Direct naar artikelinhoud

Daarom Diemen? I amsterdam is zo gek nog niet

De letters I amsterdam zijn op weg naar de uitgang. Die leus is helemaal zo gek nog niet, als je de slogans van andere gemeenten op je laat inwerken.

Daarom Diemen? I amsterdam is zo gek nog niet
Beeld anp

1. DAAROM DIEMEN

Lekker dubbelzinnig

Daarom is geen reden, zeiden we vroeger. Als je van de trap af valt, dan ben je snel beneden. Maar Diemen vindt dat deze leus zelfbewustzijn uitstraalt ('Daarom!'). Het is ook lekker dubbelzinnig, zo legt de gemeente voor de zekerheid nog maar even uit op de website: 'Daar, om Diemen.' De ­gemeente wil er maar mee zeggen dat rond Diemen veel te beleven valt. Dat geldt blijkbaar ook voor Barneveld. Dat heeft de leus Daarom Barneveld. Want: 'Barneveld is méér dan kip en ei.'

1. DAAROM DIEMEN
Beeld .

2. I LIKE LEEK

Duimpje omhoog

Binnen de slogans die gemeenten ­gebruiken om zichzelf aan te prijzen is het woordbeeld een heel apart slag. Het Brabantse Uden zet zichzelf op de kaart met Hier hoUDEN we van. Venlo doet het met VenLOVErwelkomt. Het Groningse Leek gebruikt een duimpje dat in de verte doet denken aan dat
van Facebook. Het duimpje staat op ­gemeentedrukwerk en op de hesjes die vrijwilligers dragen bij evenementen. Zijn ze meteen Leek aan het liken. Vind ik leuk

3. EM&, MAAK HET MEE!

Een soort rebus

Nog meer woordbeeld. Alkmaar voert al jaren het motto AlKmaAr prAchtStad. Wie alleen de hoofdletters leest, ontdekt wat volgens citymarketeers Alkmaars grootste troef blijft. Voor de buitenlandse toeristen was het blijkbaar nog niet kazig genoeg. Daarvoor kwam de slagzin Say Cheese, say Alkmaar. Emmen maakt helemaal een soort rebus van het logo door een &-teken te laten volgen op de M. De ­bijbehorende leus is opgebouwd uit twee em-men: Maak het Mee!

3. EM&, MAAK HET MEE!
Beeld .

4. ROERMOND, THAT'S ALL YOU NEED

Internationaal

Roermond spreekt bij zijn citymarketing een aardig woordje over de grens. Want, zo verklaarde de Limburgse ­regiozender L1: Roermond mikt op Belgische en Duitse dagjesmensen. Het zijn vooral de grotere steden die hun bezoekers graag in het Engels aanspreken. Delft, Creating History. Groningen, City of Talent. Maastricht, Meet Europe. Rotterdam pronkte in 2014 met de nieuwe slogan Make It Happen, om pas daarna te ontdekken dat die toen net in gebruik was in een campagne voor de incontinentiebroekjes van Tena Lady. "Het gedachtegoed komt overeen," zei het reclamebureau van Tena toen in deze krant. "Alles uit het leven halen, dat zit ook in Rotterdam." En: "Goed voor de incontinental business."

5. OVERBETUWE, LAND VAN ELSTAR, CAESAR, RIJN EN WAAL

Het Streekproduct

Het streekproduct is een grote bron van inspiratie voor citymarketeers. We zagen al dat Alkmaar trots is op zijn kaasmarkt. Nog een voorbeeld: Schoonhoven Zilverstad. Overbetuwe laat zich graag voorstaan op het uit een kruising ontstane appelras dat werd bedacht door local hero Arie Schaap. Elstar is dan ook een samentrekking van zijn naam en Elst. En dat is dan weer het grootste dorp van Over­betuwe. In Elst zijn de fundamenten van twee Romeinse tempels gevonden. Vandaar Caesar. Het streekproduct moet wel een beetje aaibaar zijn. ­Beverwijk is wereldwijd de grootste ­exporthaven voor pootaardappelen, maar daar hoor je ze nou nooit over.

5. OVERBETUWE, LAND VAN ELSTAR, CAESAR, RIJN EN WAAL
Beeld .

6. ALMELO, ALTIJD WAT TE DOEN

Zelfspot

Cabaretier en Almeloër Herman ­Finkers zei het al: "Eén stoplicht springt op rood, een ander weer op groen. In Almelo is altijd wat te doen." Het is een grap die de rest van Nederland nog niet is vergeten, dus waar begin je aan als stadsmarketeer? Hulde daarom voor de zelfspot van Almelo, waar de stichting die evenementen en toeristische uitstapjes promoot precies deze leus gebruikt.

7. BORGER HUNEBEDHOOFDSTAD

Geografische troef

De gemeente Borger-Odoorn telt 18 hunebedden, iets dat niet één andere gemeente in Nederland kan zeggen. Vandaar: Hunebedhoofdstad. ­Gemeenten spelen maar wat graag geografische troefkaarten uit in hun slogans. Wat te denken van: Harlingen heeft Wad. Of: Den Helder kust de zee. Lelystad geeft lucht. Epe: 100% wild­garantie op de Veluwe. Sneek=meer.

7. BORGER HUNEBEDHOOFDSTAD
Beeld .

8. BEWONDERBANKEN

Inkoppertje

Het Zuid-Limburgse Onderbanken is een plaatje van een gemeente. Dus een beetje reclamemaker laat die eigenlijk best wel voor de hand liggende woordspeling niet liggen. Schitterend Schinnen, ook zoiets. Een gemeente verderop, zelfde reclamebureau waarschijnlijk.

De Drentse gemeente Aa en Hunze telt 35 dorpen! Weet je dan maar eens te bedwingen om de slogan Dorpen Van Aa tot HunZe te pitchen. Nog meer schoten voor open doel: Ik heb een band met Schouwen-Duiveland. BestBijzonder! Korendijk, een dijk van een gemeente. Hoogeveen met een hoofdletter H. Heerenveen, 'n gouden plak.