Direct naar artikelinhoud

Een jaar later worstelt Hudson's Bay nog altijd met zijn imago

Een jaar geleden kwam het Canadese Hudson's Bay naar Amsterdam en andere steden. Het publiek stroomt nog niet massaal toe; het warenhuis probeert nu het dure imago van zich af te schudden.

Hudson's Bay aan het RokinBeeld ANP

Een groepje bouwvakkers zit op slordig gesorteerde stoelen bij wat de ingang van Hudson's Bay nummer 17 moet worden.

De afgelopen twee jaar is de voormalige V&D-kolos in Amstelveen, ooit het op een na grootste warenhuis van Nederland, tot het bot uitgebeend. De gevel van ooit modieus gewassen grind is rücksichtslos van het gebouw gerukt, in het beton van vloeren en plafonds werden grote gaten geslagen.

De gevel, een ontwerp van architect Rijnboutt, en de winkelmoloch krijgen een fris, nieuw uiterlijk. Alles op kosten van eigenaar ASR, als plengoffer voor de broodnodige komst van de nieuwe huurder van Canadese origine.

Naar verluidt heeft Hudson's Bay er een huurcontract voor 20 jaar getekend voor 11.000 vierkante meter winkelvloer.

Het gebouw is al ruim drie maanden 'spijkerklaar'; de interieurbrigade van partner MVRO, die vorig jaar tien Hudson's Bays in recordtijd heeft ingericht, zou er zo aan de slag kunnen. Er wordt alleen nog gebouwd aan de aanpalende parkeergarage, waar 42 kapitale appartementen op worden gezet.

Feestmaand
Maar Hudson's Bay Amstelveen gaat maar niet open. Het voornemen daartoe, eerst uitgesteld van voorjaar 2018 naar najaar 2018, is nu voorjaar 2019. De vestiging in Haarlem, eveneens in een voormalig V&D-pand, is vooralsnog de nieuwste vestiging.

Driehonderd miljoen euro zette het Canadese moederbedrijf HBC in 2016 apart voor zijn Nederlandse uitrol. HBC koos niet voor de gemakkelijkste weg. Nederland had volgens de Canadezen behoefte aan een nieuw soort warenhuis, dat enigszins verwarrend onder de Engelstalige merknaam van het Noord-Amerikaanse concern werd geïntroduceerd.

Dat het niet crescendo gaat met Hudson's Bay in Nederland, voelt iedereen die een van de vestigingen binnenstapt. Het is er nooit echt druk; wat op zich een pre is, zeker in een toeristisch epicentrum als op het Amsterdamse Rokin. Maar bezoekersaantallen zeggen nog niet veel over verkopen. 

In feestmaand december trokken de toen tien vestigingen 3,5 miljoen bezoekers - gemiddeld ruim 12.000 per winkel per winkeldag. Hoeveel die hebben besteed, is alleen bij de boekhouding van Hudson's Bay bekend.

In het tweede kwartaal van dit jaar maakte HBC Europa (de Duitse, Nederlandse en Belgische activiteiten) 80 miljoen euro verlies. HBC splitst die cijfers niet uit. 

De cijfers zijn niet alleen dramatisch. Wordt in de vergelijking met het tweede kwart van 2017 de opening van nieuwe winkels in Europa meegeteld - en dat zijn vooral de Nederlandse zaken - dan steeg de Europese omzet 1,9 procent tot 970 miljoen.

Torenhoge verwachtingen
Gaat het werkelijk zo slecht met Hudson's Bay Nederland? In de aanloop naar de komst van de warenhuisketen liepen de verwachtingen steeds hoger op. Misschien ging Hudson's Bay wel al die 62 oude V&D-panden opvullen, klonk het hoopgevend - ook in de media.

Het is er nooit echt druk; wat op zich een pre is in een toeristisch epicentrum als het Rokin

Toenmalig topman Jeffrey Storch probeerde die euforie te temperen met de uitspraak dat het er 'tot twintig' zouden worden. Hij verzuimde daarbij te zeggen dat het zowel om Hudson's Bays als vestigingen van outletdochter Saks off 5th ging.

Dat de teller nu bij twee Saksfilialen en vijftien warenhuizen zal stoppen - wat betekent dat het na Amstelveen en Utrecht afgelopen is - komt overeen met een vertrouwelijke lijst vestigingsplekken uit 2016 die HBC op basis van markt­onderzoek samenstelde. 

Daarop staan dertien steden (waarbij geen rekening is gehouden met Amsterdam en Rotterdam, waar naast Hudson's Bay ook een Saks zit). De enige stad die op die lijst ontbreekt, maar waar nu wel een warenhuis zit, is Tilburg.

Te exclusief
Hudson's Bay heeft onder het winkelend publiek de naam duur en exclusief te zijn. Het is een imago dat het weliswaar aan zichzelf heeft te wijten door bij de opening van het vlaggenschip in Amsterdam vooral 'duur en exclusief' te showen. Maar het bedrijf is niet doof en blind gebleven voor de eerste ervaringen.

De afdeling damesmode van Hudson's Bay op het Rokin, dat nu een jaar open isBeeld ANP

Eind vorig jaar, vier maanden na de opening van 'Amsterdam', greep de inkoopafdeling al in het assortiment in, dat veelal als te duur, te exclusief en te weinig afwisselend werd beoordeeld. Er kwam een bredere keuze bij, ook in de lagere prijscategorieën. 

Dat dat ook heeft geleid tot soms overvolle winkelrekken, moet nog worden gladgestreken. En dat nog altijd geen afscheid is genomen van sortering van het aanbod op thema - en niet op merk of soort - een door de Amerikaanse architecten van Calisson RTKL bedachte inrichting - helpt ook niet.

Dit voorjaar erkende de nieuwe topman Benelux, Stefaan Le Clair, dat het bedrijf 'meer had verwacht' van de vestiging aan het Rokin. Dat staat nog ver van geruchten over problemen en zelfs een vertrek uit Nederland.

Hudson's Bay heeft onder het winkelend publiek de naam duur en exclusief te zijn

Oostenrijkse overname

Hoe het echt met Hudson's Bay in ­Nederland gaat, is speculeren. Rondom de opening en enige maanden daarna was de bereidheid om te praten groot, maar sinds dit voorjaar is het allengs stiller geworden, zowel aan de Rembrandtweg in Amstelveen, waar het Nederlandse hoofdkantoor zit, als op het hoofd­kantoor van HBC Europa in Keulen.

Vorige week bleek waarom. Na maanden aanhoudende paaipogingen van de Duitse aartsrivaal Karstadt speelde HBC zijn Europese activiteiten in handen van de eigenaar van die Duitse warenhuisketen, het Oostenrijkse Signa.

Die onderneming krijgt de nipte meerderheid in een joint venture die warenhuizen Kaufhof en Karstadt in één hand brengt.

Daarmee is ook Hudson's Bay Nederland onderdeel van de door de Oostenrijkers gedomineerde joint venture. En dat hoeft niet noodzakelijkerwijs goed nieuws te zijn.

In Duitsland overlappen de activiteiten van beide bloedgroepen elkaar nadrukkelijk, wat een flinke sanering in met name de Kaufhoffamilie zou kunnen betekenen.

Dat kan ook de slagkracht van de ­verwante Nederlandse en Belgische activiteiten treffen, alhoewel met name Nederland organisatorisch en qua inkoop een zelfstandige koers vaart.