Direct naar artikelinhoud
Opinie

'Stoppen met promotie van Amsterdam is kortzichtig'

'Door Amsterdam Marketing wordt elke dag opnieuw en fundamenteel gewerkt aan de reputatie en het imago van Amsterdam als cultuurstad,' schrijven Taco Dibbits, Ivo van Hove en andere prominente figuren uit de Amsterdamse culturele sector.

'Stoppen met promotie van Amsterdam is kortzichtig'
Beeld anp

Steeds vaker klinkt de roep om te stoppen met de promotie van Amsterdam. Het is immers al druk genoeg in de stad, dus het belastinggeld dat aan ­citymarketing en branding van deze stad besteed wordt, kan beter elders ingezet worden, zeggen politici persoonlijk en via hun partijprogramma's.

Men lijkt te denken dat door te stoppen met promotie van de stad en het dichtdraaien van de geldkraan voor deze activiteiten het probleem van de drukte in de stad is opgelost.

Wij zijn ervan overtuigd dat dit kortzichtig en onverstandig is. Als culturele instellingen van Amsterdam en de metropool betogen wij ­gezamenlijk het tegendeel.

Cultuurstad
Organisaties die inzetten op gastvrijheid en verbinding, op bevordering van kwaliteitsbezoek en spreiding, zijn juist van groot belang in deze tijd en in ­deze stad. Bezuinigen op deze kwaliteitspromotie betekent kapitaal­vernietiging en getuigt niet van een ­langetermijnvisie.

Wij, de culturele instellingen van stad en regio, promoten ons eigen aanbod, kwaliteit en onze gastvrijheid, maar Amsterdam Marketing brengt ons totaalaanbod voor het voetlicht, verleidt Amsterdammers en stimuleert heel gericht de spreiding van bezoek over stad en regio.

Deze informatievoorziening is van hoog niveau en verlaagt de drempel tot cultuurbezoek. Door de informatie over ons aanbod op verschillende manieren breed te presenteren en zichtbaar te maken voor Amsterdammers en bezoekers van de stad: via iamsterdam.com, A-mag, de Uitkrant en de Uitmarkt bijvoorbeeld. En het werkt: voor grote instellingen maar vooral voor die kleine instellingen die beperkte marketingbudgetten hebben.

Daarmee wordt dus elke dag opnieuw en fundamenteel gewerkt aan de reputatie en het imago van Amsterdam als cultuurstad. Een reputatie waar Amsterdammers trots op mogen zijn.

Want een belangrijk doel van branding en citymarketing is om ervoor te zorgen dat alle Amsterdammers geënthousiasmeerd worden om deel te nemen aan alles wat deze stad op cultureel gebied te bieden heeft.

Samenwerking stimuleren
Die reputatie is er trouwens ook in het buitenland. Afgelopen week brachten zo'n zestig culturele instellingen uit Amsterdam een bezoek aan Parijs. Onder leiding van wethouder Kukenheim werd de kracht van de Amsterdamse cultuur getoond, ook als economische internationale motor.

Een reis georganiseerd door onder meer de gemeente Amsterdam. Promotie voor het internationale culturele aanbod van de metropool. Niet per se bedoeld om meer bezoekers naar de stad te krijgen maar om samenwerking en wederzijdse uitwisseling te stimuleren.

Dus voordat het komende nieuwe gemeentebestuur tot besluiten overgaat, vragen wij met klem te blijven inzetten op deze promotie van cultuur van onze stad, voor bewoners en bezoekers uit binnen- en buitenland. Ieder van ons levert daar zijn bijdrage aan, maar Amsterdam Marketing verbindt ons en brengt die rijkdom en gastvrijheid in zijn volle kracht voor het voetlicht.

Taco Dibbits (Rijksmuseum), Ivo van Hove ( Toneelgroep Amsterdam), ­Judikje Kiers (Amsterdam Museum)

Annet Lekkerkerker (Holland Festival ), Els van der Plas (Nationale Opera & Ballet), Jan Raes, (Koninklijk Concertgebouworkest), Simon Reinink (Koninklijk Concertgebouw)

Axel Rüger (Van Gogh Museum) en alle leden van SAM, Samenwerkende Amsterdamse Musea, en ACI, het overleg van de Amsterdamse Culturele Instellingen.

A'dam Marketing stimuleert heel gericht de spreiding van bezoek over stad en regio