Direct naar artikelinhoud

Kookwinkel de Pittenkoning sluit na 75 jaar de deuren

Bij de Pittenkoning draait de kassa geen overuren.Beeld Tammy van Nerum

Kookwinkel de Pittenkoning sluit na 75 jaar de deuren. De klanten komen wel, maar kopen iets kleins, en gaan vervolgens online rondstruinen. 'Voornamelijk ouderen gaan ons missen.'

"De afgelopen dagen is het heel druk geweest," zegt winkelmedewerker Nikki Sickman (26). "Iedereen heeft van de sluiting gehoord. En van de uitverkoop." Die kan de Pittenkoning in de Eerste Van der Helststraat alleen niet meer redden. Het probleem is nooit een tekort aan klanten geweest: ze komen wel, steeds meer zelfs, maar kopen te weinig.

Sickman: "Vaak geven ze maar maximaal dertig euro uit."

Voor grotere bedragen kijkt de klant online: net iets scherpere prijzen en makkelijker vergelijken. Eigenaar Henk de Bruin (56): "Ik kan niet met een winstmarge van tien of twintig procent gaan werken, dat overleef ik niet. Webshops kunnen dat wel, want die kopen veel groter in."

Volgens Sickman, die al elf jaar bij de Pittenkoning werkt, is het bijna niet meer te doen om als fysieke winkel nog winst te maken in de stad. "Er zijn al veel soortgenoten gesloten. Wij bleven altijd open, tot nu."

Toch geeft Sickman niet de brui aan het winkelwerk: ze gaat door bij kookwinkel Meesterslijpers in de Kinkerstraat. "Ik ga dan misschien niet met de tijd mee, maar ik wil gewoon in de winkel staan, contact met mensen hebben."

Ook De Bruin geeft het leven als koopman nog helemaal niet op. Hij heeft twee stallen op de Dappermarkt en gaat dit pand verhuren aan een kennis uit Zeeland. "Wees niet bang, er komt geen Nutellawinkel. Hij gaat iets creatiefs met de ruimte doen, ik weet nog niet precies wat."

Houten pepermolens
Is dit dan het einde voor mensen die op een toplocatie in een hippe buurt keukenspullen willen verkopen? Nee, zegt David Appelboom (50), de eigenaar van het al jaren succesvolle Duikelman, op anderhalve minuut fietsen van de Pittenkoning.

Duikelman draait wel goed. 'Als mensen een eendenpers zoeken, komen ze bij ons terecht'

"Misschien zijn wij het bewijs dat het mogelijk is. Als je maar een breed assortiment, kennis, voorraad en service biedt. Als mensen een eendenpers zoeken (om bloed, beenmerg etc. uit een gebraden eendenkarkas te persen om daar saus van te maken), kunnen ze online zoeken wat ze willen, maar waarschijnlijk komen ze uiteindelijk toch bij ons uit."

Het is aan het einde van een dinsdag flink vol bij Duikelman. Toeristen en Amsterdammers kopen van alles, er wordt druk gedraaid aan espressomachines en gevoeld aan elektrische mixers van een paar honderd euro.

Bij de Pittenkoning draait de kassa geen overuren. De Bruin: "Het zijn voornamelijk oudere mensen die ons echt gaan missen."

Een blonde vrouw op leeftijd vraagt of de Pittenkoning ook een houten pepermolen verkoopt. Pepermolens genoeg, maar die zetten geen zoden aan de dijk, zegt Sickman. Het geld zit in grote, unieke producten. En die kopen mensen elders.

Appelboom van Duikelman: "Je moet je onderscheiden van de massa. Natuurlijk moet je de simpele producten hebben, maar een webshop heeft die evengoed. De kaasboer moet niet hetzelfde hebben als de Albert Heijn."

Kookwinkel de Pittenkoning sluit na 75 jaar de deuren
Beeld Tammy van Nerum

Einde speciaalzaken
De afgelopen tijd sloten meer speciaalzaken in Amsterdam. In december kondigde muziekwinkel Dirk Witte in de Vijzelstraat aan de deuren te gaan sluiten, onder meer omdat klanten, vaak toeristen, niets of weinig kochten.

In november deed IJzerwarenwinkel Rademaker in de Rijnstraat hetzelfde. Eerder gingen onder meer muziekwinkel Broekmans & Van Poppel, Muller Music, Slijterij de Ruyter, iconische modezaak Van Ravenstein en IJzerhandel De Haan ten onder aan veranderende clientèle, 'veryupping' of de online markt.