Direct naar artikelinhoud

Het wordt de maand van de waarheid voor Schiphol

Het wordt de maand van Schiphol. Met het verschijnen van de langverwachte milieucijfers, al dan niet een advies van Hans Alders en - wie weet - een voorzet van het kabinet wordt een grote stap gezet in de groeiplannen voor het vliegveld.

Luchthaven SchipholBeeld ANP

1. Mag Schiphol dan groeien?
Dat Schiphol gaat groeien, staat politiek vast. De regeringspartijen, een nipte meerderheid in de Tweede Kamer, hebben groei van de luchthaven in het regeerakkoord vastgelegd. Toch is de kans op dissidenten, vooral uit de christelijke fracties, reëel.

Hoe de groei uitvalt wordt de hamvraag. En dus vliegen de cijfers ons op voorhand al om de oren. Een half miljoen vluchten per jaar - het huidige getal - 540.000 tot 2023, zoals NOS zondag de eigen berichtgeving uit april nog eens herhaalde - tussen de 560.000 en 580.000 waar de luchtvaartsector op rekent en dan is er altijd wel een opstoker die ver boven de 600.000 inzet.

2. Hoe ziet die groei er dan uit?
Maar in de Concept-MER (milieueffectrapportage) die een dezer dagen verschijnt, zal helemaal geen vluchtenaantal staan.

Het rapport, dat nog moet worden beoordeeld door een commissie van onafhankelijke deskundigen, schetst de grenzen waarbinnen het vliegverkeer kan groeien met inachtneming van de wettelijke milieubepalingen - zowel die voor het klimaat als voor de omgeving.

Het is een van de stukken die van belang zijn voor de groeivraag. Economie en veiligheid worden ook meegewogen. Er is al een horizon geschetst van 550.000 vluchten waarmee het vliegverkeer veilig kan toenemen. 

De Luchtverkeersleiding en Schiphol werken al aan maatregelen om verdere veilige groei mogelijk te maken.

3. In kannen en kruiken, dus?
Met de MER is het nog lang niet gedaan. De Omgevingsraad Schiphol (ORS) van Hans Alders heeft als afscheidsopdracht van luchtvaartminister Cora van Nieuwenhuizen meegekregen voor kerst een afgewogen advies - geen besluit - te geven. 

Dat advies zal er niet komen. Niet unaniem tenminste. De partijen in het ORS, het monsterverbond van overheid, luchtvaart en bewonersgroepen, staan hartgrondig tegenover elkaar. 

Een handreiking van Schipholtopman Dick Benschop in Het Parool - gematigde, gecontroleerde groei van minder dan 3 procent per jaar minus de vluchten vanaf Lelystad - heeft de gemoederen niet gekalmeerd.

Volgens de gemeenten en provincies is groei prima zolang het hun woningbouwplannen niet dwarszit

Binnen de luchtvaartsector is er animo voor, maar de bewonersgroepen hebben hun messen allang geslepen. Volgens hen is groei sowieso uit den boze en krimp het enige aanvaardbare. 

Volgens de gemeenten en provincies is groei prima zolang het hun woningbouwplannen niet dwarszit en volgens de luchtvaartsector is groei onvermijdelijk.

4. Hoe nu verder?
De toekomst van Schiphol wordt een politiek besluit waarbij het kabinet een groeiplan zodanig vorm zal geven dat het ook in de Kamer voldoende steun krijgt. 

Opvallend genoeg is het vizier daar vooral gericht op Lelystad Airport en de vermeende hinder die hoogstens 27 vluchten per dag op 30 kilometer afstand zullen opleveren, in plaats van de 1500 tot 1600 vluchten die Schiphol straks per dag over woonwijken op luttele kilometers afstand zal spreiden.

Wellicht worden weifelaars gepaaid met de belofte van onderzoek naar een vliegveld in zee - de zoveelste keer dat die pleister wordt gebruikt bij een groeispurt van Schiphol. 

Het zou het kabinet sieren net voor de provinciale verkiezingen van maart 2019 met een groeivoorstel te komen - dé democratische mogelijkheid voor alle omwonenden van Schiphol om hun oordeel te geven.

In de Kamer is het vizier vooral gericht op Lelystad Airport