Direct naar artikelinhoud

Eenmaal uit de Noord/Zuidlijn is de pret eraf in Noord

In slechts zestien minuten zoeft de metro van Zuid naar Noord. Maar eenmaal op station Noord is de pret eraf voor reizigers. 's Avonds is het kiezen: lang wachten op een verlaten station, of een eenzame wandeling naar huis.

Het viaduct nabij metrostation Noord. Aangenaam is anders in de avondurenBeeld Mats van Soolingen

Het is maandagavond, anderhalf uur na de spits, als een vrouw met een roze kinderwagen op station Noord uitstapt en zich naar de lift haast. "Anders sta ik hier straks zo lang te wachten - na acht uur rijdt mijn bus maar twee keer per uur."

De bushaltes bij station Noord zijn verlicht, er zijn camera's, elk kwartier stopt er minstens één bus en toch is 'prettig' niet het woord dat snel zal worden gebruikt om de situatie bij de stopplaats te omschrijven.

Het is de reden dat Paroollezer H. van Leeuwen een brief schreef: 'Voorheen was Noord zeer goed ontsloten, met een dicht busnetwerk kon je op alle tijden overal naartoe.'

Maar met de komst van de gloednieuwe metrolijn 52, de Noord/Zuidlijn, zijn er ook ov-lijnen gesneuveld. Buslijn 32 bijvoorbeeld, maar ook lijn 33. Die reed tot 22 juli vanaf Amsterdam Centraal via het Buikslotermeerplein zo naar Nieuwendam, een woonwijk in Noord.

In de dal­uren ging de lijn minimaal zes keer per uur, de beste vervanger, buslijn 38, laat na de spits langer op zich wachten: dertig minuten. 'Noord zit nu potdicht,' schrijft Van Leeuwen.

Inwoners die na achten aankomen op station Noord staan daarom voor het dilemma: een half uur wachten op de bus op een vrijwel leeg sta­tion óf lopen.

Maar hoewel het slechts een klein kwartier lopen is naar de woonwijk Nieuwendam, voelen bewoners zich onveilig onderweg. "Het is 's avonds donker en verlaten", zegt een buurtbewoner die niet met naam in Het Parool wil.

Sluitende snackbar
Ondanks de kermis op het Buikslotermeerplein zijn de straten verlaten. Vlak voor winkelcentrum Boven 't IJ zijn de muren onder het viaduct opgesierd met felgekleurde schilderingen, maar de omgeving is leeg, de winkels zijn dicht en ook de snackbar gaat sluiten. Tot ongenoegen van twee kermisgangers overigens. Die maken met krachttermen duidelijk hoe raar het is dat de snackbar zo vroeg sluit op een kermisdag.

Aan de andere kant van het winkelcentrum is het stil en donker. Op enkele auto's na, die stoppen voor afhaalrestaurant Wong Kee, rijden er maar weinig. Een zestal jongens staat rond drie scooters onder de IJdoornlaan. Was hier een sisverbod van kracht, dan was de gemeente verzekerd van extra inkomsten.

Ook de meters langs de Slufter en het Savelsbos nodigen niet uit tot lange avondwandelingen. Een buurtbewoner is het eens: vóór de Noord/Zuidlijn was een avondje Amsterdam-Centrum 'minder gedoe'. Hooguit tien minuten wachten bij de bushalte hier verderop. "Nu moet ik zeker twintig minuten lopen, alleen, in een onveilige omgeving. Liever niet."

Eigen auto
De nieuwe metrolijn is vooral gunstig voor de mensen die in de buurt van het station wonen of aan de andere kant van het IJ, vindt de bewoner die 'gelukkig' een eigen auto heeft.

Vervoersbedrijf GVB laat weten dat er nog wordt uitgezocht of er specifieke klachten zijn over het lange wachten, maar voor de bewoner is er één conclusie: "Hoe verder je in Noord woont, hoe meer je erop achteruitgaat."

Het is een klein kwartier lopen naar de woonwijk Nieuwendam, maar 'het is 's avonds donker en verlaten'
Bron: Maps4NewsBeeld Jet de Nies