één verhaal brengen, dat 's ochtends via Whatsapp bij de lezer komt.

In reclame-uitingen klinkt dat als volgt: 'Als je minder onzin leest, heb je meer tijd om zelf na te denken.' Voor 6,99 euro per maand kunnen mensen online abonnee worden.

De verhalen moeten volgens de nieuwe VN-richtlijn, één A4'tje, voldoen aan twee criteria: ze gaan in de kern over een grote verandering in de maatschappij en ze zijn - dat is VN-redacteuren over het algemeen toevertrouwd - meeslepend geschreven. 

Wijndelts: "We stoppen ook met columns, om ook met die krantenstijl te breken. Onze columnisten zullen terugkomen in andere vormen. Zo schrijft Lisa Bouyeure in het maartnummer een essay over de dubbele moraal bij seksualiteit van jongeren."

2020 zwarte cijfers
Elke maand komen vijftien van de verhalen op de website in de papieren uitgave - het maandelijkse cadeautje.

VN heeft een betaalde oplage van ruim 24.000 exemplaren. Een forse stijging ziet Wijndelts niet gebeuren, online mikt hij op 25.000 abonnees in 2020 (nu 13.000). Met uitgeverij WPG heeft Wijndelts afgesproken dat er in dat jaar zwarte cijfers worden geschreven.

Wijndelts, en met hem de redactie, is hoopvol, maar ziet ook dat zijn plan voor Vrij Nederland móet slagen.

"De titel zal altijd blijven bestaan, maar de manier waarop we journalistiek bedrijven heeft draagvlak nodig. Intern is die er, nu moet hij ook extern komen. We zetten nu een radicale stap die Vrij Nederland voor de komende jaren verder moet brengen."

'De titel zal altijd blijven bestaan, maar de manier waarop we journalistiek bedrijven heeft draagvlak nodig'