Direct naar artikelinhoud

Kooplui Waterlooplein moeten standplaatsen inleveren

Het Waterlooplein wordt niet langer het exclusieve domein van de gelijknamige markt. Mensen moeten over een paar jaar ook voor andere zaken naar het plein komen. Voor de winkels en horeca die in de plint van het stadhuis komen, bijvoorbeeld.

Impressie van het nieuwe WaterloopleinBeeld Gemeente Amsterdam

Vrijwel alle bomen op het Waterlooplein zijn zwaar beschadigd door het laad- en losverkeer van de markt. Er zullen daarom nieuwe iepen komen, zo staat in de plannen voor de her­inrichting van het Waterlooplein, dat donderdag is gepresenteerd.

En dat terwijl sommige markt­ondernemers liever een plein zonder bomen hadden gezien.

Het is niet hun enige tegenslag. De ondernemers moeten zo'n honderd van de driehonderd huidige standplaatsen inleveren. Voor de vijftig vaste opslagboxen op het plein komen er twintig tot dertig kleinere terug.

Parkeren bij de standplaatsen kan straks ook niet overal meer en de vier frietkramen mogen hun materiaal niet langer dag en nacht op het plein laten staan.

Kroonjuweel

Het nieuwe Waterlooplein moet een 'aantrekkelijk en gezellig stadsplein' worden dat ook buiten de openingstijden van de markt aangenaam is.

De markt moet daarom wat inschikken, zodat bijvoorbeeld het plein voor de Mozes en Aäronkerk open kan blijven.

Volgens stadsdeel Centrum gaat het al jaren niet goed met het Waterlooplein.

Het plein en de markt behoren tot de kroonjuwelen van de stad, maar ze spreken steeds minder tot de verbeelding. ‘De openbare ruimte ligt er verwaarloosd bij. Die geeft door zijn ligging en inrichting met name 's avonds een desolaat en onveilig gevoel,’ staat in de plannen.

Ook zou maar 62 procent van de kramen worden gebruikt en trekt de markt – die ‘in haar identiteit en kracht achteruit is gegaan’ – veel minder bezoekers.

Wandelen en zitten

Het plein gaat daarom op de schop. Er komen meer zitplekken en het wordt een voetgangerszone. De markt­opstelling verandert en de drie grote vaste objecten op het plein – de inrit van de parkeergarage, de stuwroosters van de metro en het transformatorhuisje – moeten beter ingepast worden.

Ook moet de markt niet meer de kade van de Zwanenburgwal blokkeren, zodat daar gewandeld en gezeten kan worden.

De grootste verandering voor het karakter van het Waterlooplein zal echter niet door de nieuwe inrichting komen, maar door de verbouwing van de Stopera.

De ‘klaagmuur’, zoals de marktondernemers de blinde, schaduw werpende muur van het stadhuis noemen, zal namelijk worden opgebroken. In de plint komen winkels en horeca, dat een eigen publiek moet gaan trekken.

In maart beslist de bestuurscommissie van stadsdeel Centrum over het definitieve ontwerp. Begin volgend jaar moeten de werkzaamheden starten, een jaar later moet het nieuwe plein worden opgeleverd.

Lees ook: De slag om het Waterlooplein: van stadhuis naar markthal

Kooplui niet blij

Over de herinrichting van het Waterlooplein wordt al lang gepraat en misschien nog wel langer ­geruzied. Al in 2009 werd een project gestart om het gebied opnieuw in te richten.

Dat het bezoek aan de markt terugloopt, is volgens de marktondernemers dan ook de schuld van de gemeente, die het plein sinds die eerste gesprekken zou hebben laten verloederen.

Over het ontwerp voor het nieuwe Waterlooplein is Marktvereniging Waterloo Anno 1885 dan ook niet te spreken. De marktfunctie is volgens de vereniging zwaar ondergeschikt gemaakt aan de pleinfunctie.

De bezettingscijfers waarmee stadsdeel Centrum rekent, zouden niet kloppen. De windoverlast zou worden overschat en het beeld dat de artist’s impressions laten zien, waarbij elke kraam permanent in de zon staat, zouden misleidend zijn.

Daarnaast hadden de marktlieden graag meegepraat over de invulling van de plint van het stadhuis. Daarvoor heeft de gemeente nu een partij geselecteerd waarmee de gesprekken zich 'in een afrondende fase' bevinden.