Direct naar artikelinhoud
Han Lips

Krap 4 minuten onderweg, en weg was Ellie Lust

Doordeweeks schrijft columnist Han Lips hier over wat hem is opgevallen op televisie. Vandaag: Ellie Lust: Bizarre Zaken.

Ellie Lust: Bizarre ZakenBeeld Investigation Discovery

Ook Lips las dat verdrietige interview met Ellie Lust. De politie zette haar deze zomer voor het blok: óf ze zette na 31 jaar bij de politie een punt achter haar werk als woordvoerder óf ze ging verder met haar nieuwe carrière op tv.

Woensdag werd haar eerste ­programma sinds haar vertrek vertoond. Ellie Lust: ­Bizarre Zaken is te zien op Investigation Discovery, een kanaal met voornamelijk misdaadprogramma's. Van haar politie-imago zal ze nog wel een tijdje niet af zijn.

Lips moet zeggen: het begon best aardig. Ellie stond in een donkere kelder met van die gemetselde bogen. Ze werd in de rug geschenen door een blauwe lamp en ver­gezeld door een rookmachine. Een lekker onheilspellende omgeving om te vertellen over de Utrechtse serie­verkrachter. Paar spannende filmpjes hier, een dna-testje daar. So far so good.

Maar na krap vier minuten diende de volgende zaak zich alweer aan: die van de Golden Statekiller, actief in de ­jaren zeventig en tachtig in Californië. En weg was Ellie.

Lips zat vervolgens drie kwartier vast in een Amerikaanse misdaadshow vol reconstructies met nepbloed en pruiken (waarom worden die altijd in slow motion gefilmd?), orkestmuziek en dramatische verhalen van betrokkenen.

Ellie kwam voor en na de reclames nog even terug en nam een minuutje om de boel af te ronden, maar dat was het dan. Ellie Lust: Bizarre Zaken bleek een flauwe ­verpakking om een Amerikaanse documentaire aan het Nederlandse publiek te verkopen.

Lips snapt natuurlijk best dat Ellie - ze heeft geen ­contract bij een omroep - momenteel iedere tv-klus met beide handen aangrijpt. Wie gunt haar in een volgend programma een minder karige rol?

Reageren? hanlips@parool.nl

Lips zag reconstructies in slow motion, met nepbloed en pruiken