Direct naar artikelinhoud

Amstel komt met 'fitnesspils' (maar: 'het smaakt nergens naar')

Bier voor wie op de lijn let. Na alcoholvrij bier komt Amstel binnenkort met 'fitnesspils': een brouwsel dat minder calorieën en koolhydraten bevat, maar wel alcohol. 'Maar waarom moet het dan weer nergens naar smaken?'

De nieuwe biertjes van AmstelBeeld Amstel

"Het is een niemendalletje, het zwarte jurkje in de klerenkast," zegt Rick Kempen, het trio ­Amstelflesjes voor zich bedachtzaam proevend. "Je bent ze zo vergeten."

De biersommelier en biercolumnist is bitter teleurgesteld in wat ­Amstel aan caloriearm pils heeft gebrouwen "Prima dat ze dit initiatief tonen. Maar waarom moet het dan weer nergens naar smaken? Het is gemankeerd bier, er is een ledemaat geamputeerd. Waardeloos, een gemiste kans."

Amstel test momenteel de meest geschikte variant van zijn nieuwe afslankbiertje, dat volgend jaar op de markt moet komen. Het Parool heeft zich als eerste over zo'n testpakket ontfermd.

De brouwer wil de introductie van het nieuwe biertje bevestigen noch ontkennen, maar ziet wel mogelijkheden. "Consumenten worden zich meer en meer bewust van wat ze in hun lichaam stoppen," zegt een woordvoerder.

"We zien in Europa de ontwikkeling van producten die consumenten helpen om van biermomenten te genieten, terwijl ze hun ­actieve levensstijl behouden." Ontkennen heeft echter weinig zin: het testpakket bestaat uit drie flesjes bier.

Het is bier met circa een derde minder calorieën en koolhydraten dan regulier pils. 'Low cal/low carb' heet de nieuwe trend in biermarketing en het moet na radlerpils en alcoholvrij de nieuwe rage worden in bierland.

Drie testvarianten doen de ronde; Amstel Life, Amstel 100 en Amstel 1919. De overeenkomst: ze bevatten volgens het etiket per flesje 95 of 100 calorieën, 4 of 5 gram koolhydraten en 3,5 procent alcohol.

Het jaartal 1919 verwijst naar de eerste keer dat Amstel 'licht lager' (pils) op de markt bracht. Dat biedt volgend jaar marketingtechnisch een bruggetje naar het cijfer 100, verwijzend naar het aantal calorieën.

Met de nieuwe aanpak wil het Heineken­concern via dochter Amstel de teruggelopen verkoop van doorsneepils in westerse landen als Nederland nieuw leven inblazen. Ook wil de brouwer het momentum rondom alcoholvrij bier gaande houden.

Begin vorig jaar bracht Heineken een alcoholvrije variant van het eigen Heinekenpils - Heineken 0.0 - op de markt. Dat bier is al te vinden in de verkoopautomaten van de grootste Duitse sportschool McFit.

Brouwbeslag
"Caloriearm pils past goed in de tijdgeest, nu consumenten meer bezig zijn met gezond voedsel," zegt Karin Schroën, hoogleraar levensmiddelenproceskunde aan de Wageningen University. "Nu kun je eigenlijk alleen alcoholvrij bier drinken, dat door het ontbreken van alcohol vanzelf minder calorieën heeft. Maar dan mis je wel de smaak en het effect van de ­alcohol."

Amstel komt met 'fitnesspils' (maar: 'het smaakt nergens naar')
Beeld Amstel

Ze heeft wel een vermoeden hoe Amstel die klip omzeilt. "Als je tijdens het brouwen gist gebruikt dat minder gevoelig is voor alcohol, dan vreet het langer de suikers op die via de mout zijn toegevoegd. Dat heeft echter ook gevolgen voor aroma en smaak. Het kan daarom niet anders dan dat ze de ingrediënten hebben aangepast. Ik vermoed dat het brouwbeslag minder geconcentreerd is."

In de VS wordt de omzet van de markt voor caloriearm bier momenteel rond de 100 miljoen dollar per jaar geschat. Dat is een druppel in een biermarkt waar jaarlijks 11 miljard wordt omgezet, maar het is wel een aandeel dat snel groeit. Vorig jaar nam de verkoop van 'low cal' in de VS 23 procent toe.

Amstel lanceerde er anderhalf jaar geleden 'fitnessbiertje' Xlight. Inclusief reclamespot, waarin hippige Amerikanen work-outs doen met behulp van keuken­apparatuur onder de slogan 'fit for real life'. Daarnaast brachten Heinekendochters Tecate (Mexicaans bier) en Lagunitas (speciaalbier) ook caloriearme biertjes op de Amerikaanse markt.

Natte wind
Dat de VS hierin vooroploopt, verbaast Schroën niet. "Amerikaans pils is toch al wateriger dan we hier gewend zijn. In Nederland is de consument bewuster van de smaak. Je kunt hier niet met hetzelfde pils aankomen als in de VS."

'Low cal' moet na radlerpils en alcoholvrij de nieuwe rage worden in bierland

Toch lijkt dat volgens bierconnaisseur Kempen het geval. "Een pilsdrinker zal hier geen pils in herkennen. Daarvoor mis je de uitgesproken hopsmaak. Ik vraag me af waarom ze het niet meer karakter hebben gegeven. Als je toch water drinkt, drink dan ook gewoon water."

Hij kiest uiteindelijk voor het flesje met '100'. "Dat heeft iets meer hop, is fruitiger en heeft een aangenamere geur dan die andere twee. Maar ik wil eigenlijk wel eens weten of dit niet plat verdunde Amstel is. Ik heb de grootste moeite met de toegevoegde waarde van dit soort halfalcoholische bieren.

Het is een tussenvorm, alsof je staat te douchen met je sokken aan. Ik geloof niet dat de consument dit snapt, of er überhaupt behoefte aan heeft. Als ik vanwege de calorieën voor een biertje zou moeten kiezen, dan neem ik liever alcoholvrij dan deze natte wind."

Amstel komt met 'fitnesspils' (maar: 'het smaakt nergens naar')
Beeld Amstel

Van boterham tot schaaltje chips

Bier is een echte calorie­bom. Een regulier pijpje pils bevat volgens het Kennisinstituut Bier gemiddeld 150 kilocalorieën (kcal). Dat is vergelijkbaar met het aantal calorieën in twee kale boterhammen of twee glazen wijn. Bij speciaalbier loopt dat snel op. Wie bockbier drinkt, kan rekenen op 220 kcal per flesje. De populaire IPA's bevatten er zo'n 200, vergelijkbaar met een schaaltje chips.

Voor de bierdrinkende ­afslanker is alcoholvrij de betere keus. Heineken 0.0 tikt per flesje 75 kcal aan, Amstel 0.0 85, vergelijkbaar met een glas cola.

De populaire alcoholvrije radlers of rosébiertjes zitten echter alweer op 121 kcal, ofwel twee flinke opschep­lepels gekookte aard­appelen.