Direct naar artikelinhoud

Stint mag voorlopig niet meer terug op de weg

Wat iedereen al vermoedde, werd donderdag bevestigd door de experts van TNO: de Stint is bij lange na niet veilig genoeg om kinderen op te vervoeren.

Stint mag voorlopig niet meer terug op de weg
Beeld anp

En dat was-ie al niet toen de toenmalige minister in november 2011 de elektronische bolderkar op de weg toeliet. Met deze snoeiharde conclusie komt de weg open te liggen voor schadeclaims.

Onderzoekers verdrinken meestal in nuance en gaan zelden kort door de bocht. Maar het onafhankelijke TNO laat er ditmaal geen misverstand over bestaan: alle drie de gekeurde varianten van de Stint - inclusief de allereerste officiële versie die bij de RDW in de garage stond - voldoen niet aan de zes veiligheidseisen die inmiddels zijn opgesteld. 

Deze eisen zijn eigenlijk heel logisch. Zo moet het karretje altijd veilig tot stilstand gebracht kunnen worden, mag het voertuig nooit onverwacht accelereren, moet de Stint altijd handmatig naar een veilige plek geduwd kunnen worden, dient de bolderkar altijd bestuurbaar te blijven, mag het wagentje nooit onverwacht remmen en moet de Stint een deugdelijke parkeerstand hebben.

Gevaarlijke situatie
Alleen maar rode schermen bij TNO, op al deze onderdelen. Er zijn problemen met de rem en de lengte van de remweg van het voertuig. Er treedt een 'onbeheersbare versnelling op als de nuldraad van de gashendel losraakt'. En de bestuurder kan van het voertuig afvallen. O ja, ook de parkeerstand levert een gevaarlijke situatie op.

Kortom, de 3500 Stints die nu aan de ketting staan bij kinderdagverblijven en soms ook particulieren, mogen in de huidige vorm absoluut niet meer de weg op. Deze conclusie van verkeersminister Van Nieuwenhuizen was onvermijdelijk na het glasheldere TNO-rapport. Ze gaat binnenkort met kinderopvang om tafel over veiliger vervoer van kinderen.

Maar Van Nieuwenhuizen weigert vooralsnog iets te zeggen over schadeloosstelling van de branche, terwijl de kinderopvang nu opgescheept zit met onbruikbare elektronische bolderkarren en extra kosten moet maken voor verbeteringen of veilig alternatief vervoer. Sterker nog: ze gooit een oplossing hiervoor over de schutting bij staatssecretaris Van Ark, die officieel gaat over kinderopvang.  

Vernieuwingsdrang
De woordvoerster van Van Ark windt er geen doekjes om: compensatie is niet aan de orde. Daar gaan de gesprekken met de branche ook niet over. Terwijl het TNO-rapport definitief aantoont dat het toezicht op de veiligheid van de Stint jarenlang is verwaarloosd. Dus is het afwachten tot de eerste organisatie of persoon zich meldt met een schadeclaim, of zelfs naar de rechter stapt om compensatie af te dwingen.

Nog even een praktisch ding: zelfs een compleet gereviseerde Stint zal de komende maanden nog niet de weg op kunnen. De minister werkt zeker nog tot februari aan nieuwe keuringseisen.

Het is afwachten tot de eerste organisatie of persoon zich meldt met een schadeclaim

Stintbouwer bestudeert rapport TNO

De fabrikant van de stint wil de komende tijd gebruiken om het onderzoek van TNO naar de voertuigen te bestuderen. Tot die tijd gaat de onderneming uit Bilthoven nog niet in op de inhoud van het onderzoek.

"Wij hebben donderdagochtend de onderzoeksresultaten van de TNO-rapporten over de stint ontvangen en gebruiken de komende periode om deze te bestuderen," aldus eigenaar Edwin Renzen.

De onderneming kwam in problemen doordat de elektrische bolderkarren voorlopig de weg niet meer op mogen. Eind oktober vroeg het bedrijf hierom faillissement aan, maar het trok die aanvraag later weer in, in afwachting van verschillende procedures die nog liepen.