Direct naar artikelinhoud

Dales heeft spijt van beloftes NZ-lijn

De wonderen zijn de wereld niet uit: Geert Dales betuigt spijt over zijn rol bij de Noord/Zuidlijn.

Geert DalesBeeld anp

Ruim 15 jaar geleden verzekerde hij als wethouder dat de nieuwe metro niet duurder zou worden dan gepland en trok hij de Amsterdamse gemeenteraad over de streep met de woorden: "Wij gaan niet overschrijden." Nu betreurt hij dat.

Op een besloten bijeenkomst vorige week vrijdag in de ambtswoning van de burgemeester, verraste de als zeer zelfverzekerd geldende Dales de aanwezige (oud-)bestuurders met deze boetedoening. In het beslissende raadsdebat van 2002 wekte hij naar eigen zeggen verkeerde verwachtingen, door de raad tot twee keer toe te verzekeren dat de begroting toereikend was. Dat rekent hij zichzelf aan.

In 2002 bedroeg de begroting voor de nieuwe metrolijn 1,4 miljard euro. Inmiddels is deze meer dan het dubbele: 3,1 miljard. Naarmate de tegenvallers zich opstapelden kwam de omstreden uitspraak model te staan voor Amsterdamse zelfoverschatting en loze beloften. Dales werd daar de verpersoonlijking van.

In 2010 zei hij tegen de Volkskrant nergens spijt van te hebben. Iets soortgelijks had hij in 2007 ook tegen Het Parool gezegd: "Ik heb nérgens in gehaperd en ben nérgens tekortgeschoten."

Lessen van de lijn
In de ambtswoning op de Herengracht was hij vorige week veel deemoediger, bevestigen vier aanwezigen die er alleen anoniem over willen vertellen. Dales zelf wil niet reageren, 'omdat ons dat gevraagd is door de organisatie'.

De sessie was bedoeld om lessen te trekken uit de aanleg van de Noord/Zuidlijn. Onder de aanwezigen waren Tjeerd Herrema (in 2009 afgetreden als wethouder na de verzakkingen aan de Vijzelgracht), oud-minister Cees Veerman (voorzitter van een commissie die na het stilleggen van de bouw in 2010 adviseerde de metro af te bouwen) en Tineke Netelenbos, die als minister in 1999 groen licht gaf voor de financiering.

Dales begon de bijeenkomst strijdbaar, met een betoog dat de kosten per hoofd van de bevolking bescheiden zijn als je rekent met een afschrijvingstermijn van 100 jaar. Andere aanwezigen, onder wie wethouder van Pieter Litjens (Verkeer), betwijfelden of Dales de aangewezen figuur is om met zo'n verhaal naar buiten te treden.

Aanleg Noord/Zuidlijn 2004) in Ferdinand BolstraatBeeld anp

Dales kreeg een positiever onthaal toen op zijn verzoek opnamen werden getoond van het raadsdebat uit 2002 en hij vertelde de voorbije jaren te hebben geworsteld met de vraag of hij dingen anders had kunnen doen.

Hij zei destijds ook alle risico's te hebben benoemd en te hebben gewaarschuwd dat als die allemaal werkelijkheid zouden worden, er geld bij moest. Maar, erkende hij, dat ene zinnetje had hij niet moeten uitspreken.

De oud-wethouder beloofde 15 jaar geleden dat de NZ-lijn niet duurder zou worden.