Direct naar artikelinhoud

Zuidelijk deel Nieuwezijds Voorburgwal wordt autoluw

Amsterdam zet een nieuwe stap in zijn autoluwe ambities. Het zuidelijke deel van de Nieuwezijds Voorburgwal wordt in 2021 autoluw gemaakt.

Nieuwezijds VoorburgwalBeeld Marcel Driessen

Voetgangers en fietsers krijgen hier meer ruimte en stoepen worden verbreed.

De ontbrekende schakel in de doorgaande fietsroute van het Centraal Station naar het Spui wordt ingevuld door een aansluiting op het tweerichtingsfietspad naar Singel-Munt. In de nieuwe inrichting worden 68 parkeerplaatsen opgeheven en gecompenseerd in de Rokingarage.

Bijna een verdubbeling van het aantal fietsparkeervoorzieningen moet de nieuwe ruimte obstakelvrij houden.

Volgens verkeerswethouder Sharon Dijksma sluit deze herinrichting goed aan op de plannen voor een autoluwe binnenstad, met meer ruimte voor voetganger en fietser en meer groen op straat.

"Door het plaatsen van de ontbrekende schakel in de doorgaande fietsroute van CS naar het Spui wordt de bereikbaarheid van dit stukje stad ook beter."

Fontein
De straat krijgt volgens de gemeente een groener aanzien door het plaatsen van bomen en een klein 'park'. Daarin komt een verlaagde speelplek en een fontein. 

Een van de redenen voor het lager aanleggen van de speelplek is om water op te vangen bij hevige regenbuien. De verdiepte ligging draagt volgens de gemeente ook bij aan de verkeersveiligheid.

Op het Singel ter hoogte van de Universiteitsbibliotheek komt een nieuwe tramhalte. Deze vervangt de slecht toegankelijke halte Spui en de halte Koningsplein. Op het Koningsplein komt er meer ruimte voor voetgangers, fietsen­rekken en bomen, schrijft de gemeente.

BRON: Gemeente AmsterdamBeeld LVDB/Het Parool

Tip Het Parool

Heb je een nieuwstip of nieuwsfoto? Voeg ons toe op Whatsapp. Liever mailen of anoniem tippen? Bekijk hier hoe dat kan.