Direct naar artikelinhoud

Test Eerste Van Swindenstraat: 'Eén richting? Klanten weg!'

De Eerste Van Swindenstraat kampt met een gebrek aan liefde. Oost wil de straat die nu geven en zet in op eenrichtingsverkeer, tot schrik van de ondernemers. 'Mensen gaan dan ergens anders hun kroket halen.'

De Eerste Van Swindenstraat krijgt een eenrichtings­weg. Er wordt nu getest welke rijrichting de beste is.Beeld Jean-Pierre Jans

Het is al een paar jaar niet veel, maar als de straat straks eenrichtingsverkeer wordt, zal het einde verhaal zijn voor een groot aantal van de ondernemers in de Eerste van Swindenstraat, zo wordt gevreesd.

"Mensen kunnen ons dan niet meer bereiken," zegt Erwin van Sluis van de Febo, halverwege de straat. "Dan denken ze: ik ga wel ergens anders friet of een kroket halen. Er is keuze genoeg in de buurten rondom ons."

Ook Stanley de Leeuw van de gelijknamige schoenmakerij, schuin aan de overkant, is pessimistisch. "We zijn blij dat het stadsdeel eindelijk werk maakt van een herprofilering van de straat, maar met eenrichtingsverkeer jaag je alle ondernemers weg die hier vaak al jaren zitten."

Deze week is een test begonnen in de winkelstraat in Oost: tot 10 februari kunnen auto's de straat alleen in vanaf de Linnaeusstraat, daarna zal de straat alleen toegankelijk zijn vanaf de Pontanusstraat, aan de kant van het spoor.

Vijftig parkeerplaatsen minder
Zo wil het stadsdeel erachter komen wat de meest praktische inrichting is van de straat die, zoals de winkeliers toegeven, tot op de draad versleten is.

In de Eerste Van Swinden wordt in de praktijk gebracht wat de komende jaren naar alle waarschijnlijkheid op meer plekken in de stad zal gebeuren.

Amsterdam wordt autoluwer gemaakt, omdat het niet meer past, zoveel bewoners die zich op allerlei manieren door de stad begeven.

De ondernemers snappen dat op zich best, zegt Van Sluis van de Febo. "Wij zijn echt niet van die ouderwetse types die overal tegen zijn. De stad autoluw? Ik vind het prima, zie er ook echt de voordelen van. Maar dan gaan we hier nu iets proberen waarvan het nut nog op geen enkele manier is bewezen? Dat gaat ons klanten kosten, mensen rijden wel ergens anders heen."

Wij zijn geen ouderwetse types die overal tegen zijn. De stad autoluw? Prima. Maar dit niet
Erwin van Sluis, Febo

De Leeuw is dezelfde mening toegedaan: ze zijn echt niet tegen elke verandering.

"We hebben ermee ingestemd om het straks met vijftig parkeerplaatsen minder te doen. Prima. Als mensen dit een fijnere straat vinden om te vertoeven, is dat ook goed voor ons natuurlijk. Maar eenrichtingsverkeer gaat ons nekken."

Geweldige impuls
Bestuurder Rick Vermin van Oost begrijpt de ondernemers, maar zegt vooral te handelen in hun belang.

"Ik ken de straat goed. De Eerste Van Swindenstraat heeft enorm veel potentie, maar nu komt het er niet uit. We gaan hem opknappen, maar we grijpen ook de mogelijkheid aan om het anders te doen. Daar hebben we uitgebreid op gestudeerd, maar om precies te kunnen zien wat er gebeurt wanneer je eenrichtingsverkeer invoert, gaan we nu testen."

De Eerste Van Swindenstraat heeft enorm veel potentie, maar nu komt het er niet uit
Bestuurder Rick Vermin

De tijd is er rijp voor, zegt Vermin. "De stad moet bereikbaar blijven en daarom is het van belang maatregelen te nemen om Amsterdam auto­luwer te maken. De ondernemers zijn het niet altijd met ons eens, maar ik ben ervan overtuigd dat als er eenrichtingsverkeer komt, de straat daar echt een geweldige impuls van zal krijgen. De ondernemers noemden de Kinkerstraat als voorbeeld waarin eenrichtingsverkeer zou zijn mislukt, maar daar heeft het juist goed uitgepakt."

De ondernemers vinden 'goed uitgepakt' niet de juiste uitdrukking. Van Sluis: "Dat zeggen ze steeds, maar weet je hoeveel ondernemers er nog in de Kinkerstraat zaten ná de maatregel: 44 procent, na tien jaar! Daar worden we niet blij van. Autoluw? Prima hoor, maar de politiek moet zich realiseren dat ik hier met mijn hele hebben en houwen in zit. Ik ben 36, heb een kindje van acht maanden en sta drie ton in de min. Ik ben afhankelijk van de omzet van mijn zaak. En dat geldt voor alle ondernemers hier in de straat."

De politiek moet zich realiseren dat ik hier met mijn hele hebben en houwen in zit
Ondernemer