Direct naar artikelinhoud

John de Mol bindt de strijd aan met de techreuzen

2019 kan het jaar worden van John de Mol. Hij wil een nieuwsdienst, zijn sterren moeten schitteren op tv en hij eist The Voice terug. Zijn ware ambitie: Facebook en Google verslaan.

De aankopen van John de Mol zijn steevast reden voor een feestje, zoals hier bij StukTV.Beeld anp

John de Mol (63) geeft zelden interviews. Hij houdt er niet van, vindt het verspilling van zijn spaarzame tijd. Daardoor blijft het gissen naar wat De Mol precies wil en wat hem drijft. Een ander effect: de weinige keren dat hij in het openbaar spreekt, trillen zijn woorden nog maanden na op het Mediapark.

Woensdagavond was De Mol te gast bij Jeroen Pauw. Tegen premier Mark Rutte, ook aan tafel, herhaalde hij de klacht van een jaar eerder, bij de lancering van zijn bedrijf Talpa Network.

Techgiganten
Volgens De Mol doet het kabinet te weinig om het Nederlandse mediacultuurgoed te beschermen. Facebook en Google slurpen advertentiebudgetten op en betalen nauwelijks belasting, terwijl Nederlandse mediabedrijven gehinderd worden door rigide regelgeving. Den Haag zou vastzitten in het model van publieke versus commerciële omroepen, terwijl de werkelijke strijd gestreden wordt met buitenlandse techgiganten.

Maar De Mol zou De Mol niet zijn als hij die strijd niet aan zou gaan. En dus bouwt hij, in relatieve stilte, aan een mediabedrijf dat moet wedijveren met de groten der aarde. Talpa Network wil de consument 24 uur per dag volgen, niet meer alleen de uren voor de televisie.

Nieuwsdienst
De Mol gaat in 2019 een eigen nieuwsdienst beginnen, kondigde hij deze week aan. Hij wil concurreren met NU.nl en de grote nieuwssites van de NOS, De Telegraaf en het AD. Strategisch voordeel: De Mol bezit sinds dit jaar ook persbureau ANP.

Met name NU.nl is in hoge mate afhankelijk van het eerstelijns ANP-nieuws. De journalistieke onafhankelijkheid van het persbureau is geborgd in de redactiestatuten, maar wat als De Mol de tarieven drastisch verhoogt? Bij Sanoma, de eigenaar van NU.nl, zullen ze er niet gerust op zijn.

Jacht op profielen
Vorige maand onthulden het platform voor onderzoeksjournalistiek Investico, De Groene Amsterdammer en Follow the Money dat De Mol werkt aan een omvangrijke database met persoonsgegevens.

Alle informatie uit de verschillende platforms van Talpa moet worden samengevoegd in Talpa Connect, een 'slimme datalaag' waarmee een gedetailleerd profiel van iedere Nederlander kan worden aangelegd. Dat is niet alleen interessant voor adverteerders, maar uiteindelijk ook voor De Mol zelf.

John de Mol.Beeld anp

Illustratief is VoetbalTV, het door Talpa en de KNVB opgezette online kanaal met amateurvoetbalwedstrijden. Wie zijn eigen doelpunt of dat van zijn zoon of dochter wil terugzien, of wil delen met familie en vrienden, hoeft alleen maar een account aan te maken. Ja, dat doet inderdaad denken aan hoe Mark Zuckerberg ons jaren geleden ook naar Facebook lokte.

Een andere interessante overname was die van Emesa, het bedrijf achter Vakantieveilingen.nl. Daarmee heeft De Mol een webwinkel in handen, nu nog voor goedkope vakanties maar dat aanbod zal ongetwijfeld worden uitgebreid.

Albert Heijn
Veelzeggend is dat De Mols rechterhand Paul Schmitz in een interview in NRC Handelsblad naast Facebook, Google, Amazon en Alibaba, Albert Heijn als voornaamste concurrent noemde. De grootgrutter heeft een eigen kanaal (Appie Today), een eigen blad (Allerhande), een eigen 'volgsysteem' (de bonuskaart) en online verkoopkanaal (Bol.com), zei Schmitz jaloers.

Ondertussen blijft De Mol zich roeren op de traditionele kanalen. Dit jaar ging er nauwelijks een maand voorbij zonder een transfer van een grote ster naar Talpa. Giel Beelen kwam, net als Gerard Ekdom, Jan Versteegh, Gordon, de mannen van VI en De Mols zoon Johnny. Het lijkt een kwestie van tijd dat zus Linda wordt weggekocht bij RTL, evenals The Voice, het door De Mol verzonnen kijkcijferkanon van RTL4. Volgens De Mol zijn op dit moment 44 advocaten bezig om het programma naar SBS te krijgen.

Etalage
En toch wordt televisie steeds minder belangrijk voor Talpa, denkt journalist Mark Koster, die bezig is met een boek over vier generaties De Mol, dat De Dynastie gaat heten. "Het is niet voor niets dat Schmitz zegt dat de problemen op de advertentiemarkt nu ook televisie hebben bereikt. Tv is voor De Mol niet meer het hoofdproduct, eerder een etalage om dingen te verkopen. Die mannen van VI hebben al een eigen onderbroekenlijn, die loopt heel goed."

Schmitz omschrijft de strategie van Talpa Network als een 'full funnel', een trechter, Vanaf het moment dat je wakker wordt en op je telefoon het nieuws checkt, tot de radio die je in de auto luistert, de tv-shows of vlogs van Stuk.tv die je kijkt, de vakanties die je boekt, de voetbalwedstrijden die je kijkt: De Mol volgt je overal.

"Hij wil een eigen Google en Facebook opzetten," vermoedt Koster, die De Mol geregeld spreekt. "De vraag is of hij daar veel verstand van heeft. Volgens mij ligt zijn hart er niet, John vindt het toch het allermooiste om in een televisiestudio de lampjes op te hangen."