Direct naar artikelinhoud

In één ruk van Londen naar Amsterdam CS

De eerste rechtstreekse trein uit Londen arriveerde dinsdag op Amsterdam CS. 'Het is eigenlijk instappen, uitrusten, uitstappen.' Voor de terugreis moeten reizigers nog zeker anderhalf jaar overstappen in Brussel.

NS-topman Roger van Boxtel ontvangt op Amsterdam Centraal de eerste reizigers die rechtstreeks uit Londen komen.Beeld Carly Wollaert

Het is een beetje vervreemdend eigenlijk. Zo wandel je door de ochtendspits in hartje Londen, net iets meer dan drieënhalf uur later sta je op tijd voor de lunch je fiets los te maken op Amsterdam Centraal.

Het is het gevoel dat je kan bekruipen na een vliegreis, maar dan zonder al dat ongemak dat reizen per vliegtuig nu eenmaal met zich meebrengt, waardoor het toch allemaal intensiever uitpakt dan je van tevoren had bedacht.

's Morgens lijken de meeste forenzen op St Pancras International Station en het aangrenzende Kings Cross er nauwelijks oog voor te hebben: op de borden boven hun hoofden staan niet alleen plaatsen als Sevenoaks, Faversham en Luton, maar ineens ook Amsterdam Centraal.

Ze weten het nog niet, maar ze zouden, in theorie, de hele boel uit hun poten kunnen laten ­flikkeren en gewoon onder werktijd een keertje op en neer naar Nederland kunnen. Dat ze 's avonds weer aanschuiven en net doen of er niets bijzonders is gebeurd op het werk.

Paspoortcontrole
Het is een historische dag, zeggen de conducteurs op de eerste trein die met 320 kilometer per uur rechtstreeks van Londen naar Amsterdam jakkert. Voorheen kon je niet heen om die vervloekte overstap in Brussel, waardoor de reis tussen het Verenigd Koninkrijk en Nederland bijna een uur meer tijd in beslag nam, en er onderweg toch weer moest worden gezeuld en gezocht.

Dat hoeft niet meer, zegt Nicolas Petrovic, ­directeur van Eurostar, dat verantwoordelijk is voor de nieuwe verbinding. "We hebben hiermee twee belangrijke Europese steden aan elkaar vastgeknoopt. Er mag een brexit aankomen, maar door deze trein te laten rijden kunnen we de banden tussen Amsterdam en Londen warm houden."

De non-stoptrein is een oplossing voor een probleem, maar het is wel maar de helft van de oplossing. De nieuwe dienstregeling, die begin april ingaat, voorziet in een rechtstreekse verbinding naar Nederland, maar reizigers náár Londen zullen zoals het zich nu laat aanzien nog zeker anderhalf jaar moeten blijven overstappen op Brussel-Zuid.

Dat heeft te maken met de paspoortcontroles die moeten worden uitgevoerd op Amsterdam CS, maar nu alleen in België kunnen worden gedaan. Hoewel de terminal in Amsterdam inmiddels gereed is en vandaag al in gebruik zou kunnen worden genomen, moeten Nederland, het Verenigd Koninkrijk en België eerst gezamenlijk afspraken maken over dit soort beveiligde grenscontroles.

NS-directeur Roger van Boxtel, gisteren ook aanwezig, zei er vooralsnog van uit te gaan dat dit eind 2019 geregeld is, hoewel velen gisteren de hoop uitspraken dat zo'n internationaal verdrag misschien een beetje bespoedigd zou kunnen worden.

Heel veel wachten
Tot het zover is, zullen reizigers de ene kant op 3 uur en 40 minuten onderweg zijn en de andere kant uit nog minstens 4 uur en 40 minuten. Een uur mag misschien niet veel lijken op een internationale reis, maar kan net de doorslag geven om het vervuilende vliegtuig eens te laten staan en de veel schonere trein te pakken.

Het gemak zal een belangrijke rol spelen, zegt Petrovic. "Met een vliegtuig reizen betekent vooral heel veel wachten en vergt een continue scherpte. Deze trein brengt je uitgerust naar je bestemming. Het is in feite instappen, uitrusten en uitstappen."

320

De Eurostar rijdt met 320 kilometer per uur van Londen naar Amsterdam.

320
Beeld Laura van der Bijl