Direct naar artikelinhoud

WHO: Schiphol is veel en veel te luid

De geluidsnormen rondom Schiphol moeten flink worden ingeperkt. Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) leidt de huidige norm tot 'nadelige gezondheidseffecten'.

en
WHO: Schiphol is veel en veel te luid
Beeld ANP

De WHO adviseert woensdag in de hele Europese Unie voortaan een geluidsgrens voor vliegtuigen aan te houden van 45 dB Lden, de geluidsnorm die in Europa geldt voor vliegtuiggeluid.

Rondom Schiphol wordt tot nu toe gerekend met een ondergrens van 48 dB Lden. Een verschil van 3 decibel komt neer op een halvering van het geluid. L(den) (Level day-evening-night) is de in heel Europa geldende  maat om de geluidsbelasting door vliegtuiglawaai uit te drukken. 

Dat kan grote gevolgen hebben voor de groei van Schiphol en de woningbouwplannen rondom het vliegveld. Over woningbouw in de regio is nu al een felle strijd gaande tussen overheden (voor) en de luchtvaartsector en bewonersactiegroepen (tegen).

Volgens een onlangs verschenen onderzoek van het Planbureau voor de Leefomgeving is het aantal mensen rondom Schiphol dat  'ernstige hinder' van vliegtuigen ondervindt sinds 2004 met de helft toegenomen tot 156.000.

Schiphol berekende eerder dat de hoeveelheid ernstig gehinderden met 117.000 ruim lager. In beide gevallen liggen de aantallen onder de grens van 166.500 ernstig gehinderden die voor Schiphol is afgesproken

Serieuze effecten
Ook maken de strengere geluidseisen de bouw van 40.000 tot 70.000 woningen in Haven-Stad lastig. Daar zijn door verkeer en havengeluid nu al ingrijpende maatregelen nodig om de overlast met geluidsisolatie binnen de perken te houden.

De WHO geeft de nieuwe normen op basis van de jongste medische inzichten. Geluidhinder geeft serieuze gezondheidseffecten, stelt de WHO. Het gaat onder meer om hart- en vaatziekten, leerproblemen, slaapverstoring en de geestelijke gezondheid. 

Het gaat om aanbevelingen, overheden zijn niet verplicht deze op te volgen. WHO-aanbevelingen op het gebied van luchtvervuiling worden in de stad in de verste verte niet gehaald, terwijl de lucht wel bijna overal aan de wettelijke normen voldoet.

Voor het eerst komt de WHO met adviezen per geluidsbron. De permanente herrie rond drukke wegen geeft andere gezondheidseffecten dan spoorwegen of vliegroutes, waar lawaai met horten en stoten komt. 

Ook komt de gezondheidsorganisatie met geluidsadviezen voor windmolens en vrije tijd, zoals popcon­certen en stadionbezoek. Omdat gezondheidsschade daar minder goed onderbouwd is, geeft de WHO daar minder gewicht aan.

Nieuwe geluidsnorm maakt woningbouw in Amsterdam lastiger

Tip Het Parool

Heb je een nieuwstip of nieuwsfoto? Voeg ons toe op Whatsapp. Liever mailen of anoniem tippen? Bekijk hier hoe dat kan.