Direct naar artikelinhoud

30 jaar Mail & Female: 'Vroeger gaven die vibrators zo'n rotherrie'

De vrouwvriendelijke sekswinkel Mail & Female op het Weteringcircuit bestaat dertig jaar. Ieder meisje een vibrator, was destijds het uitgangspunt van eigenaar Hanni Jagtman (67).

Hanni Jagtman: 'Vooral vrouwen zijn bang dat de hele wereld ze naar binnen ziet gaan.'Beeld Renate Beense

Hanni Jagtman ziet er niet per se uit als de eigenaar van een seksshop - ze draagt geen opvallende kleding, heeft halflang donkerbruin haar en zachte ogen. Al is dit juist een vooroordeel waar Jagtman tegen strijdt: seks is niet alleen dat 'armoedige, zichtbare gebeuren' wat je op de Wallen ziet.

"Mensen zijn constant met ­seksualiteit bezig, maar er wordt ons veel verboden. We zouden er meer plezier aan kunnen beleven." Met dat doel richtte ze dertig jaar geleden Mail & Female op: de eerste sekspositieve en vrouwvriendelijke sekswinkel van Europa.

Wie als vrouw voor de eerste keer over de vloer komt bij de sekswinkel aan het Weteringcircuit moet constateren dat dit gelukt is. Er hangt een veilige en opgewekte sfeer.

De zwarte en rode leren pakjes hangen naast kleurrijke prenten van vulva's, op de achtergrond klinkt gezellige muziek en voor een muur met alle soorten en maten ­vibrators en dildo's helpt Jagtman behendig een mannelijke klant van eind twintig een vibrator voor zijn vriendin uit te zoeken. "Houdt ze meer van stimulering aan de buiten- of binnenkant?" informeert Jagtman. De man besluit voor een eivormige vibrator te gaan.

Zo introduceerden ze het woord dildo in plaats van kunstpenis, werd 'hulpmiddel' een 'lustvol plezierproduct' en leerden ze van hun Amerikaanse collega's sekse- en rasneutrale taal gebruiken. Hun vrienden weerhielden hen er 'gelukkig' van om geen activistisch stencil te ontwerpen, maar een echte glossy. Alleen de beste fotografen en ontwerpers mochten meedoen. Er stonden ­amper tien producten in.

30 jaar Mail & Female: 'Vroeger gaven die vibrators zo'n rotherrie'
Beeld Renate Beense

Bij publicatie barstte het los. Ze haalden de voorpagina van het AD, zaten op zaterdag op tv bij Sonja ­Barend en kregen postzakken vol bestellingen binnen - allemaal enveloppen met daarin adressen en briefjes van vijf gulden, de prijs van de catalogus. Jagtman: "Op een bepaald moment werden we een beetje wanhopig van al die bestellingen. En maar heen en weer fietsen naar het postkantoor, met een postzak voor- en achterop."

Waarom was het zo'n hype?
"In die tijd bestond in Europa de boodschap eigenlijk niet dat vrouwen plezier mochten beleven aan hun eigen seksualiteit. De seksindustrie bestond wel, maar deze was op mannen gericht, met een platte opvatting over vrouwen en seks. En bij de vrouwenbeweging praatten ze ook niet echt positief over seks.

Als vrouw was je eigenlijk slacht­offer van de man en je was gek als je met je onderdrukker naar bed ging. Was je echt politiek correct, dan werd je lesbisch. Als reactie op de theorie van Freud, die begin twintigste eeuw stelde dat een vrouw pas volwassen was als ze een vaginaal orgasme kon krijgen, werden we opgevoed met de boodschap dat een vrouw geen gevoel had in haar vagina."

"Het grappige is dat de Black Jelly, een echte penis­lookalike - die wij in eerste instantie niet in de catalogus wilden omdat het weer zo'n stereotiep pornoding was - een echte bestseller werd. Onze klanten, toen voornamelijk feministen, kochten ze bij bosjes. Het was hét bewijs dat vrouwen wel iets voelden in hun vagina, anders werden ze niet zo ontworpen en gekocht."

