Direct naar artikelinhoud

De elektrische scooter wordt steeds populairder

Wat vooralsnog niet lukt met auto's, lukt wél met scooters. De elektrische versies worden - geholpen door de milieuzones - steeds populairder. Bijna een op de tien nieuwe scooters rijdt fluisterstil op stroom.

Sinds 2017 rijden in Amsterdam ook elektrische deelscooters rond.Beeld anp

Voordelen zijn er genoeg: Nauwelijks onderhoud, thuis voor een paar dubbeltjes opladen bij een gewoon stopcontact en daarna weer 100 kilometer door de stad zoeven.

Ook gemeentebesturen hebben de e-scooter de liefde verklaard en doen hun best om de straten te verlossen van de knetterende en stinkende brommertjes. Rotterdam en Den Haag geven slooppremies voor oude scooters. Amsterdam heeft de stad met een milieuzone dichtgegooid. Exemplaren van voor 2011 mogen de stad niet meer in. Alleen al in Amsterdam werden dit jaar duizend elektrische scooters verkocht.

Gesar
"Mensen die een elektrische scooter kopen, doen dat niet omdat ze zo graag willen, maar vanwege het gesar van de gemeente Amsterdam,'' zegt Wesley Stravers van de Scootstore in Amsterdam. "Ze hopen er nu een tijd vanaf te zijn. Daarom kopen mensen nu ook de brommerversie omdat ze bang zijn dat de gemeente ook voor de snorfiets een helmplicht invoert.''

Scooters vallen in twee groepen uiteen: de brommers die 45 km/uur mogen en waarbij een helm verplicht is; en de snorfiets die maximaal 25 km/uur rijdt en geen helmplicht kent. Het gros van de e-scooters kost ongeveer 2400 euro. Maar het kan veel duurder. Wie op een kekke Italiaan door het leven wil kan voor 6500 euro een elektrische Vespa aanschaffen.

Amsterdam is niet alleen. In Utrecht gaat de binnenstad in 2020 dicht voor vieze benzinescooters. Maastricht, Leiden en Nijmegen denken ook na over brommerzones.

Gewoon een Vespa
De verkoopcijfers zijn ernaar. Landelijk werden tot en met september 4192 e-scooters verkocht, 9,1 procent van het totaal, blijkt uit cijfers van de RAI Vereniging en Bovag. De groei van het marktaandeel gaat razendsnel. Vorig jaar was nog maar 1 op de 30 elektrisch en in 2016 was nog maar 1 op de 50 scooters elektrisch. Volgens Stravers zijn het dertigers en veertigers die de e-scooters kopen. "Om te pendelen. Jongeren willen ze niet - ze zien er meestal toch wat anders uit - die willen gewoon een Vespa op benzine.''

Jongeren willen ze niet - ze zien er meestal toch wat anders uit - die willen gewoon een Vespa op benzine
Wesley Stravers, Scootstore Amsterdam

E-scooters zijn bijna twee keer duurder dan een benzineversie, maar door goedkoop 'tanken' en minder onderhoud wordt dat terugverdiend. "Bij de auto zie je dat niet. Daar betekent twee keer zo duur al snel 20.000 euro extra,'' zegt Floris Liebrand van de RAI. Onzekere factor is de accu. Als die na een aantal jaren vervangen moet worden is dat een kostenpost van zo'n 1000 euro.

Volgens de RAI Vereniging is de stijgende populariteit ook te verklaren door het bredere aanbod. "En de veel betere kwaliteit. Een paar jaar geleden werd de markt overspoeld met goedkope Chinese rotzooi. Dat is nu veel minder. We adviseren nog wel om goed informatie in te winnen voordat je er eentje koopt. Er is veel kwaliteitsverschil.''

E-scooters zijn bijna twee keer duurder dan een benzineversie, maar door goedkoop 'tanken' en minder onderhoud wordt dat terugverdiend.