Direct naar artikelinhoud

Bewoners Weesperzijde tegen verkeersplan: 'Niet van deze tijd'

Weesperzijdebewoners komen in het geweer tegen een verkeersplan van stadsdeel Oost dat de automobilist ruim baan zou geven in plaats van ­fietsers en voetgangers. Een groeiende actiegroep geeft de voorkeur aan een straat zonder ­parkeervakken.

Amstel met Amstelzijde en WeesperzijdeBeeld ANP

Bewoner Ruth Oldenziel begrijpt niet waarom Amsterdam na twintig jaar studie met dit plan komt. "Dit is met ruim 15.000 fietsers per dag de drukste fietsroute van Nederland. Je moet de fietser en voetganger als uitgangspunt nemen bij een herinrichtingsplan. GroenLinks maakt de dienst uit en wil 10.000 parkeerplaatsen in de stad schrappen, maar doet in dit ontwerp niets tegen stilstaand blik op de Weesperzijde."

Oldenziel heeft een 'Mobiliteits-groep' van ruim honderd buurtbewoners verzameld, die met hun buren in gesprek gaan over het autogebruik.

De bewonersgroep wil een 'servicestrook' voor deelauto's, deelfietsen, parkeerplekken voor fietsers en een plek voor laden en lossen. In het 'Voorlopig ontwerp Weesperzijde Zuid' van het stadsdeel krijgen fietsers en voetgangers er per saldo geen ruimte bij, zo stellen de bewoners.

Dat komt doordat de bestaande parkeerplekken volgens de huidige normen voor de auto te smal zijn en groter moeten worden voor SUV's.

Autodelen
"Dit is niet van deze tijd," vindt Oldenziel. Ook autobezitter en ondernemer Bodo Groen heeft zich door de bewonersgroep laten overtuigen. "Ik heb mijn hele leven al een auto, maar gebruik die weinig," zegt Groen. "Ik wil hem best opgeven als er ruimte terugkomt voor autodelen." Groen zegt dat hij veel autobezitters kent die er hetzelfde over denken.

Stadsdeel Oost stelt dat fietsers en voetgangers iets meer ruimte krijgen. De stoep wordt breder en de straat smaller. Verder wordt het schuin ­parkeren vervangen door parkeren langs het trottoir.

Ook is inspraak geregeld, maar dat betrof volgens de bewonersgroep onbelangrijke kwesties, zoals de vraag of de weg van steen of asfalt moest worden. Vanwege het comfort wordt het asfalt. In het plan is minder plek voor parkeerplekken voor fietsen.

De informatiefolders bevatten volgens bewoners vooral 'ronkende taal', zoals dat de auto's 'te gast zijn' bij de fietsers en voetgangers.

Groen ziet dat vrijgekomen parkeervergunningen terechtkomen bij nieuwkomers in koopwoningen en dure huurwoningen, want die hebben geld voor een auto. "Normaal gesproken willen overheden straten afsluiten en zijn bewoners daartegen," zegt Groen. "Hier lopen bewoners voorop in de discussie."

Plekken in garages
Groen wijst erop dat bij een parkeervrije straat niet alle auto's weg hoeven. "Er zijn honderden plekken in garages in de buurt." Hij noemt er een paar, zoals die van Cocon, het Leger des Heils, Soft Concrete, Stichting Nabesa en de HvA. "Als daar plekken beschikbaar komen voor deelauto's, is veel gewonnen."

Het definitieve plan zou vorige week worden vastgesteld in de bestuurscommissie, maar dat is een week uitgesteld om tijd te maken voor eventuele aanpassingen.

Portefeuillehouder Rick Vermin (GroenLinks) laat weten dat verdere uitstel van de herinrichtingsplannen niet verantwoord is omdat de Weesperzijde aan een opknapbeurt toe is. Vermin signaleert dat bewoners graag voor de deur parkeren en dat de meningen van buurtbewoners over het auto- en parkeerbeleid verdeeld zijn.

"De parkeerdruk blijft hoog. De gemeente heeft onderzocht of het mogelijk is garages te huren, maar dat blijkt niet het geval."

Ik wil mijn auto best opgeven als er ruimte terugkomt voor autodelen