Is de missie volbracht; heeft iedere vrouw een vibrator?
"We weten niet precies hoeveel vrouwen een vibrator hebben, maar wel dat iedere vrouw die er een wil deze ­zonder veel moeite kan kopen. Het doel was en is echter groter, namelijk: de vrouwelijke seksualiteit leren kennen en zorgen dat vrouwen zichzelf seksueel ­serieus ­nemen."

"Het is natuurlijk leuk als vrouwen een piekorgasme krijgen, maar er is meer te beleven. Het is jammer als ze zichzelf tekortdoen door snel klaar te komen. Toch zie ik wel dat steeds meer vrouwen seksueel gaan voelen: ze krijgen meer zelfvertrouwen en durven zich open te stellen. Ze gaan massaal naar yoga, doen tantracursussen en informeren zich over seksualiteit. Dat zien we elk jaar weer een beetje toenemen bij Mail & Female."

Toch richt jullie jubileumcampagne zich nog steeds op de vagina. Door de stad hangen posters met 'Voel je ­vagina' en jullie brengen het bordspel Vagina Vibes op de markt.
"Omdat we nog zo veel meer kunnen leren over de vagina. Dertig jaar geleden dachten de meeste vrouwen dat ze door alleen penetratie klaar konden komen. Twintig jaar geleden werd pas de ware grootte van de clitoris wetenschappelijk vastgesteld.

Inmiddels weten we ook dat de clitoris een zwellichaam heeft en twee 'armen' die zich uitstrekken in de vagina; de buitenkant van de vulva moet gestimuleerd worden om het gevoel van binnen aan te wakkeren. Niet alle vrouwen weten dat. We willen vrouwen graag leren dat daarbinnen veel gevoel zit, en dat ze door hun gevoel te ontdekken autonomer kunnen ­worden."

Jullie verkopen vibrators die werken op bluetooth, ­gouden buttplugs, fetisj kleding, tantra-eieren, gel om de vaginamond te verstrakken en G-spot-boostercrème. Hoe is het aanbod in dertig jaar veranderd?
"Er is meer aandacht voor kwaliteit: materialen verbeteren en er is meer zorg voor lichaamsvriendelijke designs. De producten zijn ook steeds fijner af te stellen, ze zijn ­oplaadbaar, waterproof, duurzamer en geruisloos. Vroeger gaven die vibrators zo'n rotherrie in bed."

We werden opgevoed met de boodschap dat een vrouw geen gevoel had in haar vagina
30 jaar Mail & Female: 'Vroeger gaven die vibrators zo'n rotherrie'
Beeld Renate Beense

Wat is uw best verkochte product?
"De vibrator. Altijd geweest. Maar het aanbod blijft zich ontwikkelen. Dertig jaar geleden was de duovibrator ­Tarzan populair, die zowel de vulva als de vagina stimuleert. Momenteel maakt de Womanizer, die alleen de ­buitenkant van de vulva bedient, een snelle opmars, ­volgens mij omdat we in een haastige tijd leven. De ­Womanizer trilt niet, maar blaast, waardoor vrouwen snel klaarkomen."

Komen mensen nog wel naar de winkel nu ze op internet anoniem producten kunnen bestellen?

"We vinden het eerlijk gezegd lastiger om online te concurreren. Gelukkig willen veel klanten praten, voelen en kijken. Onze vrouwelijke klanten worden steeds jonger. Vroeger kwamen vrouwen voor het eerst rond hun dertigste - dat was toen de gemiddelde leeftijd waarop vrouwen zichzelf seksueel gingen ontdekken. Tegenwoordig willen meisjes van 18, 19 jaar ook een vibrator."

"Veel klanten vertellen dat ze blij zijn dat ze de stap hebben durven ­nemen om binnen te lopen. Vooral vrouwen zijn bang dat de hele wereld ze naar binnen ziet gaan. Maar eenmaal binnen, vervalt elke associatie met verboden seks."