Direct naar artikelinhoud

Uber is niet heilig, maar oude taxiwereld kan van ze leren

Eindelijk is er een knuppel in het hoenderhok van de taxiwereld gegooid. 'Oude' chauffeurs reageren furieus en dreigen de boel kort en klein te slaan bij Uber. Maar de twee werelden kunnen veel van elkaar leren.

In Amsterdam rijden ongeveer 7000 taxi's rond.Beeld Sjoukje Bierma

Als het je worst zal wezen dat Uberchauffeurs vaak 60 uur in een week werken voor aanmerkelijk minder dan een minimumloon, dan moet je vooral Ubertjes blijven bestellen. Als je vindt dat een groot deel van die anoniem klagende Uber-chauffeurs dan toch ook gewoon iets anders kunnen gaan doen, dan mag je dat vinden. Natuurlijk. Neem vooral een Uber dan.

Veel Amsterdammers en bezoekers aan deze stad zal dat worst wezen kennelijk. Taxichauffeurs zijn allemaal schorem en Uberrijders zijn allemaal van die leuke, aardige jongens. Dat is het beeld. Geen gedoe met het bellen van ingewikkelde telefoonnummers, nee, een Uber bestel je met je mobiel. Gemakkelijk, transparant en veilig. Supermodern! En goedkoper natuurlijk, niet zelden véél goedkoper.

Heerlijk goedkoop
Ja, de Uberapp ís fijn. Alleen de grote speler TCA is er, ruim vier jaar na de intrede van het Amerikaanse bedrijf op de Amsterdamse taximarkt, in geslaagd een app te ontwikkelen die kan tippen aan die van Uber. Met informatie over de taxi vóór de rit. En de mogelijkheid tot beoordeling van de chauffeurs erna.

Toch lijkt het erop dat een grote groep gebruikers geen TCA-taxi organiseert. Terwijl er op elk willekeurig moment van de dag meer reguliere taxi's lijken rond te rijden dan Ubers.

Maar over beschikbaarheid gaat het niet. Uber gaat over prijs. Dat deze taxi's zo heerlijk goedkoop zijn, is voor veel gebruikers de belangrijkste reden om juist voor dit bedrijf te kiezen. Maar die lage prijs wordt wel opgehoest door de chauffeurs. Die verdienen er schrikbarend weinig mee, blijkt uit gesprekken met rijders.

Vooropgesteld: daar communiceert Uber anders over. De gemiddelde omzet voor 40 uur bedraagt zo maar 4000 euro per maand. Maar trek daar brandstof, onderhoudskosten en 25 procent commissie van af en er blijven volgens veel rijders schandalige uurloontjes over.

Geen florissante marktpositie
Sommigen spreken over 3 euro per uur. Bruto. Anderen halen bedragen tot 20 euro op. Ook weer: bruto. Het lijkt op de ervaringen van Jeroen van Bergeijk, die een boek schrijft over Uber en vijf maanden chauffeerde. Hij verdiende tussen de 5 en de 17 euro per uur.

Nog een keer: dat moeten die chauffeurs inderdaad lekker zelf weten. Als het ze niet zint, zoeken ze toch een ander baantje? Maar ze zitten wel vast aan vette leningen die ze zijn aangegaan om de benodigde papieren te kunnen halen, om een wagen te kunnen aanschaffen. Leningen waarbij Uber zelf gretig bemiddelt. Hun website: 'Geen auto? Geen probleem!' En: 'Uber helpt je alle vergunningen te regelen.'

De lage prijs wordt wel opgehoest door de chauffeurs. Die verdienen er schrikbarend weinig mee

Dat er misschien wel 7000 taxi's rondrijden in Amsterdam geeft de chauffeur ook al geen florissante marktpositie. Mensen die nu nog taxichauffeur worden: het is niet zo slim, maar er is volop aanwas. Een plafond aan het aantal taxivergunningen zou een goede zaak zijn.

Servicegerichter
Uber heeft zijn waarde, al was het maar omdat het bedrijf heeft laten zien hoe het óók kan. Uberchauffeurs zijn vriendelijker dan de gemiddelde reguliere taxirijder.

Servicegerichter. Een inschatting is dat ze minder vaak omrijden. Daaruit moet de ouwe vastgeroeste taxiwereld inderdaad lering trekken. En dat gebeurt ook, of je dat nu gelooft of niet.

Uber was de knuppel in het hoenderhok. Een bedrijf met een ontwrichtend concept, dat liet zien dat de taximarkt zichzelf opnieuw kon en moest uitvinden. Maar nu is het tijd dat het bedrijf gaat denken aan de chauffeurs. Van vakbonden tot Europarlementariërs, ze spreken niet voor niets over schijnzelfstandigheid.

Even ouderwets: een cao zou eerlijker zijn. En een hap uit Ubers verdienmodel. Maar een bedrijf dat miljarden waard is, zou ook gewoon zijn verantwoordelijkheid kunnen nemen.

Journalist Josien Wolthuizen is wel 'zo'n verwende millennial die zich geregeld in een Uber door de stad laat vervoeren'. 'Vier jaar opereert Uber nu in de stad, maar andere taxibedrijven zijn er al die tijd niet in geslaagd met een vergelijkbaar of beter alternatief te komen'

Uber heeft zijn waarde, al was het maar omdat het bedrijf heeft laten zien hoe het óók kan