Direct naar artikelinhoud

Worden we opnieuw geschiphold?

Schiphol wil de komende vijf jaar minder dan de toegestane 40.000 vluchten groeien. Wat er na 2023 zal gebeuren, blijft mistig. Worden we opnieuw geschiphold?

Worden we opnieuw geschiphold?
Beeld anp

Schiphol presenteerde woensdagavond de langverwachte concept-MER (milieueffectrapportage) waarin de gevolgen van toekomstige groei worden geschetst op het gebied van geluid, milieu, natuur, veiligheid en maatschappij.

"We hebben onderzocht, doorgerekend en gevalideerd," zegt topman Dick Benschop. "Wat in de MER staat, klopt."

Er zijn nu cijfers, maar eigenlijk zijn ze er niet. Hoeveel Schiphol kan groeien, is wat de luchthaven betreft inzet van onderhandelingen met overheid, luchtvaartsector en bewonersgroepen in de Omgevingsraad Schiphol van Hans Alders.

Dat zullen niet de 550.000 tot 590.000 per jaar worden die volgens de MER tot 2030 mogelijk zijn. Het zijn ook niet de 560.000 die rekenkundig mogelijk zijn tot 2023, het jaar dat het Nederlands luchtruim op de schop moet.

De 540.000 die nu de ronde doen, gelden volgens de luchthaven al als bovengrens, en die wordt alleen in het 'ergste geval' bereikt. Dat aantal voldoet aan alle afspraken, wetten en regels over de hinder voor omwonenden, hun gezondheid en veiligheid en de milieubelasting.

Neersabelen
Maar zoals topman Dick Benschop eerder in Het Parool heeft aangekondigd: de luchthaven wil niet het maximale uit de cijfers halen, maar streven naar 'gematigde, gecontroleerde groei'. Daarbij trekt het als één blok op met de luchtvaartmaatschappijen en verkeersleiding.

Schiphol houdt de kaarten tegen de borst over het exacte aantal, maar neemt als uitgangspunt dat het aantal gehinderden en woningen in de hinderzones onder het huidige aantal komt te liggen, terwijl toch meer kan worden gevlogen.

En daarmee is het cijfercircus rond Schiphol weer vol in bedrijf. Was een milieueffectrapportage ooit de lakmoesproef van de toekomst, nu is het verworden tot een discussiestuk.

Schiphol slaat daarmee een gevaarlijke weg in, zoals woensdagavond al bleek. De milieubeweging wachtte de presentatie niet eens af, maar sabelde het rapport bij voorbaat neer.

540.000

Volgens Schiphol vormen 540.000 vlieg­bewegingen de bovengrens, en die wordt alleen in het ergste geval bereikt.

Met die club en de al even kritische omwonenden wil Schiphol nu tot een groeiakkoord komen.

Of de luchthaven reden heeft voor hoop, zal komende weken blijken. De tegenstanders hebben groei al bij voorbaat verboden verklaard. Benschop houdt er sterk rekening mee dat er nooit een akkoord komt.

Lelystad
En komt dat er niet, dan gaat luchtvaartminister Cora van Nieuwenhuizen aan de slag op ­basis van de concept-MER. Daarmee vormen die 540.000 vluchten meteen een dreigement aan de Omgevingsraad: komen ze er niet uit, dan geven ze het laatste restje regie uit handen.

Door de ingeslagen weg van verder polderen weet nog altijd niemand waar hij aan toe is. Slechts enkele zaken zijn wel helder. Voor groei moet Lelystad Airport open om Schiphol van 45.000 vluchten te verlossen. En als Schiphol wil groeien, mag het niet langer op de drukste momenten vier banen tegelijkertijd gebruiken.

Dat zal negatief uitvallen voor de piekcapaciteit - vooral voor de transfervluchten van KLM en haar partners - maar positieve gevolgen hebben voor de zwaarst getroffen omwonenden, in Aalsmeer. Verder lijkt het waarschijnlijk dat het aantal vluchten 's nachts met 3000 per jaar zal zakken tot 29.000

Drukte op Schiphol eerder dit jaarBeeld ANP
Voor groei moet Lelystad Airport open om Schiphol van 45.000 vluchten te verlossen

Hoe nu verder?

- Voor kerst: advies van de Omgevingsraad Schiphol
- Half maart: wetsvoorstel kabinet
- Maart: milieueffectrapportage wordt onafhankelijk beoordeeld
- Inspraakrondes
- Tweede Kamer beslist over de wet die groei mogelijk maakt
- Eerste Kamer moet instemmen
- Op zijn vroegst over een jaar ligt er een definitief groeibeslui