Uniqlo: meterhoge rijen vol truitjes. Gewoon truitjes
Hans van der Beek doet elke dag verslag van feesten, presentaties en andere belangrijke bijeenkomsten in Amsterdam. Vandaag: pre-opening celebration Uniqlo.
De Japanse winkel Uniqlo opent een vestiging in de Kalverstraat. Eindelijk! Want dit is een dingetje, laat ik me vertellen - en vrij dwingend.
Mensen om me heen vertellen meteen hoe ze daar laatst nog zo fijn ingekocht hebben, maar dat was dan in Londen, in New York, in Barcelona, niet hier. Ik hoor zelfs: "Hier zat Nederland op te wachten."
Allemaal vrouwen, maar goed.
Ik naar Uniqlo.
Op de voorgevel zitten twee lichtbakken met Uniqlo, eentje in het Japans, naast een Duo Penotti. Bij de ingang deelt een meisje witte polsbandjes uit.
"Daarmee krijg je vanavond ook 20 procent korting," zegt ze tegen de mede-influencer voor me.
Tegen mij: "Dit is de grootste maat, dus we gaan kijken of het lukt."
Het lukt. Nog best makkelijk, hoor.
Terwijl ik dit in mijn blocnote opschrijf, word ik drie keer aangestoten door voorbijgangers tussen de kledingrekken. De mensen willen echt graag naar binnen.
Man in pak, grote grijns: "U komt ook winkelen?"
Ik heb het idee dat ik hier niet helemaal serieus wordt genomen, als influencer.
Ik loop door de winkel. Kleding, heel veel kleding. De Japanse signatuur ontgaat me.
Ik zie meterhoge rijen vol truitjes. Gewoon truitjes.
Wel in een hoop verschillende kleuren. Zwart, grijs, blauw, lichtgrijs, rood, paars, bruin en beige (vlnr). Dat is een flinke wand vol.
Net zo met T-shirts, jassen, broeken, overhemden, sjaals, ook weer allemaal netjes op kleur, maar dit soort simpele modellen heb ik echt wel eens eerder gezien in dit land - ook ik moet soms mee op een zaterdagmiddag.
O, er is toch ook een wand vol handdoeken. O, dat zijn donzen fleecejassen.
Kijk aan, nog meer truitjes, extra fijne merino nu. Deze gaan in beige, grijs, bruin, geel, rood, paars, zwart, groenig, groen, donkergrijs en een iets ander soort zwart (vlnr).
Als abstracte kunst is het aardig.
Er zijn praatjes en we tellen af vanaf vijf. Dan wordt een houten vat met sake aangeslagen. Dat is symboliek voor geluk en voorspoed.
Ik stap naar Kimberly Willems. Ze stond zojuist als ambassadeur van Uniqlo op het podium, dus zij kan me vast uitleggen wat nu zo bijzonder is aan deze collectie, helemaal uit Japan.
"Het is niet-trendgevoelige kleding. Ik hou er heel erg van vintage te combineren met nieuwe kleding en dan is Uniqlo ideaal."
Omdat het allemaal zo monotoon is dus?
"Het zijn de perfecte basics. En ook nog van goede materialen, die langer meegaan."
Basics. Daar ben ik van.
Ik ga naar een wand vol T-shirts - en meteen keuzestress. Beige of toch grijs?
Wat pre-opening celebration Uniqlo
Waar Uniqlo, Kalverstraat
Wie Tadashi Yanai, Hiroshi Inomata, Sef Gnaoui, Kimberly Willems, Axel Rüger
Wanneer woensdag 27 september, 17.00 tot 20.00 uur
Drank en spijs **
Sfeer **
Hans heeft een nieuwe sjaal (bruinig)
Wekelijks een overzicht van de nieuwste hotspots, uitgaanstips, films en restaurants in je mailbox? Schrijf je dan nu in voor de Stadsgids-nieuwsbrief van Het Parool.