Direct naar artikelinhoud
Vuurwerkserie

De verkopers: 'We hebben klanten van 3000 euro'

De een kan niet wachten, de ander zet zich schrap. In een serie tellen we af naar oud en nieuw. Vandaag deel 4: de verkopers.

Luke (links) en Jan Verhoek: 'Dit zijn de gezelligste dagen van het jaar.'Beeld Carly Wollaert

Vijftig weken per jaar zijn Jan en Luke Verhoek glazenwassers, maar eind december runnen zij vuurwerkspeciaalzaak De Rivierenbuurt. Ze trekken in een kantoor in de Kinderdijkstraat, halen het in twee dagen leeg en staan dan tussen kerst en oud en nieuw van zeven uur 's ochtends tot negen uur 's avonds in de winkel.

De familie Verhoek, een paar vrienden, moeder achter de kassa. Luke: "De gezelligste dagen van het jaar. Met zeven, acht man, een beetje dollen, een beetje werken." Luke is 25, vader Jan is 54 - "Maar als ik vuurwerk afsteek, voel ik me weer een jongen van 20. Net een kwajongen, maar dan met een oog voor veiligheid."

Hij wordt wat nostalgisch als hij aan zijn eigen jeugd denkt: toen de kanonslagen (astronauten, rotjes) wel wat harder knalden dan nu, en hij met een rugzak vol over straat liep. "Vroeger staken ze auto's in de brand, daar stond je dan omheen met een hele groep. Je had zo veel gekocht, je had geeneens tijd om het af te steken, dus dat ging daarna gewoon het vuur in." En dan, nog net binnen de tijd: "Gelukkig gebeurt dat nu niet meer."

Ze zijn met de winkel begonnen omdat ze zo van vuurwerk houden. Luke: "De knal, de sier... Het is toch leuk wat eruit kan komen. En het mag maar één keer per jaar, dat maakt het specialer."

Vliegende bijtjes
Morgen gaat de winkel open. Vader en zoon geven een rondleiding door de bunker: hier mag 2000 kilo kruit worden opgeslagen. De rest ligt in hun opslag in Lemmer. 

Vooraan ligt het kinderspul: de kanonslagen (1,95 euro voor een doos vol, 'zijn ze wel even zoet mee'), de vliegende bijtjes die als je ze aansteekt tollen en opstijgen. Een euro voor een pakje. Leeftijdsgrens: 16, maar met een onmiskenbare aantrekkingskracht op veel jongere kinderen. Luke: "Iemand van 16 moet het kopen, en kinderen steken het af. Vroeger vanaf tien uur in de ochtend, nu pas vanaf zes uur 's avonds." 

Jongens van 12 krijgen het niet mee. "Mijn moeder staat achter de kassa en die let daar streng op." 

Zijn vader: "Er moet een volwassene bij zijn, en die moet ook de tas naar buiten dragen."

'Wat ze buiten de winkel doen, daar hebben wij geen zicht op'

Luke: "Maar wat ze buiten de winkel doen, daar hebben wij geen zicht op." De 16-jarige houdt meer van Thunderkings. "Die zetten ze neer en daar komt één knal en een boeketje uit. Een goeie knal en leuk om naar te kijken. Dit is het laatste jaar dat ze verkocht mogen worden: kinderen spelen ermee, leggen ze op hun kant op de grond, houden ze in de hand... Ze gebruiken ze waar ze niet voor zijn bedoeld, daar komen de ongelukken van."

Hetzelfde geldt voor de nu al verboden Romeinse kaarsen en babypijltjes: zo goedkoop dat kinderen er veel te veel van kochten. "Als je duizend pijltjes hebt, ga je die dus niet meer voorzichtig één voor één in het gras zetten." 

Welkom in de praktijk van de vuurwerkverkoper. Alle doosjes hebben kartonnen voetjes, die je uit moet klappen zodat ze beter blijven staan. Maar dat moeten mensen dan wel doen natuurlijk. En een cake, een box met pijlen die één voor één afgaan, mag maximaal 500 gram kruit bevatten. 

Wat gebeurde: mensen kochten pakketten met vier cakes, en maakten de reservelonten dan aan elkaar vast zodat ze twee kilo kruit de lucht in konden schieten. Dus zijn er nu grote boxen met cakes die in de fabriek al zijn 'door­gelust'. 

Jan: "Dat is voor de veiligheid. Je wilt niet dat iemand dat na een paar glazen champagne nog gaat zitten doen met zijn dronken hoofd. Dan kun je beter in de fabriek zorgen dat het goed professioneel in elkaar zit."

De verkopers: 'We hebben klanten van 3000 euro'
Beeld JV

Voor die dozen ben je rustig 100, 150 euro kwijt. Weggeknald in een minuut. Jan: "Je kunt ook elke week naar de kroeg gaan, gezellig drinken en aan het eind van de avond 100 euro neerleggen. Of je kunt sparen voor je eigen vuurwerkshow."

Klanten van 3000 euro
Gemiddeld geven klanten 60 euro uit. Er komen mensen met kleinere kinderen, mensen voor één pijl, ouderen. Maar er zijn ook liefhebbers die in oktober al mailen wanneer ze eindelijk kunnen bestellen. Jan: "We hebben ook klanten van 3000 euro. Die sparen, kopen de mooiste dingen en hebben hun eigen show. Sommigen zetten zelfs muziek eronder." 

Luke: "De echte liefhebbers komen de eerste dag meteen afhalen. Die hebben besteld maar kijken daarna nog honderd keer de filmpjes." 

Het mag nog een paar dagen weg zijn, de voorpret is allang begonnen.

Lees ook de vorige delen
Deel 1: Mirko (18) geeft tot 300 euro uit aan vuurwerk: 'Het is recreatie'
Deel 2: Vuurwerkstress bij huisdieren: 'Bij elk rotje staat ze te trillen'
Deel 3: Plastisch chirurg: 'Die ontplofte hand komt nooit meer goed'

Eindejaarsserie

In de dagen voor oud en nieuw belichten we het fenomeen vuurwerk van alle kanten. Morgen: de rechercheur.