Direct naar artikelinhoud

Formule 1 wil over twee jaar racen op circuit Zandvoort

Het circuit van Zandvoort zou al in 2020 voor het eerst in 35 jaar het toneel kunnen zijn van een Grote Prijs in de Formule 1.

Het podium na de laatste Formule 1-race in Zandvoort, met van links naar rechts Alain Prost, Nikki Lauda en Ayrton Senna.Beeld anp

Dat zegt circuiteigenaar Prins Bernhard van Oranje vrijdag tegen De Telegraaf. Hij heeft een concreet aanbod op zak van Formula One Management Limited (FOM), eigenaar van de koningsklasse in de autosport. "Als wij nu tekenen, heeft Nederland in 2020 weer een Grand Prix. Met Max Verstappen. Iedereen is er bij ons terdege van bewust dat dit een unieke kans is."

Daar kleeft wel een kostenplaatje aan. Zijn woordvoerder zegt tegen persbureau ANP dat hij vanuit het bedrijfsleven 20 miljoen euro bij elkaar hoopt te krijgen. Dat is het bedrag dat de organisatie van de Formule 1 vraagt voor haar komst. 

40 miljoen
De Telegraaf raamt het totale kostenplaatje van een Grand Prix op 30 tot 40 miljoen euro. "We moeten een sluitende businesscase hebben," zegt de woordvoerder van de prins.   

De Grand Prix van Zandvoort werd 33 keer gereden, maar is sinds 1985 niet meer opgenomen in het officiële wereldkampioenschap. Met wat aanpassingen van het circuit zou het weer mogelijk moeten zijn, concludeerde een haalbaarheidsonderzoek in opdracht van de gemeente en het circuit Zandvoort vorig jaar.

Zo moet de pitstraat aangepast worden en zal de baan op sommige punten gemoderniseerd moeten worden. Behalve financiële injecties uit het bedrijfsleven zal de politiek dus ook in moeten springen, lijken Bernhard en co te suggereren. De Zandvoorste politiek staat in ieder geval positief tegenover de komst van de Formule 1.

Wethouder Ellen Verheij-De Haas van toerisme en economie zegde in het NPO Radio 1-programma Spraakmakers een financieel steentje toe, maar gaf ook aan dat de kleine gemeente het niet alleen kan. Verantwoordelijk minister Bruno Bruins (Sport) houdt zijn kaarten desgrevraagd nog op de borst en zegt tegen ANP dat het kabinet "goed zal kijken" naar de komst van de Formule 1 naar Nederland. 

Ook de uitdaging al het publiek te huisvesten is niet eenvoudig, geeft Verheij-De Haas aan. "De bereikbaarheid is wel iets waar we goed over moeten nadenken", aldus de wethouder. Toen de Nederlandse coureur Max Verstappen in mei van dit jaar deelnam aan de door een supermarktketen georganiseerde Racedagen op Zandvoort, liep het op de wegen naar de badplaats behoorlijk vast. Verheij-De Haas: "Maar de komst van de Formule 1 geeft Zandvoort alleen maar goede energie."

Stratencircuit
Een officiële Formule 1-race over een stratencircuit in de binnenstad van Amsterdam is in het verleden ook onderwerp van gesprek geweest en was volgens verschillende media een reëele optie. Burgemeester Halsema zag en ziet dat echter anders. 

In september liet ze de gemeenteraad weten dat FOM zich nooit officieel meldde in de stad. Gebeurt dat wel, dan veegt ze de brief van tafel en verwijst ze de organisatie door naar 'Amsterdam Beach', verzekerde ze toen.

Assen 
Het nieuws van de toenadering tussen Zandvoort en de FOM is Jos Vaessen rauw op zijn dak komen vallen. De voorzitter van het TT Circuit in Assen was in de veronderstelling dat zijn baan even goed in de running was de Formule 1 naar Nederland te halen. De financiering die in Zandvoort nog rond moet komen ligt in Assen al klaar, zegt Vaessen tegen het ANP.

"Het grootste probleem is een plek op de kalender krijgen. Het is geweldig als de Formule 1 naar Nederland komt en ik zal Zandvoort feliciteren als zij het mogen doen, maar wij zijn er ook klaar voor."

Prins Bernhard van Oranje bij de presentatie van het haalbaarheidsonderzek naar Formule 1 in Zandvoort, in november vorig jaar.Beeld anp
De Nederlandse coureur Max Verstappen reed al twee keer demonstraties op Zandvoort in zijn Red Bull-bolide.Beeld anp

Tip Het Parool

Heb je een nieuwstip of nieuwsfoto? Voeg ons toe op Whatsapp. Liever mailen of anoniem tippen? Bekijk hier hoe dat kan.