Direct naar artikelinhoud
Theaterrecensie

In Slaughtervaart zien we hoe het zover heeft kunnen komen

Het geslaagde The Tragedy of Slaughtervaart steekt een hart onder de riem van het getergde Slotervaartpersoneel.

In Slaughtervaart zien we hoe het zover heeft kunnen komen
Beeld .

'Over het opgespoten land hebben mensenhanden rechte lijnen getrokken. Dat worden de straten van de nieuwe stad,' schrijft Rob de Graaf in The Tragedy of Slaughtervaart.

Die straten vormen het levende decor voor de voorstelling die Theatergezelschap Dood Paard over de teloorgang van het Slotervaart speelt in Broedplaats Lely.

De grote ramen bieden uitzicht op die 'nieuwe stad'. Een mooie toevoeging bij een voorstelling die al dicht op de actualiteit zit, met de toekomst van het nabijgelegen Slotervaartziekenhuis die aan een zijden draadje hangt.

Geestig kirrend
In Slaughtervaart zien we hoe het zover heeft kunnen komen, De Graaf blijft dicht bij de realiteit.

Er is een 'Aysel' en een 'Schram', als een inhalig koppel gespeeld door Manja Topper en Jorn Heijdenrijk (Aysel Erbudak en vastgoedondernemer Jan Schram kochten het ziekenhuis in 2006 om er rijk van te worden). 

Topper maakt van Aysel een geestig kirrend karakter met eurotekens in de ogen. ("Eerste hulp cash afrekenen, zou dat een goed idee zijn?"), de Schram van Heijdenrijk hobbelt daar wat aarzelend achteraan. Hij heeft door zijn kwakkelende gezondheid de waarde van goede verzorging nog niet helemaal uit het oog verloren, maar laat zich meeslepen.

Als een engel
Steeds protseriger uitgedost met bontjassen en uiteindelijk zelfs een kroontje op het hoofd proberen ze het reilen en zeilen in het ziekenhuis naar hun hand te zetten. 

De 'Dwien' van Ellen Goemans voorkomt dat het wat al te karikaturaal wordt allemaal. Zij staat voor de zachte krachten, voor de droom die Slotervaart ooit geweest moet zijn en voor het personeel dat, geschoffeerd en getergd door Aysel, van geen wijken wil weten.

Als Aysel en Schram zich als Macbeth en zijn lady terugtrekken in hun 'burcht' tussen de verlaten ziekenhuisbedden, is Dwien bijna doorzichtig geworden, als een engel. Zo steekt het geslaagde The Tragedy of Slaughtervaart uiteindelijk een hart onder de riem van het getergde Slotervaartpersoneel.

Lees terug: Toneelstuk Slaughtervaart is ingehaald door actualiteit

Toneel

The Tragedy of Slaughtervaart
Door Dood Paard
Gezien 10/11, Broedplaats Lely
Te zien t/m 24/11, aldaar