Direct naar artikelinhoud

Wildgroei aan bioscopen in Nederland

Er dreigt wildgroei aan bioscopen in Nederland. Omdat het filmbezoek jaar na jaar stijgt strijken concurrerende bioscoopexploitanten overal neer met nieuwe bioscoopplannen en de opknapbeurt van bestaande filmzalen. Volgens ABN Amro ligt overcapaciteit op de loer.

Het aantal bioscoopzalen in Nederland is in tien jaar 39 procent toegenomenBeeld anp

Nu het bioscoopbezoek hoogtijdagen viert, hebben de vier grote bioscoopexploitanten een stortvloed aan nieuwe bioscopen en renovaties van bestaande zalen in de pen. 

Zo zijn er vastomlijnde plannen voor nieuwe megabioscopen in de Amsterdamse Houthavens (Vue), in Noord (Euroscoop) in Amstelveen (Pathé) en Haarlem (Kinepolis). Ook in de rest van het land schieten nieuwe bioscopen uit de grond.

Bouwdrift
"Je ziet nu overal de bouwdrift van grote bioscoopconcerns," zegt analist Sonny Duijn van ABN Amro woensdag in Het Parool. "Maar extra aanbod van stoelen leidt niet vanzelf tot extra bezoekers. Op de langere termijn is dat overaanbod niet goed. Wij verwachten niet dat die groei van het aantal bezoekers aanhoudt." 

Vorig jaar kochten Nederlanders 36 miljoen bioscoopkaartjes, ruim 5 procent meer dan in 2016 en het negende jaar dat het bezoek toenam. 

Volgens ABN zal het aantal bioscoopkaartjes dit jaar nog doorgroeien naar 37 miljoen, maar daarna vlakt de toename steeds verder af. "Tot 2025 zien wij een groei van 1,3 procent per jaar," zegt analist Sonny Duijn van ABN Amro, "veel lager dan de groeipercentages van 5 procent of meer van de afgelopen jaren.

Beleving
"Kijk naar wat in Duitsland is gebeurd. Daar daalde het bezoek sinds 2012, terwijl het aantal zalen toenam. En als zalen leeg blijven, dan heeft dat zijn weerslag op het bezoek. Dan missen mensen de beleving."

Twee jaar geleden volgde de rekening: het aantal bioscoopbezoekers in Duitsland daalde 13 procent. Inmiddels is die klap enigszins hersteld, maar de bezoekersdaling is nog altijd niet goedgemaakt.

"Niettemin is het belangrijk dat bioscopen blijven innoveren," zegt Duijn, "om hun attractiviteit te behouden en het verschil te blijven maken ten opzichte van videodiensten als Netflix.  Dat is tot nu de grote kracht gebleken van de Nederlandse bioscoopbranche."

Impressie van de toekomstige megabioscoop in Amsterdam NoordBeeld Euroscoop
De geplande Pathébioscoop in AmstelveenBeeld Pathé