Direct naar artikelinhoud

Plan tegen vrijhouden lege parkeervakken

Parkeerplekken die worden gereserveerd wegens werkzaamheden staan vaak de helft van de tijd leeg. De VVD wil dat voortaan wordt afgerekend per gereserveerde dag in plaats van per reservering.

Lege gereserveerde parkeerplekken in de LaplacestraatBeeld Rink Hof

De Laplacestraat in de Watergraafsmeer staat van begin tot eind vol auto's, alleen halverwege gaapt een gat. Waar normaal gesproken vijf tot zes auto's van buurtbewoners geparkeerd staan, staan nu borden: de plekken zijn gereserveerd.

Niet voor één dagje maar 20 dagen aaneen, van 11 tot 30 oktober. Bewoners moeten elders parkeren, wie laat thuiskomt kan zijn auto in de straat niet meer kwijt en moet op zoek in de buurt.

Wie een joekel van een verbouwing zou verwachten, komt bedrogen uit; pas op dag 15, van de 20 gereserveerde dagen dus, worden steigerdelen afgeleverd en een dag later beginnen de schilderwerkzaamheden.

Vanaf dag 16 zijn de parkeerplekken weer maagdelijk, alleen in het midden ligt nog een stapeltje ijzerwerk dat voor de steigers deze keer kennelijk kennelijk niet nodig was.

Wat in de bedaarde Laplacestraat gebeurt, is schering en inslag, zegt VVD-raadslid Eric van der Burg.

"Wij zijn benaderd door bewoners uit de hele stad die zich groen en geel ergeren aan het feit dat er soms weken lang parkeerplekken zijn gereserveerd, zonder dat die worden gebruikt voor een verbouwing of iets dergelijks." 

"In de Vossiusstraat in Zuid bijvoorbeeld zijn sinds twee weken vijf plekken voor drie maanden gereserveerd, terwijl de verbouwing nu nog niet eens is begonnen."

Spotgoedkoop
Het vreemde is dat de gereserveerde parkeerplaatsen spotgoedkoop zijn, zegt Van der Burg. De kosten worden bepaald door het aantal vakken dat is besproken, níet de duur van de reservering. 

"Volgens de tarieven kost het reserveren van 1 tot 2 vakken 111 euro, 2 tot 6 vakken kost 120 euro, 7 tot 10 vakken kost 129 euro en 11 tot 13 vakken 138 euro. Daar komt een vast bedrag van 110 euro aan leges bij voor het in behandeling nemen van de aanvraag. Dit is een rare situatie."

Plekken staan nu leeg, zegt Van der Burg. "De regeling werkt in de hand dat bewoners en bedrijven onnodig lang parkeerplaatsen reserveren, aangezien langer reserveren geen extra kosten met zich meebrengt." 

"Een aanvrager die de ruimte slechts kort nodig heeft, kan geneigd zijn om 'voor de zekerheid' langer te reserveren, want er is al voor betaald."

De VVD komt daarom met een initiatiefvoorstel om de kosten mede te gaan baseren op de duur van de reservering.

Regeling werkt in de hand dat bewoners en bedrijven parkeerplaatsen onnodig lang reserveren

"Hoe zo'n systeem er precies uit moet gaan zien en wat het dan moet gaan kosten per dag, moet worden onderzocht, maar dit moet anders. Niet alleen omdat bewoners er last van hebben, maar ook omdat het zoeken naar plekken die wel vrij zijn, het rondjes rijden door de buurt, slecht is voor het milieu."

Bijkomend: de regeling zoals ie nu is zorgt ervoor dat de gemeente parkeerinkomsten misloopt, zegt Van der Burg. 

"De inkomsten voor het reserveren, bijvoorbeeld 229 euro voor acht plekken, zijn véél lager dan de inkomsten die worden gegenereerd met het heffen van parkeerplekken."

Ruimere planning voor flexibiliteit
In de Laplacestraat zijn de schilders zich van geen kwaad bewust. Peter Vermeulen van Van Wijk Vastgoedbeheer vraagt om wat begrip voor zijn situatie. 

"Wij maken jaarplanningen en proberen zo goed en zo kwaad als het kan roosters te maken. Maar helemaal ideaal is dat natuurlijk nooit, er kan altijd iets tussenkomen. Dan moet je de boel omgooien. Wij nemen het dus altijd wat ruimer, anders zijn we alle flexibiliteit kwijt en kunnen we ons werk niet goed doen."

VVD'er Van der Burg is onverbiddelijk. "Er moet gewoon beter en strakker worden gepland. Parkeren in de stad staat onder druk, er worden plekken geschrapt, laten we dan efficiënt gebruikmaken van de plekken die er zijn."

Wij nemen het dus altijd wat ruimer, anders zijn we alle flexibiliteit kwijt en kunnen we ons werk niet goed doen