Direct naar artikelinhoud
Ten slotte

Jan Poot (1924-2018) procedeerde tegen iedereen

Multi­miljonair Jan Poot, die dinsdag op 94-jarige leeftijd is overleden, bleek bereid elk conflict tot in lengte van jaren uit te vechten.

Jan Poot in 2007Beeld Rob Hendriks/GPD

Chipshol speculeerde eind jaren tachtig op de toen nog in de fase van plannenmakerij verkerende groei van Schiphol door 600 hectare landbouwgrond rondom de luchthaven te kopen - ­tegen de prijs die voor grasland gold.

Geld had Jan Poot in overvloed, verdiend met de verkoop van Eurowoningen, de Vinex-ontwikkelaar die in de jaren zestig en zeventig Nederland aan rijtjeshuizen hielp. Dinsdag overleed Poot, 94, in Wassenaar.

Voor Nederlandse begrippen waren de plannen van Chipshol megalomaan. Poot voorzag woontorens en kantoorgebouwen in glooiende parklandschappen, met parkeerplekken in kelders - toen een zeldzaamheid in Nederland.

Poot had zich laten inspireren door ontwikkelingen rondom de megaluchthaven van Atlanta en door landelijk gelegen bedrijfs­parken in Zuid-Engeland.

In de groeiplannen van Schiphol werd de toekomstvisie van Poot niet gedeeld. Met 40 hectare op de plek waar de vijfde baan al was gepland en 75 hectare ten zuiden van Badhoevedorp waar Rijkswaterstaat de omgelegde A9 al had getekend, kreeg Poot het aureool van grondspeculant.

Claimmachine
Poot zag een groot complot - en niet geheel ten onrechte.

Luchthaven, gemeente Haarlemmermeer en provincie Noord-Holland speelden een gevaarlijke dubbelspel: niet alleen moesten zij de vergunningen en bestemmingsplannen leveren die Poots droom werkelijkheid konden maken, ook werkten ze samen in Poots grootste rivaal, de publiek-private gebiedsontwikkelaar SADC.

Waar Chipshol strandde op een enkel kantoorgebouw op Schiphol Rijk - in plaats van de 250.000 vierkante meter kantoorvloer die het in Chipshol Park op het oog had - ontwikkelde SADC zich tot de gebiedsontwikkelaar die Poot had willen zijn.

Dat leidde bij overheden en luchthaven tot een fatale onderschatting van Poot en zijn bedrijf. De multi­miljonair bleek bereid elk conflict tot in lengte van jaren uit te vechten, procedures waarbij hij meer dan eens het gelijk aan zijn kant kreeg, maar ook ge­regeld bot ving. 

Met een on-Nederlandse juridische vasthoudendheid procedeerde hij tot het einde tegen alles en iedereen die hem tegenzat. 

Poot, gesecondeerd door zoon Peter, vormde het bedrijf om tot een claimmachine die rechtszaken bleef voeren. 

Begin deze maand nog legde een vehikel van Poot een claim van 265 miljoen neer bij de gemeente Haarlemmermeer, nadat de rechter had geoordeeld dat Hoofddorp onrechtmatig heeft gehandeld bij het onteigenen van Chipsholgrond voor de A9. 

Zelden was de genoegdoening groter dan bij de zaak rondom het Groenenbergterrein bij Schiphol Rijk, waar een kantoorproject van Chipshol moedwillig werd tegengewerkt door luchthaven en gemeente Haarlemmermeer. 

Poot kreeg in 2007 ­gelijk, hoewel de bijbehorende schadevergoeding niet in de geëiste tientallen miljoenen liep.

Met een on-Nederlandse juridische vasthoudendheid procedeerde hij tot het einde tegen alles en iedereen die hem tegenzat