Direct naar artikelinhoud

Manifest schooldirecteuren: 'Meer geld voor kansarme leerling'

Wil Amsterdam alle kinderen erbij houden, dan moet er meer geld naar scholen in achterstandswijken. Een groep schooldirecteuren pleit in een manifest voor structureel 30 miljoen euro extra en meer vrijheid voor de 80 'focusscholen' in de stad.

Een groep schooldirecteuren pleit in een manifest voor structureel 30 miljoen euro extra en meer vrijheid voor de 80 'focusscholen' in de stadBeeld ANP

Alle problemen in het onderwijs raken focusscholen het hardst, zeggen de directeuren van basisscholen in Noord, Zuidoost en Nieuw-West.

Focusscholen noemen ze hun scholen die staan in achterstandsbuurten, of focuswijken. De kinderen die erop zitten, kampen met taalachterstand, ontvangen weinig steun van thuis, leven vaak in armoede en krijgen minder kansen.

Alex Bakker, directeur van De Kinderboom in Noord, luidde drie jaar geleden met zijn collega's al de noodklok over het gebrek aan middelen om kinderen op scholen in achterstandsbuurten goed te begeleiden.

Bakker zei destijds: "Het onderwijs kan nog zo goed zijn, maar die achterstand - bij taal en rekenen, maar ook in sociale vaardigheden - haal je niet zomaar in."

Achterstanden
De lobby vond gehoor, want de gemeente lanceerde het project Stadsscholen020, waarbij 30 scholen elk 75.000 tot 100.000 euro kregen om in te zetten tegen onderwijsachterstanden.

Dat bedrag werd bij de ene school besteed aan huisbezoeken, en bij de andere aan onderwijsassistenten of ouderparticipatie.

Stadsscholen020 loopt dit schooljaar af en er is geen zicht op structureel extra geld. Onderwijswethouder Simone Kukenheim heeft altijd gezegd een beslissing over voortzetting aan een volgend college over te laten.

De focusscholen willen het project juist structureel maken. "We roepen de politiek op kansenongelijkheid serieus te nemen," zegt Bakker.

Het lerarentekort is bijvoorbeeld nog sterker voelbaar op deze scholen dan elders in de stad.

"We lopen op ons tandvlees, ik ben er dag en nacht mee bezig," zegt Paul van Hattem, directeur van De Klimop in Noord. "Leraren haken af omdat de werkdruk op onze scholen nog hoger is en omdat ze nu overal een baan kunnen krijgen."

Groeiende kloof
In Amsterdam zouden er 80 focusscholen zijn: scholen met meer dan vijftig procent 'doelgroepkinderen'. 

Een doelgroepkind - in de stad zijn er zo'n 15.000 - heeft een taalachterstand, laagopgeleide ouders en groeit op in een gezin waar schulden zijn.

De scholen willen 30 miljoen euro extra om de focusscholen vooruit te helpen; de directeuren willen hiermee een hoger salaris aan leraren kunnen bieden, voorrang bij woningen en een reiskostenvergoeding voor de leraren. "Onze scholen moeten geliefde plekken worden om te werken," aldus Bakker.

De 'kansenaanpak' van bijna 9 miljoen euro van de gemeente is volgens de directeuren niet voldoende.

"Dat gaat alleen over taalinterventies en ouderbetrokkenheid," zegt Tom Snelting van de Prof. Dr. H. Kraemerschool in Osdorp. Hij wil geld om bijvoorbeeld te kunnen besteden aan lessen over de wereld en de stad. "Onze leerlingen komen hun buurt nooit uit, terwijl de stad zoveel te bieden heeft."

De Tweede Kamer debatteert binnenkort over een nieuwe, omstreden, verdeling van onderwijsachterstandsgelden, maar dat is volgens de opstellers van het manifest een andere kwestie. Bakker: "Er moet hoe dan ook geld bij, anders wordt de kloof in de stad alleen maar groter."

Leraren haken af omdat de werkdruk op onze scholen nog hoger is

Tip Het Parool

Heb je een nieuwstip of nieuwsfoto? Voeg ons toe op Whatsapp. Liever mailen of anoniem tippen? Bekijk hier hoe dat kan.