Direct naar artikelinhoud

Jonge vrouwen in katzwijm voor kleren van influencer Claartje Rose

De Amsterdamse social influencer Claire Rose Cliteur (24) is een ware Instagramsensatie. Duizenden mensen volgen haar online, en honderden kwamen zondag haar kleding kopen in de Jordaan.

Social influencer Claartje Rose vertrekt naar New York en neemt maar twee koffers mee. Zondag was er dus uitverkoop.Beeld Renate Beense

Onder de naam Claartje Rose is Cliteur een van de grootste influencers van Amsterdam. Bijna 320.000 mensen volgen haar op Instagram, waar ze dagelijks foto's plaatst van haar outfits. Cliteur weet simpele stukken op een frisse manier te combineren.

"Ik denk dat ik mede daardoor zoveel volgers heb gekregen. Soms ben ik een tomboy, soms een meisje-meisje. Volgens mij vinden veel mensen het leuk om the girl next door te volgen, in plaats van een supermodel."

De was doen
Waar veel bekende influencers zich laten fotograferen op chique locaties en met dure spullen, houdt Cliteur het wat eenvoudiger. "Meestal plaats ik een foto van een doodnormale dagelijkse situatie; ik doe de boodschappen of de was. Je zal mij niet op een luxe jacht zien, ik hoef mensen niet jaloers te maken."

Vijf jaar geleden kwam Cliteur in Amsterdam wonen, om een mode- en marketingopleiding te volgen aan het Amsterdam Fashion Institute. "Ik ben geboren met oorproblemen, en heb door moeizame communicatie lang last gehad van faalangst. Presenteren vond ik altijd heel eng. Op het Amfi leerde ik me daar comfortabeler bij te voelen, en werd ik wat harder. Toen begon ik ook met foto's van mezelf op Instagram te zetten."

Shopaholic
Nu ze een jaar fulltime actief is op sociale media, verdient Cliteur 'een lekker boterhammetje' - genoeg om zichzelf te onderhouden in het peperdure New York, waar ze half maart naar verhuist om het influencen op grotere schaal aan te pakken.

Haar vriend heeft haar echter op rantsoen gezet: maximaal twee koffers mogen mee. Daarom moest ze van een enorme hoeveelheid kleding af. Niet alleen krijgt ze veel opgestuurd door merken, in de hoop dat ze er een foto van plaatst op Instagram, maar ze koopt ook graag.

"Ik ben de grootste shopaholic van Amsterdam. Met pijn in mijn hart doe ik bijna al mijn kleding weg, want ik kan het écht niet allemaal meenemen." In de Laurierstraat in de Jordaan organiseerde ze daarom zondag een uitverkoop.

In het roze atelier van interieurbedrijf Studio Noun stalden Cliteur en haar team de enorme hoeveelheden jurken, petten, shirtjes, zonnebrillen, truien, schoenen, sieraden, badpakken en tassen uit, allemaal te koop voor zachte prijsjes. 

Tweeënhalf uur voor openingstijd stonden de eerste volgers al voor de deur te wachten, met rode neuzen van de kou. Uiteindelijk kwamen honderden volgers kijken, voor een selfie of wat stylingadvies van Cliteur en natuurlijk voor zo'n felbegeerd kledingstuk uit haar kast.

Personal branding
De eerste jaren plaatste ze af en toe een fotootje online, als ze een leuke outfit of moment had om te delen. Pas tijdens een stage in New York twee jaar geleden merkte ze dat ze het veel groter kon aanpakken en dat haar Instagramacount haar baan kon zijn. Ze verdiepte zich in personal branding; in de manieren waarop ze van zichzelf een online merk kon maken, en begon regelmatig foto's te plaatsen. 

Daarna ging het snel. De volgers wisten haar te vinden, waardoor modemerken geïnteresseerd raakten om met haar samen te werken. "Waar bedrijven vroeger vooral tijdschriften gebruikten om een doelgroep te bereiken, adverteren ze nu via mij."

De grootste misvatting over haar werk is dat het een luizenleventje zou zijn, zegt Cliteur. Ze werkt en reist wat af. Vorige maand was ze nog in Dubai, om de Emiraten aan te prijzen als vakantieland. "Dat is leuk, maar ook zwaar. Ik moet op zo'n reis altijd 'aan' staan; vrolijk doen, er representatief uitzien. Dat kan vermoeiend zijn. Maar ik klaag niet: het is fantastisch dat ik de wereld over mag vliegen."

Vriendinnen mochten als eerste komen shoppenBeeld Renate Beense
'Waar bedrijven vroeger vooral tijdschriften gebruikten om een doelgroep te bereiken, adverteren ze nu via mij'

De volgers

Fabienne Lindenbergh (25) uit Amsterdam is anderhalf uur van tevoren in de rij gaan staan om kleren te shoppen van Claartje Rose. De roze jas die ze draagt kocht Lindenbergh ook al over van Cliteur, tijdens een vorige kledingverkoop. "Ze heeft exact dezelfde stijl als ik: Parisienne met een sporty twist. Ik hoop dat haar pantjerjas nog niet weg is, want daar kwam ik eigenlijk voor."

De 24-jarige Sarah van der Hoeven staat bijna twee uur te klappertanden in de rij voor de studio in de Laurierstraat, om als een van de eersten te mogen shoppen. "Claartje Rose is een van mijn favorieten op Instagram, ik volg haar al heel lang. Ze plaatst mooie foto's, die duidelijk wel gemaakt zijn, maar toch niet fake overkomen. En haar stijl vind ik gewoon heel leuk: meestal chic, maar toch ook sportief met bijvoorbeeld sneakers."